O currículo de Licenciatura em Matemática de uma instituição pública da cidade de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Lia Corrêa da
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11054
Resumo: This thesis aims to investigate the elaboration and structuralization of the Curriculum of a Mathematics degree course from a public institution in the city of São Paulo. This Curriculum is different from others we know, because there are eleven Math Foundations disciplines, which cover the Basic Education content. To achieve this research we sought support in studies with the theme curriculum and public domain official documents of the institution in its website. This investigation s approach is qualitative and descriptive. We resorted to interviews with two professors of the institution, who were part of the elaboration of the curriculum, and analyses of documents such as the Political Pedagogical Project, the Course Plan and the Course of Study. In general, the analyses enable to affirm that the experiences and the participation of the two professors were fundamental to the elaboration and structuralization of the Math Curriculum, as they observed the difficulties of the new High Education students. Through this Curriculum, we observed that it is possible to articulate contents of Mathematics studies in Basic Education with the Higher Education, what makes it significant to the formation of Mathematics teachers. This study attempts to reveal that the attitude of the teachers and the formatting of the Curriculum were positive aspects in the elaboration of the Curriculum of this Mathematics degree course
id PUC_SP-1_1afe665c2b3c1c2d88d569e3daf5f8c9
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11054
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Ag Almouloud, Saddohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4711919T0Costa, Lia Corrêa da2016-04-27T16:57:41Z2016-02-232015-12-08Costa, Lia Corrêa da. O currículo de Licenciatura em Matemática de uma instituição pública da cidade de São Paulo. 2015. 124 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11054This thesis aims to investigate the elaboration and structuralization of the Curriculum of a Mathematics degree course from a public institution in the city of São Paulo. This Curriculum is different from others we know, because there are eleven Math Foundations disciplines, which cover the Basic Education content. To achieve this research we sought support in studies with the theme curriculum and public domain official documents of the institution in its website. This investigation s approach is qualitative and descriptive. We resorted to interviews with two professors of the institution, who were part of the elaboration of the curriculum, and analyses of documents such as the Political Pedagogical Project, the Course Plan and the Course of Study. In general, the analyses enable to affirm that the experiences and the participation of the two professors were fundamental to the elaboration and structuralization of the Math Curriculum, as they observed the difficulties of the new High Education students. Through this Curriculum, we observed that it is possible to articulate contents of Mathematics studies in Basic Education with the Higher Education, what makes it significant to the formation of Mathematics teachers. This study attempts to reveal that the attitude of the teachers and the formatting of the Curriculum were positive aspects in the elaboration of the Curriculum of this Mathematics degree courseEsta tese tem por objetivo investigar a elaboração e estruturação do Currículo de um curso de Licenciatura em Matemática de uma Instituição pública da cidade de São Paulo. A grade curricular é diferenciada em relação a outras que conhecemos, composta por onze disciplinas denominadas Fundamentos para o Ensino da Matemática, que abordam os conteúdos da Educação Básica. Para realizar esta pesquisa buscamos suporte nos estudos que tratam do tema currículo e documentos oficiais de domínio público que se encontram no site da Instituição. A abordagem desta investigação é qualitativa, do tipo descritiva. A coleta de dados envolveu entrevistas realizadas com dois professores da Instituição que participaram da elaboração do currículo, e análise de documentos do Projeto Político Pedagógico, Plano de Curso e Grade Curricular. De modo geral, a análise permite afirmar que as experiências e as participações dos professores do curso foram fundamentais na elaboração e estruturação do currículo de Matemática ao observarem as dificuldades dos alunos ingressos no Ensino Superior. Por meio desse Currículo, vimos que é possível articular conteúdos de Matemática da Educação Básica ao currículo de Matemática do Ensino Superior, tornando-o significativo para a formação de professores de Matemática. Este estudo busca mostrar que a postura dos professores e a formatação do Currículo foram aspectos positivos na elaboração do Currículo de Licenciatura em MatemáticaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24297/Lia%20Correa%20da%20Costa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoCurrículo de Licenciatura em MatemáticaDisciplinas de fundamentos para o ensino de MatemáticaEnsino SuperiorOrganização curricularEnsino de MatemáticaMathematics CurriculumMathematics foundations disciplinesHigh EducationCurricular organizationMathematics EducationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO currículo de Licenciatura em Matemática de uma instituição pública da cidade de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLia Correa da Costa.pdf.txtLia Correa da Costa.pdf.txtExtracted texttext/plain229931https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11054/3/Lia%20Correa%20da%20Costa.pdf.txt3e2559223c0509dcc88f2738e99566d9MD53ORIGINALLia Correa da Costa.pdfapplication/pdf1638268https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11054/1/Lia%20Correa%20da%20Costa.pdfd64fff2869ae4d09aa99837067d0185cMD51THUMBNAILLia Correa da Costa.pdf.jpgLia Correa da Costa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11054/2/Lia%20Correa%20da%20Costa.