A formação de professores para os estudos do meio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10255 |
Resumo: | Environmental Studies are scientific proposals for pedagogical work which comprehend an initial planning, getting out of the classroom environment, exploration and evaluation of results. It has been used throughout the history of education as an effective learning activity, for students and for teachers professional development. However, it is not always based on principles of learning and appropriately guided by its proponents, according to the school reality features. Therefore, this research has the objective: to prepare a proposal for training for elementary and high school teachers, to carry on in a qualified way Environmental studies projects, considering the teachers formation needs and the students learning objectives. We also aim to specific objectives: to characterize the environmental studies; list the students' learning possibilities to be performed in the context of environmental studies; identify teachers needs to work on environmental studies; and draft a teachers training course for environmental studies. This qualitative research is based on the literature review and documental analysis of previous experiences, which supported the preparation to a proposal for continuing education for elementary and high school teachers, which values their personal experience as teachers and the educational context in which they work, considering the pedagogical possibilities offered by this important teaching procedure |
id |
PUC_SP-1_1f4e62f3207fe436a10f75f9abffef11 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10255 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Carlini, Alda Luizahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4243176T2Dias, José Roberto Gonçalves2016-04-27T14:48:48Z2015-12-082015-11-18Dias, José Roberto Gonçalves. A formação de professores para os estudos do meio. 2015. 69 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10255Environmental Studies are scientific proposals for pedagogical work which comprehend an initial planning, getting out of the classroom environment, exploration and evaluation of results. It has been used throughout the history of education as an effective learning activity, for students and for teachers professional development. However, it is not always based on principles of learning and appropriately guided by its proponents, according to the school reality features. Therefore, this research has the objective: to prepare a proposal for training for elementary and high school teachers, to carry on in a qualified way Environmental studies projects, considering the teachers formation needs and the students learning objectives. We also aim to specific objectives: to characterize the environmental studies; list the students' learning possibilities to be performed in the context of environmental studies; identify teachers needs to work on environmental studies; and draft a teachers training course for environmental studies. This qualitative research is based on the literature review and documental analysis of previous experiences, which supported the preparation to a proposal for continuing education for elementary and high school teachers, which values their personal experience as teachers and the educational context in which they work, considering the pedagogical possibilities offered by this important teaching procedureO estudo do meio é uma proposta cientifica de trabalho pedagógico que abrange um planejamento inicial, uma saída do ambiente de sala de aula, para exploração e registro, e uma avaliação dos resultados. Ele tem sido utilizado, ao longo da história da educação, como uma atividade de aprendizagem efetiva, tanto para alunos como para o desenvolvimento profissional de professores. No entanto, nem sempre fundamentado em princípios da aprendizagem e adequadamente orientado por seus proponentes, em função de características da realidade escolar. Diante disso, esta investigação tem por objetivo geral: elaborar uma proposta de formação para o professor do ensino fundamental 2 e médio, para atuar de forma qualificada em projetos de estudo do meio, considerando a necessidade de formação desse professor e os objetivos de aprendizagem dos alunos. E, por objetivos específicos: caracterizar estudos do meio; enumerar as possibilidades de aprendizagem dos alunos a serem realizadas no contexto dos estudos do meio; identificar as necessidades de formação do professor que trabalha com estudos do meio; e elaborar uma proposta de formação para professores sobre estudos do meio e aprendizagem dos alunos. A investigação, de natureza qualitativa, apoiou-se na revisão bibliográfica e na análise documental de experiências anteriores, que fundamentaram a elaboração de uma proposta de formação continuada para professores do ensino fundamental e médio, que valoriza a sua experiência pessoal como professores e o contexto educacional em que atuam, considerando as possibilidades pedagógicas oferecidas por este importante procedimento de ensinoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22482/Jose%20Roberto%20Goncalves%20Dias.