Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11802 |
Resumo: | We present a quantitative analysis of enrollments and the structures of Specialized Educational Service (SES) in the municipality of Riachão do Dantas, in the state of Sergipe. We are based on research into legislation that ensures the Right to Special Education, such as the Federal Constitution (Brasil, 1988), Salamanca Declaration (Unesco, 1994), National Guidelines for Special Education in Basic Education (Brasil, 2001) and the National Common Curricular Base – BNCC (Brasil, 2018), in addition to field research and statistical data from the School Census obtained through the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep). Our observations indicate that, despite the broad discussion throughout the country about Special Education, in the municipality of Riachão do Dantas the implementation of AEE is still in its infancy, with small significant changes. Therefore, we also present 03 pedagogical intervention proposals that can contribute to the implementation of this specialized service in the Municipal Education System. |
id |
UNEMAT-5_808188d0528ddc06bb73482bdbb585a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11802 |
network_acronym_str |
UNEMAT-5 |
network_name_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SEDesafíos y Perspectivas de la Asistencia Educativa Especializada (AEE) en Riachão do Dantas/SEDesafios e perspectivas do Atendimento Educacional Especializado (AEE) em Riachão do Dantas/SEeducación especialAtendimento Educacional Especializado (AEE) Intervención Pedagógicaspecial educationSpecialized Educational Assistance (AEE)Pedagogical interventionEducação EspecialAtendimento Educacional Especializado (AEE)Intervenção PedagógicaWe present a quantitative analysis of enrollments and the structures of Specialized Educational Service (SES) in the municipality of Riachão do Dantas, in the state of Sergipe. We are based on research into legislation that ensures the Right to Special Education, such as the Federal Constitution (Brasil, 1988), Salamanca Declaration (Unesco, 1994), National Guidelines for Special Education in Basic Education (Brasil, 2001) and the National Common Curricular Base – BNCC (Brasil, 2018), in addition to field research and statistical data from the School Census obtained through the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep). Our observations indicate that, despite the broad discussion throughout the country about Special Education, in the municipality of Riachão do Dantas the implementation of AEE is still in its infancy, with small significant changes. Therefore, we also present 03 pedagogical intervention proposals that can contribute to the implementation of this specialized service in the Municipal Education System.Presentamos un análisis cuantitativo de las inscripciones y las estructuras del Atendimento Educacional Especializado (AEE) en el municipio de Riachão do Dantas, en el estado de Sergipe. Nos basamos en investigaciones de legislaciones que aseguran el Derecho a la Educación Especial, como la Constitución Federal (Brasil, 1988), la Declaración de Salamanca (Unesco, 1994), las Directrices Nacionales para la Educación Especial en la Educación Básica (Brasil, 2001) y la Base Nacional Común Curricular (BNCC) (Brasil, 2018), además de la investigación de campo y datos estadísticos del Censo Escolar obtenidos a través del Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Nuestras observaciones indican que, a pesar de la amplia discusión a nivel nacional sobre la Educación Especial, la implementación del AEE en el municipio de Riachão do Dantas aún es incipiente, con cambios significativos limitados. Por lo tanto, también presentamos tres propuestas de intervención pedagógica que pueden contribuir a la forma de implementación de este servicio especializado en el Sistema Municipal de Enseñanza.Apresentamos uma análise quantitativa das matrículas e das estruturas do Atendimento Educacional Especializado (AEE) no município de Riachão do Dantas, no estado de Sergipe. Baseamo-nos em pesquisas de legislações que asseguram o Direito à Educação Especial, a exemplo da Constituição Federal (Brasil, 1988), Declaração Salamanca (Unesco, 1994), Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica (Brasil, 2001) e da Base Nacional Comum Curricular – BNCC (Brasil, 2018), além de pesquisa de campo e de dados estatísticos do Censo Escolar obtidos através do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). As nossas observações sinalizam que, apesar da ampla discussão feita em todo território nacional acerca da Educação Especial, no município de Riachão do Dantas a implementação do AEE ainda é incipiente, com pequenas mudanças significativas. Por isso, apresentamos também 03 propostas de intervenção pedagógica que podem contribuir com a forma de implementação deste atendimento especializado no Sistema Municipal de Ensino.UNEMAT Editora2023-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11802Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e3923162178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11802/8140Copyright (c) 2023 Lucas Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Lucas Santos2023-12-04T12:51:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11802Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-12-04T12:51:09Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE Desafíos y Perspectivas de la Asistencia Educativa Especializada (AEE) en Riachão do Dantas/SE Desafios e perspectivas do Atendimento Educacional Especializado (AEE) em Riachão do Dantas/SE |
title |
Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE |
spellingShingle |
Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE Silva, Lucas Santos educación especial Atendimento Educacional Especializado (AEE) Intervención Pedagógica special education Specialized Educational Assistance (AEE) Pedagogical intervention Educação Especial Atendimento Educacional Especializado (AEE) Intervenção Pedagógica |
title_short |
Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE |
title_full |
Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE |
title_fullStr |
Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE |
title_full_unstemmed |
Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE |
title_sort |
Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE |
author |
Silva, Lucas Santos |
author_facet |
Silva, Lucas Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Lucas Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educación especial Atendimento Educacional Especializado (AEE) Intervención Pedagógica special education Specialized Educational Assistance (AEE) Pedagogical intervention Educação Especial Atendimento Educacional Especializado (AEE) Intervenção Pedagógica |
topic |
educación especial Atendimento Educacional Especializado (AEE) Intervención Pedagógica special education Specialized Educational Assistance (AEE) Pedagogical intervention Educação Especial Atendimento Educacional Especializado (AEE) Intervenção Pedagógica |
description |
We present a quantitative analysis of enrollments and the structures of Specialized Educational Service (SES) in the municipality of Riachão do Dantas, in the state of Sergipe. We are based on research into legislation that ensures the Right to Special Education, such as the Federal Constitution (Brasil, 1988), Salamanca Declaration (Unesco, 1994), National Guidelines for Special Education in Basic Education (Brasil, 2001) and the National Common Curricular Base – BNCC (Brasil, 2018), in addition to field research and statistical data from the School Census obtained through the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep). Our observations indicate that, despite the broad discussion throughout the country about Special Education, in the municipality of Riachão do Dantas the implementation of AEE is still in its infancy, with small significant changes. Therefore, we also present 03 pedagogical intervention proposals that can contribute to the implementation of this specialized service in the Municipal Education System. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11802 |
url |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11802 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11802/8140 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Lucas Silva https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Lucas Silva https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e392316 2178-7476 reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) instacron:UNEMAT |
instname_str |
Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
instacron_str |
UNEMAT |
institution |
UNEMAT |
reponame_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
collection |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistafaed@unemat.br |
_version_ |
1801217461156052992 |