Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Fernanda Costa Lins
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28342
Resumo: The objective of this research is to analyze the contributions of playful (play) in the literacy process. We also sought to analyze the importance of games in the school, trying to answer questions such as “why using games as teaching materials?” “Why is it important to play?” “What and who do we play with?” Throughout this final paper we sought to develop a brief historical about the importance of games in the educational field and in school learning since it can be an indispensable tool in the field of literacy. Authors such as Piaget, Emilia Ferreiro, Ana Teberosky, Lino de Macedo and Telma Weisz support the systematization/understanding of the role of games in the constitution of learning. The results we have shown here are the play as fundamental in the construction and development of human process and therefore, may not be excluded from the educational field especially in the period of literacy. Stand out here also some games according to the criteria of the results that can be achieved for the development of thinking skills and socialization, as a teacher’s guide, once teachers also need to be empowered to use them
id PUC_SP-1_12af65a70ec0e9727316e91a87904fac
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/28342
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Martins, Maria Anita VivianiPires, Fernanda Costa Lins2022-09-30T21:22:36Z2022-09-30T21:22:36Z2014-12-01Pires, Fernanda Costa Lins. Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28342The objective of this research is to analyze the contributions of playful (play) in the literacy process. We also sought to analyze the importance of games in the school, trying to answer questions such as “why using games as teaching materials?” “Why is it important to play?” “What and who do we play with?” Throughout this final paper we sought to develop a brief historical about the importance of games in the educational field and in school learning since it can be an indispensable tool in the field of literacy. Authors such as Piaget, Emilia Ferreiro, Ana Teberosky, Lino de Macedo and Telma Weisz support the systematization/understanding of the role of games in the constitution of learning. The results we have shown here are the play as fundamental in the construction and development of human process and therefore, may not be excluded from the educational field especially in the period of literacy. Stand out here also some games according to the criteria of the results that can be achieved for the development of thinking skills and socialization, as a teacher’s guide, once teachers also need to be empowered to use themEsta pesquisa tem como objetivo analisar as contribuições do lúdico (jogos e brincadeiras) no processo de alfabetização. Procurou-se analisar também a importância dos jogos na escola, na tentativa de responder perguntas como “porque usar jogos como materiais didáticos?” “Para que se joga?” “Quem e o que se joga?” Ao longo deste trabalho buscou-se desenvolver uma breve consciência histórica sobre a importância dos jogos no campo pedagógico e na aprendizagem escolar uma vez que pode ser uma ferramenta imprescindível no campo da alfabetização. Autores como Piaget, Emilia Ferreiro, Ana Teberosky, Lino de Macedo e Telma Weisz apoiam a sistematização/compreensão do papel dos jogos na constituição da aprendizagem. Os resultados aqui obtidos evidenciam o jogo e a brincadeira como fundamentais no processo de formação e desenvolvimento do ser humano e, sendo assim, não podem ser excluídos do campo educacional e principalmente no período da alfabetização. Destacam-se aqui também alguns jogos e brincadeiras segundo critérios dos resultados que podem ser alcançados para o desenvolvimento de habilidades de pensamento e socialização, como guia para professores, uma vez que educadores também necessitam ter competência para utilizá-losporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOLúdicoAlfabetizaçãoJogosCampo pedagógicoPlayfulnessLiteracyGamesPedagogical fieldAlfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicasLiteracy in early childhood education, a dynamic and creative process: playful activitiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFERNANDA COSTA LINS PIRES - TCC.pdfapplication/pdf10941267https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28342/1/FERNANDA%20COSTA%20LINS%20PIRES%20-%20TCC.pdf9321b377874331bbcc6887ca2d958a10MD51TEXTFERNANDA COSTA LINS PIRES - TCC.pdf.txtFERNANDA COSTA LINS PIRES - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain112149https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28342/2/FERNANDA%20COSTA%20LINS%20PIRES%20-%20TCC.pdf.txtc017976c87aa480c4487b7020691501aMD52THUMBNAILFERNANDA COSTA LINS PIRES - TCC.pdf.jpgFERNANDA COSTA LINS PIRES - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1317https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28342/3/FERNANDA%20COSTA%20LINS%20PIRES%20-%20TCC.pdf.jpgbd8a3018aaba5d952d957b86c77d807fMD53handle/283422022-10-01 01:04:16.721oai:repositorio.pucsp.br:handle/28342Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-01T04:04:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv Literacy in early childhood education, a dynamic and creative process: playful activities
title Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas
spellingShingle Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas
Pires, Fernanda Costa Lins
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Lúdico
Alfabetização
Jogos
Campo pedagógico
Playfulness
Literacy
Games
Pedagogical field
title_short Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas
title_full Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas
title_fullStr Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas
title_full_unstemmed Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas
title_sort Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas
author Pires, Fernanda Costa Lins
author_facet Pires, Fernanda Costa Lins
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Martins, Maria Anita Viviani
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Fernanda Costa Lins
contributor_str_mv Martins, Maria Anita Viviani
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Lúdico
Alfabetização
Jogos
Campo pedagógico
Playfulness
Literacy
Games
Pedagogical field
dc.subject.por.fl_str_mv Lúdico
Alfabetização
Jogos
Campo pedagógico
dc.subject.eng.fl_str_mv Playfulness
Literacy
Games
Pedagogical field
description The objective of this research is to analyze the contributions of playful (play) in the literacy process. We also sought to analyze the importance of games in the school, trying to answer questions such as “why using games as teaching materials?” “Why is it important to play?” “What and who do we play with?” Throughout this final paper we sought to develop a brief historical about the importance of games in the educational field and in school learning since it can be an indispensable tool in the field of literacy. Authors such as Piaget, Emilia Ferreiro, Ana Teberosky, Lino de Macedo and Telma Weisz support the systematization/understanding of the role of games in the constitution of learning. The results we have shown here are the play as fundamental in the construction and development of human process and therefore, may not be excluded from the educational field especially in the period of literacy. Stand out here also some games according to the criteria of the results that can be achieved for the development of thinking skills and socialization, as a teacher’s guide, once teachers also need to be empowered to use them
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-12-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-09-30T21:22:36Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-09-30T21:22:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Pires, Fernanda Costa Lins. Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28342
identifier_str_mv Pires, Fernanda Costa Lins. Alfabetização na educação infantil, um processo dinâmico e criativo: atividades lúdicas. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28342
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28342/1/FERNANDA%20COSTA%20LINS%20PIRES%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28342/2/FERNANDA%20COSTA%20LINS%20PIRES%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28342/3/FERNANDA%20COSTA%20LINS%20PIRES%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 9321b377874331bbcc6887ca2d958a10
c017976c87aa480c4487b7020691501a
bd8a3018aaba5d952d957b86c77d807f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277918490132480