A criação da licenciatura noturna em química da UFRJ: embates, retóricas e conciliações
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10700 |
Resumo: | The Rio de Janeiro Federal University (UFRJ) Chemistry Teacher Training Night School course was set up in 1993 as an institutional reply to demands to improve access to public university for students that work during the day. It is a proposal which aims to democratize the academic arena. Its creation meets the epistemological and pedagogical expectations and interests of the Chemistry Institute and the Teacher Training course is linked to the day-time Bachelor of Chemistry degree. It represents a hegemonic project developed by representatives of the scientific arena, who seek to legitimise their position by appeasement/compromise with the educational field to which they offer conciliatory rhetoric but refuse to share the intellectual decision-making. This research thesis therefore investigates the tension and projects underlying the implementation of the Teacher Training Course in the light of Pierre Bourdieu´s critical sociological outlook. An analysis of friction in the arena, the development of its agents´ habitus and the negotiation of the symbolic share to acquire specific strategic interests is developed. Finally, an investigation is made into the creation of the Teacher Training course as a political alternative for less advantaged social groups and as an instrument to pacify and redeem the university of its social debt |
id |
PUC_SP-1_15368b866ad244e82bf00deb0837a229 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10700 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Marin, Alda Junqueirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785736A3Ribeiro, Luiz Cláudio dos Santos2016-04-27T16:33:44Z2008-11-032008-10-06Ribeiro, Luiz Cláudio dos Santos. A criação da licenciatura noturna em química da UFRJ: embates, retóricas e conciliações. 2008. 149 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10700The Rio de Janeiro Federal University (UFRJ) Chemistry Teacher Training Night School course was set up in 1993 as an institutional reply to demands to improve access to public university for students that work during the day. It is a proposal which aims to democratize the academic arena. Its creation meets the epistemological and pedagogical expectations and interests of the Chemistry Institute and the Teacher Training course is linked to the day-time Bachelor of Chemistry degree. It represents a hegemonic project developed by representatives of the scientific arena, who seek to legitimise their position by appeasement/compromise with the educational field to which they offer conciliatory rhetoric but refuse to share the intellectual decision-making. This research thesis therefore investigates the tension and projects underlying the implementation of the Teacher Training Course in the light of Pierre Bourdieu´s critical sociological outlook. An analysis of friction in the arena, the development of its agents´ habitus and the negotiation of the symbolic share to acquire specific strategic interests is developed. Finally, an investigation is made into the creation of the Teacher Training course as a political alternative for less advantaged social groups and as an instrument to pacify and redeem the university of its social debtA Licenciatura Noturna em Química da Universidade Federal do Rio de Janeiro UFRJ foi implementada em 1993, como resposta institucional às demandas de ampliação do acesso à universidade pública ao aluno trabalhador. Apresenta-se como um projeto de democratização do espaço acadêmico e, como tal, apropria-se dos motes da inovação, do ensino de qualidade e das competências. Sua concepção corresponde aos interesses e expectativas epistêmicas e pedagógicas do Instituto de Química, onde convive ao lado do curso de Bacharelado em Química. Representa um projeto hegemônico construído por representantes no campo científico, que busca legitimar-se pela conciliação com o campo pedagógico, do qual assume retóricas mas ao qual recusa uma direção intelectual compartilhada. O objetivo deste trabalho é, portanto, investigar esses embates e os projetos subjacentes à implementação do curso, através das disputas de campo, da construção do habitus de seus agentes e dos dividendos simbólicos negociados para conquista de interesses estratégicos específicos, à luz da perspectiva crítica sociológica de Pierre Bourdieu. Será investigado, por fim, como a Licenciatura foi engendrada como alternativa política aos estratos sociais menos favorecidos e como instrumento de redenção apaziguada da dívida social da universidadeapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23482/Luiz%20Claudio%20dos%20Santos%20Ribeiro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoLicenciaturasEnsino de químicaUniversidade Federal do Rio de JaneiroProfessores de quimica -- Formacao profissionalQuimica -- Estudo e ensinoTeacher trainingTeaching of chemistryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA criação da licenciatura noturna em química da UFRJ: embates, retóricas e conciliaçõesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLuiz Claudio dos Santos Ribeiro.pdf.txtLuiz Claudio dos Santos Ribeiro.pdf.txtExtracted