Identidade institucional e reputação em uma organização privada sem fins lucrativos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braz, Célia Lucia do Rosario
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1081
Resumo: The current demands of our society, predicated on the aspects of information economy, culture of service and knowledge society, make the reputation one of the greatest values that an organization can have today, and can be understood as a "vote of confidence" that organization acquired. However, reputation, image and identity are a closely linked phenomena in organizations, to the extent that an identity able to create a good image in the minds of stakeholders can have a positive impact on corporate reputation. At that time, in Brazil, the private nonprofit organizations are not in a comfortable position when it comes to trust in institutions. Thus, the primary objective of this study is to clarify how the institutional identity of a social organization can influence the construction and maintenance of its corporate image and reputation, on the premise that these three concepts are interrelated. To meet this objective, we conducted a case study of qualitative and quantitative approach with the Arco Associação Beneficente, an institution of 22 years that serves children and youth with education services and social assistance. We investigated (i) its institutional identity, composed of the essential attributes of organizational identity and the way these projects are externally - corporate identity, (ii) the general impression that the general public has about the organization - its corporate image, and (iii) evaluation of key stakeholders about the institution - their corporate reputation. Among the results, are: consistency between organizational identity and corporate identity of Arco, except for formal communication factor, a high level of knowledge about the existence of the institution in the region, accompanied by a positive corporate image, and the realization of the strong influence that the institutional identity plays in building and maintaining the reputation of the entity
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At that time, in Brazil, the private nonprofit organizations are not in a comfortable position when it comes to trust in institutions. Thus, the primary objective of this study is to clarify how the institutional identity of a social organization can influence the construction and maintenance of its corporate image and reputation, on the premise that these three concepts are interrelated. To meet this objective, we conducted a case study of qualitative and quantitative approach with the Arco Associação Beneficente, an institution of 22 years that serves children and youth with education services and social assistance. We investigated (i) its institutional identity, composed of the essential attributes of organizational identity and the way these projects are externally - corporate identity, (ii) the general impression that the general public has about the organization - its corporate image, and (iii) evaluation of key stakeholders about the institution - their corporate reputation. Among the results, are: consistency between organizational identity and corporate identity of Arco, except for formal communication factor, a high level of knowledge about the existence of the institution in the region, accompanied by a positive corporate image, and the realization of the strong influence that the institutional identity plays in building and maintaining the reputation of the entityAs atuais demandas de nossa sociedade, calcadas nos aspectos economia da informação, cultura do serviço e sociedade do conhecimento, fazem com que a reputação constitua hoje um dos maiores valores que uma organização pode possuir, podendo ser entendida como um crédito de confiança que a organização adquiriu. Entretanto, reputação, imagem e identidade são fenômenos intimamente ligados nas organizações, na medida em que uma identidade capaz de criar uma boa imagem na mente dos stakeholders pode trazer impactos positivos na reputação corporativa. Nesse momento, no Brasil, as organizações privadas sem fins lucrativos não se encontram em uma posição confortável quando o assunto é confiança nas instituições. Desse modo, o objetivo primordial do presente estudo é clarificar como a identidade institucional de uma organização social pode influenciar a construção e a manutenção da sua imagem e reputação corporativa, partindo da premissa de que estes três conceitos estão inter-relacionados. Para atender a esse intuito, foi realizado um estudo de caso de abordagem qualitativa e quantitativa junto à Arco Associação Beneficente, uma instituição que há 22 anos atende crianças e jovens com serviços de educação e assistência social. Foram investigadas (i) sua identidade institucional, composta pelos atributos essenciais da identidade organizacional e pela maneira como estes são projetos externamente identidade corporativa; (ii) a impressão geral que o público externo tem sobre a organização sua imagem corporativa; e (iii) a avaliação dos principais stakeholders sobre a instituição sua reputação corporativa. Dentre os resultados apurados, estão: a coerência entre a identidade organizacional e a identidade corporativa da Arco, exceto pelo fator comunicação formal, um alto índice de conhecimento sobre a existência da instituição na região, acompanhado por uma imagem corporativa positiva, e a constatação da forte influência que a identidade institucional exerce na construção e manutenção da reputação da entidadeCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/2308/Celia%20Lucia%20do%20Rosario%20Braz.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em AdministraçãoPUC-SPBRFaculdade de Economia, Administração, Contábeis e AtuariaisReputaçãoIdentidade organizacionalIdentidade corporativaImagem corporativaTerceiro setorReputationOrganizational identityCorporate identityCorporate imageThird sectorCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOIdentidade institucional e reputação em uma organização privada sem fins lucrativosInstitutional identity and reputation in a private nonprofit organizationDissertaçãoinfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCelia Lucia do Rosario Braz.pdf.txtCelia Lucia do Rosario Braz.pdf.txtExtracted texttext/plain327782https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1081/3/Celia%20Lucia%20do%20Rosario%20Braz.pdf.txt5e6c639b0b1bcbba4d8c7e6101285cccMD53ORIGINALCelia Lucia do Rosario Braz.pdfapplication/pdf1126903https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1081/1/Celia%20Lucia%20do%20Rosario%20Braz.pdfc664bd4050062b5734819bee8092c1e1MD51THUMBNAILCelia Lucia do Rosario Braz.pdf.jpgCelia Lucia do Rosario Braz.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1081/2/Celia%20Lucia%20do%20Rosario%20Braz.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/10812022-08-22 19:29:29.91oai:repositorio.pucsp.br:handle/1081Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-22T22:29:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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