A representação da mulher na publicidade: um estudo linguístico-discursivo de anúncios de eletrodomésticos das décadas de 50 e 90

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santicioli, Bruna Giacomeli Maia
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14304
Resumo: The objective of this research is analyze the representation of woman in appliances ads from the 50s and 90s, that were published in the newspaper O Estado de S. Paulo in order to identify through linguistic-discursive strategies, the socially constructed image of women comparing the figure of the woman in different ads and periods. In order to achieve our purpose, we selected the corpus of this research with ten published in the newspaper O Estado de S. Paulo ads and we base the dissertation studies of discourse analysis, in connection to the researches focused on advertising language and related historical and social aspects the woman figure. In this search, we found that the ads in appliances in the 50s had, either through linguistic elements or through visual elements or a combination of both, the image of woman as housewife, responsible for doing housework with tenacity and joy and use or aspire to have the appliances announced. In the 90s, the focus is on appliance features and often, the prices, not the consumer potential. However, although it is clear, more veiled way, the association of women to appliances, which indicates that it remains the priority user of these devices or who infer that the ads should be
id PUC_SP-1_2e6f34b4ea5e1ff056c31509f003112a
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14304
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Dias, Ana Rosa FerreiraSanticioli, Bruna Giacomeli Maia2016-04-28T19:33:48Z2014-07-242014-06-26Santicioli, Bruna Giacomeli Maia. The representation of women in advertising: a linguistic-discursive study of appliances ads from the 50s and 90s. 2014. 183 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14304The objective of this research is analyze the representation of woman in appliances ads from the 50s and 90s, that were published in the newspaper O Estado de S. Paulo in order to identify through linguistic-discursive strategies, the socially constructed image of women comparing the figure of the woman in different ads and periods. In order to achieve our purpose, we selected the corpus of this research with ten published in the newspaper O Estado de S. Paulo ads and we base the dissertation studies of discourse analysis, in connection to the researches focused on advertising language and related historical and social aspects the woman figure. In this search, we found that the ads in appliances in the 50s had, either through linguistic elements or through visual elements or a combination of both, the image of woman as housewife, responsible for doing housework with tenacity and joy and use or aspire to have the appliances announced. In the 90s, the focus is on appliance features and often, the prices, not the consumer potential. However, although it is clear, more veiled way, the association of women to appliances, which indicates that it remains the priority user of these devices or who infer that the ads should beObjetivamos, nesta dissertação, verificar a representação da mulher em anúncios publicitários de eletrodomésticos das décadas de 50 e 90, veiculados em O Estado de S. Paulo, com o intuito de identificar, por meio de estratégias linguístico-discursivas presentes na publicidade, a imagem da mulher construída socialmente traçar um comparativo entre a figura da mulher em diferentes anúncios e épocas. A fim de atingir nosso propósito, constituímos o corpus do trabalho com dez anúncios publicados no jornal O Estado de S. Paulo e fundamentamos a dissertação nos estudos da Análise do Discurso, em paralelo às pesquisas voltadas à linguagem publicitária e aos aspectos histórico-sociais vinculados à figura feminina. Nesta investigação, verificamos que os anúncios publicitários de eletrodomésticos na década de 50 apresentavam, seja por meio de elementos linguísticos, seja por meio de elementos visuais ou pela combinação de ambos, a imagem da mulher como dona de casa, responsável por realizar as tarefas domésticas, com afinco e alegria e usar ou almejar ter os eletrodomésticos anunciados. Na década de 90, o foco está nas características dos produtos e, muitas vezes, nos preços, e não na potencial consumidora. Contudo, ainda nota-se, de modo mais velado, a associação da mulher aos eletrodomésticos, o que denota que ela continua sendo a usuária prioritária desses aparelhos ou quem os anúncios inferem que deva serCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29615/Bruna%20Giacomeli%20Maia%20Santicioli.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaDiscursoAnúncio publicitárioEletrodomésticoMulherDiscurseAdApplianceWomanCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAA representação da mulher na publicidade: um estudo linguístico-discursivo de anúncios de eletrodomésticos das décadas de 50 e 90The representation of women in advertising: a linguistic-discursive study of appliances ads from the 50s and 90sinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTBruna Giacomeli Maia Santicioli.pdf.txtBruna Giacomeli Maia Santicioli.pdf.txtExtracted texttext/plain300793https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14304/3/Bruna%20Giacomeli%20Maia%20Santicioli.pdf.txt3b802af77c21988d123599bf2e7b6c2dMD53ORIGINALBruna Giacomeli Maia Santicioli.pdfapplication/pdf9279175https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14304/1/Bruna%20Giacomeli%20Maia%20Santicioli.pdf39e765f0ebf908122822145a99f9cf6cMD51THUMBNAILBruna Giacomeli Maia Santicioli.pdf.jpgBruna Giacomeli Maia Santicioli.