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/110542022-04-27 13:04:02.819oai:repositorio.pucsp.br:handle/11054Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:04:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O currículo de Licenciatura em Matemática de uma instituição pública da cidade de São Paulo
title O currículo de Licenciatura em Matemática de uma instituição pública da cidade de São Paulo
spellingShingle O currículo de Licenciatura em Matemática de uma instituição pública da cidade de São Paulo
Costa, Lia Corrêa da
Currículo de Licenciatura em Matemática
Disciplinas de fundamentos para o ensino de Matemática
Ensino Superior
Organização curricular
Ensino de Matemática
Mathematics Curriculum
Mathematics foundations disciplines
High Education
Curricular organization
Mathematics Education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short O currículo de Licenciatura em Matemática de uma instituição pública da cidade de São Paulo
title_full O currículo de Licenciatura em Matemática de uma instituição pública da cidade de São Paulo
title_fullStr O currículo de Licenciatura em Matemática de uma instituição pública da cidade de São Paulo
title_full_unstemmed O currículo de Licenciatura em Matemática de uma instituição pública da cidade de São Paulo
title_sort O currículo de Licenciatura em Matemática de uma instituição pública da cidade de São Paulo
author Costa, Lia Corrêa da
author_facet Costa, Lia Corrêa da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ag Almouloud, Saddo
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4711919T0
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Lia Corrêa da
contributor_str_mv Ag Almouloud, Saddo
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo de Licenciatura em Matemática
Disciplinas de fundamentos para o ensino de Matemática
Ensino Superior
Organização curricular
Ensino de Matemática
topic Currículo de Licenciatura em Matemática
Disciplinas de fundamentos para o ensino de Matemática
Ensino Superior
Organização curricular
Ensino de Matemática
Mathematics Curriculum
Mathematics foundations disciplines
High Education
Curricular organization
Mathematics Education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Mathematics Curriculum
Mathematics foundations disciplines
High Education
Curricular organization
Mathematics Education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This thesis aims to investigate the elaboration and structuralization of the Curriculum of a Mathematics degree course from a public institution in the city of São Paulo. This Curriculum is different from others we know, because there are eleven Math Foundations disciplines, which cover the Basic Education content. To achieve this research we sought support in studies with the theme curriculum and public domain official documents of the institution in its website. This investigation s approach is qualitative and descriptive. We resorted to interviews with two professors of the institution, who were part of the elaboration of the curriculum, and analyses of documents such as the Political Pedagogical Project, the Course Plan and the Course of Study. In general, the analyses enable to affirm that the experiences and the participation of the two professors were fundamental to the elaboration and structuralization of the Math Curriculum, as they observed the difficulties of the new High Education students. Through this Curriculum, we observed that it is possible to articulate contents of Mathematics studies in Basic Education with the Higher Education, what makes it significant to the formation of Mathematics teachers. This study attempts to reveal that the attitude of the teachers and the formatting of the Curriculum were positive aspects in the elaboration of the Curriculum of this Mathematics degree course
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-12-08
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:41Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-02-23
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Costa, Lia Corrêa da. O currículo de Licenciatura em Matemática de uma instituição pública da cidade de São Paulo. 2015. 124 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11054
identifier_str_mv Costa, Lia Corrêa da. O currículo de Licenciatura em Matemática de uma instituição pública da cidade de São Paulo. 2015. 124 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11054
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11054/3/Lia%20Correa%20da%20Costa.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11054/1/Lia%20Correa%20da%20Costa.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11054/2/Lia%20Correa%20da%20Costa.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 3e2559223c0509dcc88f2738e99566d9
d64fff2869ae4d09aa99837067d0185c
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1791080472267194368