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de FormadoresPUC-SPBREducaçãoEstudo do meioInterdisciplinaridadeFormação de professoresEnsino e aprendizagemEducação ambientalEnvironmental studiesInterdisciplinarityTeacher trainingTeaching and learningEnvironmental educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA formação de professores para os estudos do meioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTJose Roberto Goncalves Dias.pdf.txtJose Roberto Goncalves Dias.pdf.txtExtracted texttext/plain120188https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10255/3/Jose%20Roberto%20Goncalves%20Dias.pdf.txt1371a022817250e474ed6a1f38560cbbMD53ORIGINALJose Roberto Goncalves Dias.pdfapplication/pdf888633https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10255/1/Jose%20Roberto%20Goncalves%20Dias.pdf3d689426386d4afe671a3a3268e92bb1MD51THUMBNAILJose Roberto Goncalves Dias.pdf.jpgJose Roberto Goncalves Dias.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10255/2/Jose%20Roberto%20Goncalves%20Dias.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/102552022-04-28 04:31:53.101oai:repositorio.pucsp.br:handle/10255Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T07:31:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A formação de professores para os estudos do meio |
title |
A formação de professores para os estudos do meio |
spellingShingle |
A formação de professores para os estudos do meio Dias, José Roberto Gonçalves Estudo do meio Interdisciplinaridade Formação de professores Ensino e aprendizagem Educação ambiental Environmental studies Interdisciplinarity Teacher training Teaching and learning Environmental education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A formação de professores para os estudos do meio |
title_full |
A formação de professores para os estudos do meio |
title_fullStr |
A formação de professores para os estudos do meio |
title_full_unstemmed |
A formação de professores para os estudos do meio |
title_sort |
A formação de professores para os estudos do meio |
author |
Dias, José Roberto Gonçalves |
author_facet |
Dias, José Roberto Gonçalves |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Carlini, Alda Luiza |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4243176T2 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, José Roberto Gonçalves |
contributor_str_mv |
Carlini, Alda Luiza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudo do meio Interdisciplinaridade Formação de professores Ensino e aprendizagem Educação ambiental |
topic |
Estudo do meio Interdisciplinaridade Formação de professores Ensino e aprendizagem Educação ambiental Environmental studies Interdisciplinarity Teacher training Teaching and learning Environmental education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Environmental studies Interdisciplinarity Teacher training Teaching and learning Environmental education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Environmental Studies are scientific proposals for pedagogical work which comprehend an initial planning, getting out of the classroom environment, exploration and evaluation of results. It has been used throughout the history of education as an effective learning activity, for students and for teachers professional development. However, it is not always based on principles of learning and appropriately guided by its proponents, according to the school reality features. Therefore, this research has the objective: to prepare a proposal for training for elementary and high school teachers, to carry on in a qualified way Environmental studies projects, considering the teachers formation needs and the students learning objectives. We also aim to specific objectives: to characterize the environmental studies; list the students' learning possibilities to be performed in the context of environmental studies; identify teachers needs to work on environmental studies; and draft a teachers training course for environmental studies. This qualitative research is based on the literature review and documental analysis of previous experiences, which supported the preparation to a proposal for continuing education for elementary and high school teachers, which values their personal experience as teachers and the educational context in which they work, considering the pedagogical possibilities offered by this important teaching procedure |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-12-08 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-11-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:48:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Dias, José Roberto Gonçalves. A formação de professores para os estudos do meio. 2015. 69 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10255 |
identifier_str_mv |
Dias, José Roberto Gonçalves. A formação de professores para os estudos do meio. 2015. 69 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10255 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Formação de Formadores |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10255/3/Jose%20Roberto%20Goncalves%20Dias.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10255/1/Jose%20Roberto%20Goncalves%20Dias.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10255/2/Jose%20Roberto%20Goncalves%20Dias.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
1371a022817250e474ed6a1f38560cbb 3d689426386d4afe671a3a3268e92bb1 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277866315087872 |