A formação contínua de professores de língua inglesa da rede municipal pública de ensino de Vitória, ES, à luz da análise de necessidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13704 |
Resumo: | The present research, a qualitative one, characterized as a case study (STAKE, 1995; YIN, 2010), aimed to identify the teacher education needs (SILVA, 2000; DI GIORGI et al., 2010; SANTANA, 2010) of the in-service English teachers from the public municipal schools of Vitória, ES, in order to examine to what extent the continuing education process offered by the institution meets the needs of those teachers. For that purpose, a needs analysis was conducted with the teachers (BARBIER; LESNE, 1977; HUTCHINSON; WATERS, 1987; DUDLEY-EVANS; ST. JOHN, 1998; RODRIGUES; ESTEVES, 1993; GALINDO; INFORSATO, 2008), making use of a questionnaire with the teachers and interviews with the managers. The results revealed that the continuing education process offered does not meet the needs of the teachers and motivated the elaboration, with the purpose of illustration, of a suggestive script of in-service education activities. The script meets the requirements and guidelines of governing documents (BRASIL, 1996a, 1998b, 1998c, 2002a; VITÓRIA, 2004a, 2004b, 2007), the scholars´ suggestions as desirable for the continuing education of teachers of English (BROWN, 2001; CELANI, 2001; KUMARAVADIVELU, 2011), as well as the needs expressed by the teachers |
id |
PUC_SP-1_0e5f4538b055623080c22bcefd426a08 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/13704 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Celani, Maria Antonieta AlbaAlmeida, Christine Sant Anna de2016-04-28T18:22:57Z2015-01-152014-12-08Almeida, Christine Sant Anna de. A formação contínua de professores de língua inglesa da rede municipal pública de ensino de Vitória, ES, à luz da análise de necessidades. 2014. 229 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13704The present research, a qualitative one, characterized as a case study (STAKE, 1995; YIN, 2010), aimed to identify the teacher education needs (SILVA, 2000; DI GIORGI et al., 2010; SANTANA, 2010) of the in-service English teachers from the public municipal schools of Vitória, ES, in order to examine to what extent the continuing education process offered by the institution meets the needs of those teachers. For that purpose, a needs analysis was conducted with the teachers (BARBIER; LESNE, 1977; HUTCHINSON; WATERS, 1987; DUDLEY-EVANS; ST. JOHN, 1998; RODRIGUES; ESTEVES, 1993; GALINDO; INFORSATO, 2008), making use of a questionnaire with the teachers and interviews with the managers. The results revealed that the continuing education process offered does not meet the needs of the teachers and motivated the elaboration, with the purpose of illustration, of a suggestive script of in-service education activities. The script meets the requirements and guidelines of governing documents (BRASIL, 1996a, 1998b, 1998c, 2002a; VITÓRIA, 2004a, 2004b, 2007), the scholars´ suggestions as desirable for the continuing education of teachers of English (BROWN, 2001; CELANI, 2001; KUMARAVADIVELU, 2011), as well as the needs expressed by the teachersO presente trabalho, uma pesquisa qualitativa caracterizada como um estudo de caso (STAKE, 1995; YIN, 2010), teve como objetivo identificar as necessidades formativas dos professores de Língua Inglesa em exercício na rede municipal pública de ensino de Vitória, ES, com o propósito de examinar em que medida o processo formativo oferecido por essa instituição atende às necessidades dos docentes. Para tanto, conduziu uma análise de necessidades com esses professores (BARBIER; LESNE, 1977; HUTCHINSON; WATERS, 1987; DUDLEY-EVANS; ST. JOHN, 1998; RODRIGUES; ESTEVES, 1993; GALINDO; INFORSATO, 2008), fazendo uso de questionário com os docentes e realizando entrevistas com os gestores. Os resultados revelaram que o processo formativo oferecido não atende às necessidades dos professores. Os resultados motivaram a elaboração, a título de ilustração, de um roteiro sugestivo de ações formativas. Tal roteiro atende às exigências e preceitos de documentos diretivos (BRASIL, 1996, 1998a, 1998b, 2002a; VITÓRIA, 2004a, 2004b, 2007) e vai ao encontro do que os estudiosos da área sugerem como desejável para a formação contínua de professores de Língua Inglesa (BROWN, 2001; CELANI, 2001; KUMARAVADIVELU, 2011) e das necessidades manifestadas pelos professores pesquisadosConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30483/Christine%20Sant%20anna%20de%20Almeida.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da LinguagemPUC-SPBRLingüísticaFormação contínua de professores de InglêsAnálise de necessidadesProfessores de Inglês de escola públicaContinuing education of teachers of EnglishNeeds analysisEnglish teachers of public schoolsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADAA formação contínua de professores de língua inglesa da rede municipal pública de ensino de Vitória, ES, à luz da análise de necessidadesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTChristine Sant anna de Almeida.pdf.txtChristine Sant anna de Almeida.pdf.txtExtracted texttext/plain504895https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13704/3/Christine%20Sant%20anna%20de%20Almeida.pdf.txt73b1fe2d72cf38857c2550a816fa2c43MD53ORIGINALChristine Sant anna de Almeida.pdfapplication/pdf1573950https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13704/1/Christine%20Sant%20anna%20de%20Almeida.pdfcae08925f01790b1697b9ba2461c0524MD51THUMBNAILChristine Sant anna de Almeida.pdf.jpgChristine Sant anna de Almeida.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2092https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13704/2/Christine%20Sant%20anna%20de%20Almeida.pdf.jpgec631abf88ee23c73660c0be98570821MD52handle/137042022-04-27 22:32:34.666oai:repositorio.pucsp.br:handle/13704Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T01:32:34Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A formação contínua de professores de língua inglesa da rede municipal pública de ensino de Vitória, ES, à luz da análise de necessidades |
