Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Lucas Santos
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11802
Resumo: We present a quantitative analysis of enrollments and the structures of Specialized Educational Service (SES) in the municipality of Riachão do Dantas, in the state of Sergipe. We are based on research into legislation that ensures the Right to Special Education, such as the Federal Constitution (Brasil, 1988), Salamanca Declaration (Unesco, 1994), National Guidelines for Special Education in Basic Education (Brasil, 2001) and the National Common Curricular Base – BNCC (Brasil, 2018), in addition to field research and statistical data from the School Census obtained through the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep). Our observations indicate that, despite the broad discussion throughout the country about Special Education, in the municipality of Riachão do Dantas the implementation of AEE is still in its infancy, with small significant changes. Therefore, we also present 03 pedagogical intervention proposals that can contribute to the implementation of this specialized service in the Municipal Education System.
id UNEMAT-5_808188d0528ddc06bb73482bdbb585a4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11802
network_acronym_str UNEMAT-5
network_name_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository_id_str
spelling Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SEDesafíos y Perspectivas de la Asistencia Educativa Especializada (AEE) en Riachão do Dantas/SEDesafios e perspectivas do Atendimento Educacional Especializado (AEE) em Riachão do Dantas/SEeducación especialAtendimento Educacional Especializado (AEE) Intervención Pedagógicaspecial educationSpecialized Educational Assistance (AEE)Pedagogical interventionEducação EspecialAtendimento Educacional Especializado (AEE)Intervenção PedagógicaWe present a quantitative analysis of enrollments and the structures of Specialized Educational Service (SES) in the municipality of Riachão do Dantas, in the state of Sergipe. We are based on research into legislation that ensures the Right to Special Education, such as the Federal Constitution (Brasil, 1988), Salamanca Declaration (Unesco, 1994), National Guidelines for Special Education in Basic Education (Brasil, 2001) and the National Common Curricular Base – BNCC (Brasil, 2018), in addition to field research and statistical data from the School Census obtained through the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep). Our observations indicate that, despite the broad discussion throughout the country about Special Education, in the municipality of Riachão do Dantas the implementation of AEE is still in its infancy, with small significant changes. Therefore, we also present 03 pedagogical intervention proposals that can contribute to the implementation of this specialized service in the Municipal Education System.Presentamos un análisis cuantitativo de las inscripciones y las estructuras del Atendimento Educacional Especializado (AEE) en el municipio de Riachão do Dantas, en el estado de Sergipe. Nos basamos en investigaciones de legislaciones que aseguran el Derecho a la Educación Especial, como la Constitución Federal (Brasil, 1988), la Declaración de Salamanca (Unesco, 1994), las Directrices Nacionales para la Educación Especial en la Educación Básica (Brasil, 2001) y la Base Nacional Común Curricular (BNCC) (Brasil, 2018), además de la investigación de campo y datos estadísticos del Censo Escolar obtenidos a través del Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Nuestras observaciones indican que, a pesar de la amplia discusión a nivel nacional sobre la Educación Especial, la implementación del AEE en el municipio de Riachão do Dantas aún es incipiente, con cambios significativos limitados. Por lo tanto, también presentamos tres propuestas de intervención pedagógica que pueden contribuir a la forma de implementación de este servicio especializado en el Sistema Municipal de Enseñanza.Apresentamos uma análise quantitativa das matrículas e das estruturas do Atendimento Educacional Especializado (AEE) no município de Riachão do Dantas, no estado de Sergipe. Baseamo-nos em pesquisas de legislações que asseguram o Direito à Educação Especial, a exemplo da Constituição Federal (Brasil, 1988), Declaração Salamanca (Unesco, 1994), Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica (Brasil, 2001) e da Base Nacional Comum Curricular – BNCC (Brasil, 2018), além de pesquisa de campo e de dados estatísticos do Censo Escolar obtidos através do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). As nossas observações sinalizam que, apesar da ampla discussão feita em todo território nacional acerca da Educação Especial, no município de Riachão do Dantas a implementação do AEE ainda é incipiente, com pequenas mudanças significativas. Por isso, apresentamos também 03 propostas de intervenção pedagógica que podem contribuir com a forma de implementação deste atendimento especializado no Sistema Municipal de Ensino.UNEMAT Editora2023-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11802Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e3923162178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11802/8140Copyright (c) 2023 Lucas Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Lucas Santos2023-12-04T12:51:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11802Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-12-04T12:51:09Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE
Desafíos y Perspectivas de la Asistencia Educativa Especializada (AEE) en Riachão do Dantas/SE
Desafios e perspectivas do Atendimento Educacional Especializado (AEE) em Riachão do Dantas/SE
title Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE
spellingShingle Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE
Silva, Lucas Santos
educación especial
Atendimento Educacional Especializado (AEE)
Intervención Pedagógica
special education
Specialized Educational Assistance (AEE)
Pedagogical intervention
Educação Especial
Atendimento Educacional Especializado (AEE)
Intervenção Pedagógica
title_short Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE
title_full Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE
title_fullStr Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE
title_full_unstemmed Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE
title_sort Challenges and Perspectives of Specialized Educational Service (SES) in Riachão do Dantas/SE
author Silva, Lucas Santos
author_facet Silva, Lucas Santos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Lucas Santos
dc.subject.por.fl_str_mv educación especial
Atendimento Educacional Especializado (AEE)
Intervención Pedagógica
special education
Specialized Educational Assistance (AEE)
Pedagogical intervention
Educação Especial
Atendimento Educacional Especializado (AEE)
Intervenção Pedagógica
topic educación especial
Atendimento Educacional Especializado (AEE)
Intervención Pedagógica
special education
Specialized Educational Assistance (AEE)
Pedagogical intervention
Educação Especial
Atendimento Educacional Especializado (AEE)
Intervenção Pedagógica
description We present a quantitative analysis of enrollments and the structures of Specialized Educational Service (SES) in the municipality of Riachão do Dantas, in the state of Sergipe. We are based on research into legislation that ensures the Right to Special Education, such as the Federal Constitution (Brasil, 1988), Salamanca Declaration (Unesco, 1994), National Guidelines for Special Education in Basic Education (Brasil, 2001) and the National Common Curricular Base – BNCC (Brasil, 2018), in addition to field research and statistical data from the School Census obtained through the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep). Our observations indicate that, despite the broad discussion throughout the country about Special Education, in the municipality of Riachão do Dantas the implementation of AEE is still in its infancy, with small significant changes. Therefore, we also present 03 pedagogical intervention proposals that can contribute to the implementation of this specialized service in the Municipal Education System.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11802
url https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11802
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11802/8140
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Lucas Silva
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Lucas Silva
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação; v. 39 n. 1 (2023): Revista da Faculdade de Educação - Fluxo contínuo; e392316
2178-7476
reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron:UNEMAT
instname_str Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron_str UNEMAT
institution UNEMAT
reponame_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
collection Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
repository.mail.fl_str_mv revistafaed@unemat.br
_version_ 1801217461156052992