Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2003 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11191 |
Resumo: | The aim of this research was to analise the interpretation made by the students in the 8th grade from Elementary school, who had studied the Thales' Theorem but didn't study the division of segments procedure in equal parts, based on the this Theorem. Following the DUVAL's Theory, a sequence of tasks was elaborated, containing question regarding to the resulting figures of the division of segments procedure, based on the Thales ' Theorem. That sequence as applied to the students during individual sessions through clinical interviews based on tasks. The students were as ked about what they had visualized about the lengths making use of the visualization or instruments for length measure, which were available or even justify their interpretations through proprieties. The answers analyses, obtained through the interviews enabled us to observe the different types of understandings, related to those figures and also related to the comparison among the length of the existing segments in the figures. The students, who had been interviewed, in the majority of the presented situations, made use of the visualization during the comparison among the length of the existing segments in figures and, most of time, found that the visualization process was enough to justify their interpretations |
id |
PUC_SP-1_0f5ef0e50e5cdd4f707516cb778cc18e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11191 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Maranhão, Maria Cristina Souza de AlbuquerqueVeiga, Márcia Stochi2016-04-27T16:58:13Z2007-08-032003-09-08Veiga, Márcia Stochi. Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos. 2003. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11191The aim of this research was to analise the interpretation made by the students in the 8th grade from Elementary school, who had studied the Thales' Theorem but didn't study the division of segments procedure in equal parts, based on the this Theorem. Following the DUVAL's Theory, a sequence of tasks was elaborated, containing question regarding to the resulting figures of the division of segments procedure, based on the Thales ' Theorem. That sequence as applied to the students during individual sessions through clinical interviews based on tasks. The students were as ked about what they had visualized about the lengths making use of the visualization or instruments for length measure, which were available or even justify their interpretations through proprieties. The answers analyses, obtained through the interviews enabled us to observe the different types of understandings, related to those figures and also related to the comparison among the length of the existing segments in the figures. The students, who had been interviewed, in the majority of the presented situations, made use of the visualization during the comparison among the length of the existing segments in figures and, most of time, found that the visualization process was enough to justify their interpretationsEsta pesquisa teve por objetivo analisar interpretações de alunos de 8a série do ensino fundamental, que tinham estudado na escola o Teorema de Thales mas não tinham estudado o procedimento de divisão de segmentos em partes iguais, baseado nesse Teorema. À luz da Teoria de DUVAL, foi elaborada uma seqüência de tarefas, contendo questões referentes a figuras resultantes de um procedimento de divisão de segmentos, baseado no Teorema de Thales. Essa seqüência foi aplicada aos alunos em sessões individuais por meio de entrevistas clínicas baseadas em tarefas. Eles eram questionados sobre o que visualizavam, sobre os comprimentos dos segmentos existentes nas figuras e podiam justificar suas interpretações sobre esses comprimentos utilizando-se da visualização ou de instrumentos de medida de comprimento, que estavam disponíveis, ou ainda poderiam justificar suas interpretações através de propriedades. A análise das respostas obtidas nas entrevistas nos proporcionou condições de observar a manifestação de diferentes tipos de apreensões, relacionadas a essas figuras e também relacionadas à comparação entre os comprimentos dos segmentos existentes nessas figuras. Os estudantes investigados, na maioria das situações apresentadas, utilizaram a visualização nas suas comparações entre os comprimentos dos segmentos existentes nas figuras e, na maioria das situações, julgaram que a visualização era suficiente para justificar suas interpretaçõesCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22090/dissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoConservação de comprimentoTeorema de ThalesDivisão de segmentosMatematica -- Estudo e ensinoEducacao matematicaLength conservationDivision of segmentsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAInterpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.txtdissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.txtExtracted texttext/plain187444https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11191/3/dissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.txt64e4f720e504a3a4191b42ad82f223bcMD53ORIGINALdissertacao_marcia_stochi_veiga.pdfapplication/pdf870821https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11191/1/dissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf438b425b0595a1dcae5c5883351d94ffMD51THUMBNAILdissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.jpgdissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11191/2/dissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/111912022-04-27 21:47:28.005oai:repositorio.pucsp.br:handle/11191Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:47:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos |
title |
Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos |
spellingShingle |
Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos Veiga, Márcia Stochi Conservação de comprimento Teorema de Thales Divisão de segmentos Matematica -- Estudo e ensino Educacao matematica Length conservation Division of segments CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos |
title_full |
Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos |
title_fullStr |
Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos |
title_full_unstemmed |
Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos |
title_sort |
Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos |
author |
Veiga, Márcia Stochi |
author_facet |
Veiga, Márcia Stochi |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Maranhão, Maria Cristina Souza de Albuquerque |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Veiga, Márcia Stochi |
contributor_str_mv |
Maranhão, Maria Cristina Souza de Albuquerque |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conservação de comprimento Teorema de Thales Divisão de segmentos Matematica -- Estudo e ensino Educacao matematica |
topic |
Conservação de comprimento Teorema de Thales Divisão de segmentos Matematica -- Estudo e ensino Educacao matematica Length conservation Division of segments CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Length conservation Division of segments |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The aim of this research was to analise the interpretation made by the students in the 8th grade from Elementary school, who had studied the Thales' Theorem but didn't study the division of segments procedure in equal parts, based on the this Theorem. Following the DUVAL's Theory, a sequence of tasks was elaborated, containing question regarding to the resulting figures of the division of segments procedure, based on the Thales ' Theorem. That sequence as applied to the students during individual sessions through clinical interviews based on tasks. The students were as ked about what they had visualized about the lengths making use of the visualization or instruments for length measure, which were available or even justify their interpretations through proprieties. The answers analyses, obtained through the interviews enabled us to observe the different types of understandings, related to those figures and also related to the comparison among the length of the existing segments in the figures. The students, who had been interviewed, in the majority of the presented situations, made use of the visualization during the comparison among the length of the existing segments in figures and, most of time, found that the visualization process was enough to justify their interpretations |
publishDate |
2003 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2003-09-08 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-08-03 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Veiga, Márcia Stochi. Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos. 2003. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11191 |
identifier_str_mv |
Veiga, Márcia Stochi. Interpretações de estudantes sobre comprimentos de segmentos. 2003. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11191 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11191/3/dissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11191/1/dissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11191/2/dissertacao_marcia_stochi_veiga.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
64e4f720e504a3a4191b42ad82f223bc 438b425b0595a1dcae5c5883351d94ff c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277949357064192 |