title |
A formação contínua de professores de língua inglesa da rede municipal pública de ensino de Vitória, ES, à luz da análise de necessidades |
spellingShingle |
A formação contínua de professores de língua inglesa da rede municipal pública de ensino de Vitória, ES, à luz da análise de necessidades Almeida, Christine Sant Anna de Formação contínua de professores de Inglês Análise de necessidades Professores de Inglês de escola pública Continuing education of teachers of English Needs analysis English teachers of public schools CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
title_short |
A formação contínua de professores de língua inglesa da rede municipal pública de ensino de Vitória, ES, à luz da análise de necessidades |
title_full |
A formação contínua de professores de língua inglesa da rede municipal pública de ensino de Vitória, ES, à luz da análise de necessidades |
title_fullStr |
A formação contínua de professores de língua inglesa da rede municipal pública de ensino de Vitória, ES, à luz da análise de necessidades |
title_full_unstemmed |
A formação contínua de professores de língua inglesa da rede municipal pública de ensino de Vitória, ES, à luz da análise de necessidades |
title_sort |
A formação contínua de professores de língua inglesa da rede municipal pública de ensino de Vitória, ES, à luz da análise de necessidades |
author |
Almeida, Christine Sant Anna de |
author_facet |
Almeida, Christine Sant Anna de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Celani, Maria Antonieta Alba |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Christine Sant Anna de |
contributor_str_mv |
Celani, Maria Antonieta Alba |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação contínua de professores de Inglês Análise de necessidades Professores de Inglês de escola pública |
topic |
Formação contínua de professores de Inglês Análise de necessidades Professores de Inglês de escola pública Continuing education of teachers of English Needs analysis English teachers of public schools CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Continuing education of teachers of English Needs analysis English teachers of public schools |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
description |
The present research, a qualitative one, characterized as a case study (STAKE, 1995; YIN, 2010), aimed to identify the teacher education needs (SILVA, 2000; DI GIORGI et al., 2010; SANTANA, 2010) of the in-service English teachers from the public municipal schools of Vitória, ES, in order to examine to what extent the continuing education process offered by the institution meets the needs of those teachers. For that purpose, a needs analysis was conducted with the teachers (BARBIER; LESNE, 1977; HUTCHINSON; WATERS, 1987; DUDLEY-EVANS; ST. JOHN, 1998; RODRIGUES; ESTEVES, 1993; GALINDO; INFORSATO, 2008), making use of a questionnaire with the teachers and interviews with the managers. The results revealed that the continuing education process offered does not meet the needs of the teachers and motivated the elaboration, with the purpose of illustration, of a suggestive script of in-service education activities. The script meets the requirements and guidelines of governing documents (BRASIL, 1996a, 1998b, 1998c, 2002a; VITÓRIA, 2004a, 2004b, 2007), the scholars´ suggestions as desirable for the continuing education of teachers of English (BROWN, 2001; CELANI, 2001; KUMARAVADIVELU, 2011), as well as the needs expressed by the teachers |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-12-08 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-01-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T18:22:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Almeida, Christine Sant Anna de. A formação contínua de professores de língua inglesa da rede municipal pública de ensino de Vitória, ES, à luz da análise de necessidades. 2014. 229 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13704 |
identifier_str_mv |
Almeida, Christine Sant Anna de. A formação contínua de professores de língua inglesa da rede municipal pública de ensino de Vitória, ES, à luz da análise de necessidades. 2014. 229 f. Tese (Doutorado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13704 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Lingüística |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13704/3/Christine%20Sant%20anna%20de%20Almeida.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13704/1/Christine%20Sant%20anna%20de%20Almeida.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13704/2/Christine%20Sant%20anna%20de%20Almeida.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
73b1fe2d72cf38857c2550a816fa2c43 cae08925f01790b1697b9ba2461c0524 ec631abf88ee23c73660c0be98570821 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277940380205056 |