Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29429 |
Resumo: | The objective of this research aims at understanding how children of Middle school at the sixth grade in a public school learn English and how the use of play activities can help on the English teaching-learning process; specially analyzing the role of the play as a form of interaction. For that, four instruments of research are analyzed: the Lesson Planning, the description of the classes, Classes Notes and a questionnaire, made during the research project application. The study is done throughout the participative research, with an interpretative view, based on the action of an English teacher in a public school. This research is based on the following authors that study the teaching-learning process in English language for children as: Vygotski (1934), Dellova (2009), Shimoura (2005/2012), Miranda (2003) among others, and to discuss questions about the Foreign Language teaching, Celani (1997), Moita Lopes (2003), Telles (2002), Cristovão e Gamero (2009), among others. The results of the research reveal that children can learn English through the interaction that happens during the act of playing and also revealed that the play can help on the child development and on the English language learning |
id |
PUC_SP-1_34d468db30f5299abd24b2a8dc903898 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/29429 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Shimoura, Alzira da SilvaSilva, Cristiane Gregório Araújo da2022-10-25T21:01:27Z2022-10-25T21:01:27Z2014-05-12Silva, Cristiane Gregório Araújo da. Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo. 2014. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29429The objective of this research aims at understanding how children of Middle school at the sixth grade in a public school learn English and how the use of play activities can help on the English teaching-learning process; specially analyzing the role of the play as a form of interaction. For that, four instruments of research are analyzed: the Lesson Planning, the description of the classes, Classes Notes and a questionnaire, made during the research project application. The study is done throughout the participative research, with an interpretative view, based on the action of an English teacher in a public school. This research is based on the following authors that study the teaching-learning process in English language for children as: Vygotski (1934), Dellova (2009), Shimoura (2005/2012), Miranda (2003) among others, and to discuss questions about the Foreign Language teaching, Celani (1997), Moita Lopes (2003), Telles (2002), Cristovão e Gamero (2009), among others. The results of the research reveal that children can learn English through the interaction that happens during the act of playing and also revealed that the play can help on the child development and on the English language learningEsta pesquisa objetiva buscar e compreender como as crianças do sexto ano do Ensino Fundamental II de uma escola Pública aprendem inglês brincando e como o uso de atividade lúdica pode auxiliar o processo de ensino-aprendizagem de Língua Inglesa; mais especificamente analisar o papel do lúdico como meio de interação. Para tanto, são analisados quatro instrumentos de pesquisa: Planejamento das aulas, Descrever das aulas, Notas de Campo e Questionários, elaborados durante a aplicação do projeto de pesquisa. O estudo é feito por meio da pesquisa participativa, com cunho interpretativista, com base na atuação de uma professora de língua inglesa na escola pública. Esta pesquisa baseia-se teoricamente nos seguintes autores que estudam o processo de Ensino-Aprendizagem em língua inglesa para crianças como: Vygotski (1934), Dellova (2009), Shimoura (2005/2012), Miranda (2003) entre outros, e para discutir questões sobre o ensino de Língua Estrangeira, citamos, Celani (1997), Moita Lopes (2003), Telles (2002), Cristovão e Gamero (2009), dentre outros. Os resultados da pesquisa revelaram que as crianças aprendem inglês por meio da interação que acontece durante o ato de brincar e mostrou também que a brincadeira auxilia o desenvolvimento da criança e na aprendizagem de Língua InglesaporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na EscolaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNASBrincarEnsinoAprendizagem de língua inglesaEscola públicaReflexãoPlayEnglish language teachingLearningPublic schoolEflectionAprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALCRISTIANE GREGÓRIO ARAÚJO DA SILVA.pdfapplication/pdf920299https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29429/1/CRISTIANE%20GREG%c3%93RIO%20ARA%c3%9aJO%20DA%20SILVA.pdf30116f4de0fea07cb8603bdbf000746eMD51TEXTCRISTIANE GREGÓRIO ARAÚJO DA SILVA.pdf.txtCRISTIANE GREGÓRIO ARAÚJO DA SILVA.pdf.txtExtracted texttext/plain265862https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29429/2/CRISTIANE%20GREG%c3%93RIO%20ARA%c3%9aJO%20DA%20SILVA.pdf.txte43c8c10e888e1c8a14adccb2efc8e5dMD52THUMBNAILCRISTIANE GREGÓRIO ARAÚJO DA SILVA.pdf.jpgCRISTIANE GREGÓRIO ARAÚJO DA SILVA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1406https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29429/3/CRISTIANE%20GREG%c3%93RIO%20ARA%c3%9aJO%20DA%20SILVA.pdf.jpg795cc99480e8ae7d385ce7f8b825169dMD53handle/294292022-10-26 01:03:52.599oai:repositorio.pucsp.br:handle/29429Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-26T04:03:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo |
title |
Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo |
spellingShingle |
Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo Silva, Cristiane Gregório Araújo da CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS Brincar Ensino Aprendizagem de língua inglesa Escola pública Reflexão Play English language teaching Learning Public school Eflection |
title_short |
Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo |
title_full |
Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo |
title_fullStr |
Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo |
title_full_unstemmed |
Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo |
title_sort |
Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo |
author |
Silva, Cristiane Gregório Araújo da |
author_facet |
Silva, Cristiane Gregório Araújo da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Shimoura, Alzira da Silva |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Cristiane Gregório Araújo da |
contributor_str_mv |
Shimoura, Alzira da Silva |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS Brincar Ensino Aprendizagem de língua inglesa Escola pública Reflexão Play English language teaching Learning Public school Eflection |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brincar Ensino Aprendizagem de língua inglesa Escola pública Reflexão |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Play English language teaching Learning Public school Eflection |
description |
The objective of this research aims at understanding how children of Middle school at the sixth grade in a public school learn English and how the use of play activities can help on the English teaching-learning process; specially analyzing the role of the play as a form of interaction. For that, four instruments of research are analyzed: the Lesson Planning, the description of the classes, Classes Notes and a questionnaire, made during the research project application. The study is done throughout the participative research, with an interpretative view, based on the action of an English teacher in a public school. This research is based on the following authors that study the teaching-learning process in English language for children as: Vygotski (1934), Dellova (2009), Shimoura (2005/2012), Miranda (2003) among others, and to discuss questions about the Foreign Language teaching, Celani (1997), Moita Lopes (2003), Telles (2002), Cristovão e Gamero (2009), among others. The results of the research reveal that children can learn English through the interaction that happens during the act of playing and also revealed that the play can help on the child development and on the English language learning |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-05-12 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-10-25T21:01:27Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-10-25T21:01:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Cristiane Gregório Araújo da. Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo. 2014. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29429 |
identifier_str_mv |
Silva, Cristiane Gregório Araújo da. Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo. 2014. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29429 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29429/1/CRISTIANE%20GREG%c3%93RIO%20ARA%c3%9aJO%20DA%20SILVA.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29429/2/CRISTIANE%20GREG%c3%93RIO%20ARA%c3%9aJO%20DA%20SILVA.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29429/3/CRISTIANE%20GREG%c3%93RIO%20ARA%c3%9aJO%20DA%20SILVA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
30116f4de0fea07cb8603bdbf000746e e43c8c10e888e1c8a14adccb2efc8e5d 795cc99480e8ae7d385ce7f8b825169d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1821691230653775872 |