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14304/2/Bruna%20Giacomeli%20Maia%20Santicioli.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/143042022-04-27 21:34:13.665oai:repositorio.pucsp.br:handle/14304Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T00:34:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A representação da mulher na publicidade: um estudo linguístico-discursivo de anúncios de eletrodomésticos das décadas de 50 e 90
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The representation of women in advertising: a linguistic-discursive study of appliances ads from the 50s and 90s
title A representação da mulher na publicidade: um estudo linguístico-discursivo de anúncios de eletrodomésticos das décadas de 50 e 90
spellingShingle A representação da mulher na publicidade: um estudo linguístico-discursivo de anúncios de eletrodomésticos das décadas de 50 e 90
Santicioli, Bruna Giacomeli Maia
Discurso
Anúncio publicitário
Eletrodoméstico
Mulher
Discurse
Ad
Appliance
Woman
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short A representação da mulher na publicidade: um estudo linguístico-discursivo de anúncios de eletrodomésticos das décadas de 50 e 90
title_full A representação da mulher na publicidade: um estudo linguístico-discursivo de anúncios de eletrodomésticos das décadas de 50 e 90
title_fullStr A representação da mulher na publicidade: um estudo linguístico-discursivo de anúncios de eletrodomésticos das décadas de 50 e 90
title_full_unstemmed A representação da mulher na publicidade: um estudo linguístico-discursivo de anúncios de eletrodomésticos das décadas de 50 e 90
title_sort A representação da mulher na publicidade: um estudo linguístico-discursivo de anúncios de eletrodomésticos das décadas de 50 e 90
author Santicioli, Bruna Giacomeli Maia
author_facet Santicioli, Bruna Giacomeli Maia
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Dias, Ana Rosa Ferreira
dc.contributor.author.fl_str_mv Santicioli, Bruna Giacomeli Maia
contributor_str_mv Dias, Ana Rosa Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Discurso
Anúncio publicitário
Eletrodoméstico
Mulher
topic Discurso
Anúncio publicitário
Eletrodoméstico
Mulher
Discurse
Ad
Appliance
Woman
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv Discurse
Ad
Appliance
Woman
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description The objective of this research is analyze the representation of woman in appliances ads from the 50s and 90s, that were published in the newspaper O Estado de S. Paulo in order to identify through linguistic-discursive strategies, the socially constructed image of women comparing the figure of the woman in different ads and periods. In order to achieve our purpose, we selected the corpus of this research with ten published in the newspaper O Estado de S. Paulo ads and we base the dissertation studies of discourse analysis, in connection to the researches focused on advertising language and related historical and social aspects the woman figure. In this search, we found that the ads in appliances in the 50s had, either through linguistic elements or through visual elements or a combination of both, the image of woman as housewife, responsible for doing housework with tenacity and joy and use or aspire to have the appliances announced. In the 90s, the focus is on appliance features and often, the prices, not the consumer potential. However, although it is clear, more veiled way, the association of women to appliances, which indicates that it remains the priority user of these devices or who infer that the ads should be
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-07-24
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-06-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:33:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Santicioli, Bruna Giacomeli Maia. The representation of women in advertising: a linguistic-discursive study of appliances ads from the 50s and 90s. 2014. 183 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14304
identifier_str_mv Santicioli, Bruna Giacomeli Maia. The representation of women in advertising: a linguistic-discursive study of appliances ads from the 50s and 90s. 2014. 183 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14304
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Língua Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14304/3/Bruna%20Giacomeli%20Maia%20Santicioli.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14304/1/Bruna%20Giacomeli%20Maia%20Santicioli.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14304/2/Bruna%20Giacomeli%20Maia%20Santicioli.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 3b802af77c21988d123599bf2e7b6c2d
39e765f0ebf908122822145a99f9cf6c
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277942481551360