Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Veiga, Márcia Stochi
Data de Publicação: 2003
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11191
Resumo: The aim of this research was to analise the interpretation made by the students in the 8th grade from Elementary school, who had studied the Thales' Theorem but didn't study the division of segments procedure in equal parts, based on the this Theorem. Following the DUVAL's Theory, a sequence of tasks was elaborated, containing question regarding to the resulting figures of the division of segments procedure, based on the Thales ' Theorem. That sequence as applied to the students during individual sessions through clinical interviews based on tasks. The students were as ked about what they had visualized about the lengths making use of the visualization or instruments for length measure, which were available or even justify their interpretations through proprieties. The answers analyses, obtained through the interviews enabled us to observe the different types of understandings, related to those figures and also related to the comparison among the length of the existing segments in the figures. The students, who had been interviewed, in the majority of the presented situations, made use of the visualization during the comparison among the length of the existing segments in figures and, most of time, found that the visualization process was enough to justify their interpretations
id PUC_SP-1_0f5ef0e50e5cdd4f707516cb778cc18e
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11191
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Maranhão, Maria Cristina Souza de AlbuquerqueVeiga, Márcia Stochi2016-04-27T16:58:13Z2007-08-032003-09-08Veiga, Márcia Stochi. Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos. 2003. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11191The aim of this research was to analise the interpretation made by the students in the 8th grade from Elementary school, who had studied the Thales' Theorem but didn't study the division of segments procedure in equal parts, based on the this Theorem. Following the DUVAL's Theory, a sequence of tasks was elaborated, containing question regarding to the resulting figures of the division of segments procedure, based on the Thales ' Theorem. That sequence as applied to the students during individual sessions through clinical interviews based on tasks. The students were as ked about what they had visualized about the lengths making use of the visualization or instruments for length measure, which were available or even justify their interpretations through proprieties. The answers analyses, obtained through the interviews enabled us to observe the different types of understandings, related to those figures and also related to the comparison among the length of the existing segments in the figures. The students, who had been interviewed, in the majority of the presented situations, made use of the visualization during the comparison among the length of the existing segments in figures and, most of time, found that the visualization process was enough to justify their interpretationsEsta pesquisa teve por objetivo analisar interpretações de alunos de 8a série do ensino fundamental, que tinham estudado na escola o Teorema de Thales mas não tinham estudado o procedimento de divisão de segmentos em partes iguais, baseado nesse Teorema. À luz da Teoria de DUVAL, foi elaborada uma seqüência de tarefas, contendo questões referentes a figuras resultantes de um procedimento de divisão de segmentos, baseado no Teorema de Thales. Essa seqüência foi aplicada aos alunos em sessões individuais por meio de entrevistas clínicas baseadas em tarefas. Eles eram questionados sobre o que visualizavam, sobre os comprimentos dos segmentos existentes nas figuras e podiam justificar suas interpretações sobre esses comprimentos utilizando-se da visualização ou de instrumentos de medida de comprimento, que estavam disponíveis, ou ainda poderiam justificar suas interpretações através de propriedades. A análise das respostas obtidas nas entrevistas nos proporcionou condições de observar a manifestação de diferentes tipos de apreensões, relacionadas a essas figuras e também relacionadas à comparação entre os comprimentos dos segmentos existentes nessas figuras. Os estudantes investigados, na maioria das situações apresentadas, utilizaram a visualização nas suas comparações entre os comprimentos dos segmentos existentes nas figuras e, na maioria das situações, julgaram que a visualização era suficiente para justificar suas interpretaçõesCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22090/dissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoConservação de comprimentoTeorema de ThalesDivisão de segmentosMatematica -- Estudo e ensinoEducacao matematicaLength conservationDivision of segmentsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAInterpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.txtdissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.txtExtracted texttext/plain187444https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11191/3/dissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.txt64e4f720e504a3a4191b42ad82f223bcMD53ORIGINALdissertacao_marcia_stochi_veiga.pdfapplication/pdf870821https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11191/1/dissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf438b425b0595a1dcae5c5883351d94ffMD51THUMBNAILdissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.jpgdissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11191/2/dissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/111912022-04-27 21:47:28.005oai:repositorio.pucsp.br:handle/11191Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:47:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos
title Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos
spellingShingle Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos
Veiga, Márcia Stochi
Conservação de comprimento
Teorema de Thales
Divisão de segmentos
Matematica -- Estudo e ensino
Educacao matematica
Length conservation
Division of segments
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos
title_full Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos
title_fullStr Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos
title_full_unstemmed Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos
title_sort Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos
author Veiga, Márcia Stochi
author_facet Veiga, Márcia Stochi
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Maranhão, Maria Cristina Souza de Albuquerque
dc.contributor.author.fl_str_mv Veiga, Márcia Stochi
contributor_str_mv Maranhão, Maria Cristina Souza de Albuquerque
dc.subject.por.fl_str_mv Conservação de comprimento
Teorema de Thales
Divisão de segmentos
Matematica -- Estudo e ensino
Educacao matematica
topic Conservação de comprimento
Teorema de Thales
Divisão de segmentos
Matematica -- Estudo e ensino
Educacao matematica
Length conservation
Division of segments
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Length conservation
Division of segments
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The aim of this research was to analise the interpretation made by the students in the 8th grade from Elementary school, who had studied the Thales' Theorem but didn't study the division of segments procedure in equal parts, based on the this Theorem. Following the DUVAL's Theory, a sequence of tasks was elaborated, containing question regarding to the resulting figures of the division of segments procedure, based on the Thales ' Theorem. That sequence as applied to the students during individual sessions through clinical interviews based on tasks. The students were as ked about what they had visualized about the lengths making use of the visualization or instruments for length measure, which were available or even justify their interpretations through proprieties. The answers analyses, obtained through the interviews enabled us to observe the different types of understandings, related to those figures and also related to the comparison among the length of the existing segments in the figures. The students, who had been interviewed, in the majority of the presented situations, made use of the visualization during the comparison among the length of the existing segments in figures and, most of time, found that the visualization process was enough to justify their interpretations
publishDate 2003
dc.date.issued.fl_str_mv 2003-09-08
dc.date.available.fl_str_mv 2007-08-03
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Veiga, Márcia Stochi. Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos. 2003. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11191
identifier_str_mv Veiga, Márcia Stochi. Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos. 2003. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11191
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11191/3/dissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11191/1/dissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11191/2/dissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 64e4f720e504a3a4191b42ad82f223bc
438b425b0595a1dcae5c5883351d94ff
c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277949357064192