texttext/plain335822https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10700/3/Luiz%20Claudio%20dos%20Santos%20Ribeiro.pdf.txt16cacd1ffa80ce6eba842884624d9711MD53ORIGINALLuiz Claudio dos Santos Ribeiro.pdfapplication/pdf1198484https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10700/1/Luiz%20Claudio%20dos%20Santos%20Ribeiro.pdfdcc56fbb34386210f4c123b19b3d62b2MD51THUMBNAILLuiz Claudio dos Santos Ribeiro.pdf.jpgLuiz Claudio dos Santos Ribeiro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4095https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10700/2/Luiz%20Claudio%20dos%20Santos%20Ribeiro.pdf.jpgfe17262ff795e88e9b50c65a59aeeec6MD52handle/107002022-06-20 11:47:46.229oai:repositorio.pucsp.br:handle/10700Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-20T14:47:46Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A criação da licenciatura noturna em química da UFRJ: embates, retóricas e conciliações |
title |
A criação da licenciatura noturna em química da UFRJ: embates, retóricas e conciliações |
spellingShingle |
A criação da licenciatura noturna em química da UFRJ: embates, retóricas e conciliações Ribeiro, Luiz Cláudio dos Santos Licenciaturas Ensino de química Universidade Federal do Rio de Janeiro Professores de quimica -- Formacao profissional Quimica -- Estudo e ensino Teacher training Teaching of chemistry CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A criação da licenciatura noturna em química da UFRJ: embates, retóricas e conciliações |
title_full |
A criação da licenciatura noturna em química da UFRJ: embates, retóricas e conciliações |
title_fullStr |
A criação da licenciatura noturna em química da UFRJ: embates, retóricas e conciliações |
title_full_unstemmed |
A criação da licenciatura noturna em química da UFRJ: embates, retóricas e conciliações |
title_sort |
A criação da licenciatura noturna em química da UFRJ: embates, retóricas e conciliações |
author |
Ribeiro, Luiz Cláudio dos Santos |
author_facet |
Ribeiro, Luiz Cláudio dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Marin, Alda Junqueira |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785736A3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Luiz Cláudio dos Santos |
contributor_str_mv |
Marin, Alda Junqueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Licenciaturas Ensino de química Universidade Federal do Rio de Janeiro Professores de quimica -- Formacao profissional Quimica -- Estudo e ensino |
topic |
Licenciaturas Ensino de química Universidade Federal do Rio de Janeiro Professores de quimica -- Formacao profissional Quimica -- Estudo e ensino Teacher training Teaching of chemistry CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teacher training Teaching of chemistry |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The Rio de Janeiro Federal University (UFRJ) Chemistry Teacher Training Night School course was set up in 1993 as an institutional reply to demands to improve access to public university for students that work during the day. It is a proposal which aims to democratize the academic arena. Its creation meets the epistemological and pedagogical expectations and interests of the Chemistry Institute and the Teacher Training course is linked to the day-time Bachelor of Chemistry degree. It represents a hegemonic project developed by representatives of the scientific arena, who seek to legitimise their position by appeasement/compromise with the educational field to which they offer conciliatory rhetoric but refuse to share the intellectual decision-making. This research thesis therefore investigates the tension and projects underlying the implementation of the Teacher Training Course in the light of Pierre Bourdieu´s critical sociological outlook. An analysis of friction in the arena, the development of its agents´ habitus and the negotiation of the symbolic share to acquire specific strategic interests is developed. Finally, an investigation is made into the creation of the Teacher Training course as a political alternative for less advantaged social groups and as an instrument to pacify and redeem the university of its social debt |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-11-03 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-10-06 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:33:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Ribeiro, Luiz Cláudio dos Santos. A criação da licenciatura noturna em química da UFRJ: embates, retóricas e conciliações. 2008. 149 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10700 |
identifier_str_mv |
Ribeiro, Luiz Cláudio dos Santos. A criação da licenciatura noturna em química da UFRJ: embates, retóricas e conciliações. 2008. 149 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10700 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10700/3/Luiz%20Claudio%20dos%20Santos%20Ribeiro.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10700/1/Luiz%20Claudio%20dos%20Santos%20Ribeiro.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10700/2/Luiz%20Claudio%20dos%20Santos%20Ribeiro.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
16cacd1ffa80ce6eba842884624d9711 dcc56fbb34386210f4c123b19b3d62b2 fe17262ff795e88e9b50c65a59aeeec6 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277829842468864 |