Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28342 |
Resumo: | The objective of this research is to analyze the contributions of playful (play) in the literacy process. We also sought to analyze the importance of games in the school, trying to answer questions such as “why using games as teaching materials?” “Why is it important to play?” “What and who do we play with?” Throughout this final paper we sought to develop a brief historical about the importance of games in the educational field and in school learning since it can be an indispensable tool in the field of literacy. Authors such as Piaget, Emilia Ferreiro, Ana Teberosky, Lino de Macedo and Telma Weisz support the systematization/understanding of the role of games in the constitution of learning. The results we have shown here are the play as fundamental in the construction and development of human process and therefore, may not be excluded from the educational field especially in the period of literacy. Stand out here also some games according to the criteria of the results that can be achieved for the development of thinking skills and socialization, as a teacher’s guide, once teachers also need to be empowered to use them |
id |
PUC_SP-1_12af65a70ec0e9727316e91a87904fac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/28342 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Martins, Maria Anita VivianiPires, Fernanda Costa Lins2022-09-30T21:22:36Z2022-09-30T21:22:36Z2014-12-01Pires, Fernanda Costa Lins. Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28342The objective of this research is to analyze the contributions of playful (play) in the literacy process. We also sought to analyze the importance of games in the school, trying to answer questions such as “why using games as teaching materials?” “Why is it important to play?” “What and who do we play with?” Throughout this final paper we sought to develop a brief historical about the importance of games in the educational field and in school learning since it can be an indispensable tool in the field of literacy. Authors such as Piaget, Emilia Ferreiro, Ana Teberosky, Lino de Macedo and Telma Weisz support the systematization/understanding of the role of games in the constitution of learning. The results we have shown here are the play as fundamental in the construction and development of human process and therefore, may not be excluded from the educational field especially in the period of literacy. Stand out here also some games according to the criteria of the results that can be achieved for the development of thinking skills and socialization, as a teacher’s guide, once teachers also need to be empowered to use themEsta pesquisa tem como objetivo analisar as contribuições do lúdico (jogos e brincadeiras) no processo de alfabetização. Procurou-se analisar também a importância dos jogos na escola, na tentativa de responder perguntas como “porque usar jogos como materiais didáticos?” “Para que se joga?” “Quem e o que se joga?” Ao longo deste trabalho buscou-se desenvolver uma breve consciência histórica sobre a importância dos jogos no campo pedagógico e na aprendizagem escolar uma vez que pode ser uma ferramenta imprescindível no campo da alfabetização. Autores como Piaget, Emilia Ferreiro, Ana Teberosky, Lino de Macedo e Telma Weisz apoiam a sistematização/compreensão do papel dos jogos na constituição da aprendizagem. Os resultados aqui obtidos evidenciam o jogo e a brincadeira como fundamentais no processo de formação e desenvolvimento do ser humano e, sendo assim, não podem ser excluídos do campo educacional e principalmente no período da alfabetização. Destacam-se aqui também alguns jogos e brincadeiras segundo critérios dos resultados que podem ser alcançados para o desenvolvimento de habilidades de pensamento e socialização, como guia para professores, uma vez que educadores também necessitam ter competência para utilizá-losporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOLúdicoAlfabetizaçãoJogosCampo pedagógicoPlayfulnessLiteracyGamesPedagogical fieldAlfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicasLiteracy in early childhood education, a dynamic and creative process: playful activitiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFERNANDA COSTA LINS PIRES - TCC.pdfapplication/pdf10941267https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28342/1/FERNANDA%20COSTA%20LINS%20PIRES%20-%20TCC.pdf9321b377874331bbcc6887ca2d958a10MD51TEXTFERNANDA COSTA LINS PIRES - TCC.pdf.txtFERNANDA COSTA LINS PIRES - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain112149https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28342/2/FERNANDA%20COSTA%20LINS%20PIRES%20-%20TCC.pdf.txtc017976c87aa480c4487b7020691501aMD52THUMBNAILFERNANDA COSTA LINS PIRES - TCC.pdf.jpgFERNANDA COSTA LINS PIRES - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1317https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28342/3/FERNANDA%20COSTA%20LINS%20PIRES%20-%20TCC.pdf.jpgbd8a3018aaba5d952d957b86c77d807fMD53handle/283422022-10-01 01:04:16.721oai:repositorio.pucsp.br:handle/28342Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-01T04:04:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Literacy in early childhood education, a dynamic and creative process: playful activities |
title |
Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas |
spellingShingle |
Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas Pires, Fernanda Costa Lins CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Lúdico Alfabetização Jogos Campo pedagógico Playfulness Literacy Games Pedagogical field |
title_short |
Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas |
title_full |
Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas |
title_fullStr |
Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas |
title_full_unstemmed |
Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas |
title_sort |
Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas |
author |
Pires, Fernanda Costa Lins |
author_facet |
Pires, Fernanda Costa Lins |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pires, Fernanda Costa Lins |
contributor_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Lúdico Alfabetização Jogos Campo pedagógico Playfulness Literacy Games Pedagogical field |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lúdico Alfabetização Jogos Campo pedagógico |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Playfulness Literacy Games Pedagogical field |
description |
The objective of this research is to analyze the contributions of playful (play) in the literacy process. We also sought to analyze the importance of games in the school, trying to answer questions such as “why using games as teaching materials?” “Why is it important to play?” “What and who do we play with?” Throughout this final paper we sought to develop a brief historical about the importance of games in the educational field and in school learning since it can be an indispensable tool in the field of literacy. Authors such as Piaget, Emilia Ferreiro, Ana Teberosky, Lino de Macedo and Telma Weisz support the systematization/understanding of the role of games in the constitution of learning. The results we have shown here are the play as fundamental in the construction and development of human process and therefore, may not be excluded from the educational field especially in the period of literacy. Stand out here also some games according to the criteria of the results that can be achieved for the development of thinking skills and socialization, as a teacher’s guide, once teachers also need to be empowered to use them |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-12-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-09-30T21:22:36Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-09-30T21:22:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Pires, Fernanda Costa Lins. Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28342 |
identifier_str_mv |
Pires, Fernanda Costa Lins. Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28342 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28342/1/FERNANDA%20COSTA%20LINS%20PIRES%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28342/2/FERNANDA%20COSTA%20LINS%20PIRES%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28342/3/FERNANDA%20COSTA%20LINS%20PIRES%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9321b377874331bbcc6887ca2d958a10 c017976c87aa480c4487b7020691501a bd8a3018aaba5d952d957b86c77d807f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277918490132480 |