Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Cristiane Gregório Araújo da
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29429
Resumo: The objective of this research aims at understanding how children of Middle school at the sixth grade in a public school learn English and how the use of play activities can help on the English teaching-learning process; specially analyzing the role of the play as a form of interaction. For that, four instruments of research are analyzed: the Lesson Planning, the description of the classes, Classes Notes and a questionnaire, made during the research project application. The study is done throughout the participative research, with an interpretative view, based on the action of an English teacher in a public school. This research is based on the following authors that study the teaching-learning process in English language for children as: Vygotski (1934), Dellova (2009), Shimoura (2005/2012), Miranda (2003) among others, and to discuss questions about the Foreign Language teaching, Celani (1997), Moita Lopes (2003), Telles (2002), Cristovão e Gamero (2009), among others. The results of the research reveal that children can learn English through the interaction that happens during the act of playing and also revealed that the play can help on the child development and on the English language learning
id PUC_SP-1_34d468db30f5299abd24b2a8dc903898
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/29429
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Shimoura, Alzira da SilvaSilva, Cristiane Gregório Araújo da2022-10-25T21:01:27Z2022-10-25T21:01:27Z2014-05-12Silva, Cristiane Gregório Araújo da. Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo. 2014. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29429The objective of this research aims at understanding how children of Middle school at the sixth grade in a public school learn English and how the use of play activities can help on the English teaching-learning process; specially analyzing the role of the play as a form of interaction. For that, four instruments of research are analyzed: the Lesson Planning, the description of the classes, Classes Notes and a questionnaire, made during the research project application. The study is done throughout the participative research, with an interpretative view, based on the action of an English teacher in a public school. This research is based on the following authors that study the teaching-learning process in English language for children as: Vygotski (1934), Dellova (2009), Shimoura (2005/2012), Miranda (2003) among others, and to discuss questions about the Foreign Language teaching, Celani (1997), Moita Lopes (2003), Telles (2002), Cristovão e Gamero (2009), among others. The results of the research reveal that children can learn English through the interaction that happens during the act of playing and also revealed that the play can help on the child development and on the English language learningEsta pesquisa objetiva buscar e compreender como as crianças do sexto ano do Ensino Fundamental II de uma escola Pública aprendem inglês brincando e como o uso de atividade lúdica pode auxiliar o processo de ensino-aprendizagem de Língua Inglesa; mais especificamente analisar o papel do lúdico como meio de interação. Para tanto, são analisados quatro instrumentos de pesquisa: Planejamento das aulas, Descrever das aulas, Notas de Campo e Questionários, elaborados durante a aplicação do projeto de pesquisa. O estudo é feito por meio da pesquisa participativa, com cunho interpretativista, com base na atuação de uma professora de língua inglesa na escola pública. Esta pesquisa baseia-se teoricamente nos seguintes autores que estudam o processo de Ensino-Aprendizagem em língua inglesa para crianças como: Vygotski (1934), Dellova (2009), Shimoura (2005/2012), Miranda (2003) entre outros, e para discutir questões sobre o ensino de Língua Estrangeira, citamos, Celani (1997), Moita Lopes (2003), Telles (2002), Cristovão e Gamero (2009), dentre outros. Os resultados da pesquisa revelaram que as crianças aprendem inglês por meio da interação que acontece durante o ato de brincar e mostrou também que a brincadeira auxilia o desenvolvimento da criança e na aprendizagem de Língua InglesaporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na EscolaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNASBrincarEnsinoAprendizagem de língua inglesaEscola públicaReflexãoPlayEnglish language teachingLearningPublic schoolEflectionAprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALCRISTIANE GREGÓRIO ARAÚJO DA SILVA.pdfapplication/pdf920299https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29429/1/CRISTIANE%20GREG%c3%93RIO%20ARA%c3%9aJO%20DA%20SILVA.pdf30116f4de0fea07cb8603bdbf000746eMD51TEXTCRISTIANE GREGÓRIO ARAÚJO DA SILVA.pdf.txtCRISTIANE GREGÓRIO ARAÚJO DA SILVA.pdf.txtExtracted texttext/plain265862https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29429/2/CRISTIANE%20GREG%c3%93RIO%20ARA%c3%9aJO%20DA%20SILVA.pdf.txte43c8c10e888e1c8a14adccb2efc8e5dMD52THUMBNAILCRISTIANE GREGÓRIO ARAÚJO DA SILVA.pdf.jpgCRISTIANE GREGÓRIO ARAÚJO DA SILVA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1406https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29429/3/CRISTIANE%20GREG%c3%93RIO%20ARA%c3%9aJO%20DA%20SILVA.pdf.jpg795cc99480e8ae7d385ce7f8b825169dMD53handle/294292022-10-26 01:03:52.599oai:repositorio.pucsp.br:handle/29429Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-26T04:03:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo
title Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo
spellingShingle Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo
Silva, Cristiane Gregório Araújo da
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
Brincar
Ensino
Aprendizagem de língua inglesa
Escola pública
Reflexão
Play
English language teaching
Learning
Public school
Eflection
title_short Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo
title_full Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo
title_fullStr Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo
title_full_unstemmed Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo
title_sort Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo
author Silva, Cristiane Gregório Araújo da
author_facet Silva, Cristiane Gregório Araújo da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Shimoura, Alzira da Silva
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Cristiane Gregório Araújo da
contributor_str_mv Shimoura, Alzira da Silva
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
topic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
Brincar
Ensino
Aprendizagem de língua inglesa
Escola pública
Reflexão
Play
English language teaching
Learning
Public school
Eflection
dc.subject.por.fl_str_mv Brincar
Ensino
Aprendizagem de língua inglesa
Escola pública
Reflexão
dc.subject.eng.fl_str_mv Play
English language teaching
Learning
Public school
Eflection
description The objective of this research aims at understanding how children of Middle school at the sixth grade in a public school learn English and how the use of play activities can help on the English teaching-learning process; specially analyzing the role of the play as a form of interaction. For that, four instruments of research are analyzed: the Lesson Planning, the description of the classes, Classes Notes and a questionnaire, made during the research project application. The study is done throughout the participative research, with an interpretative view, based on the action of an English teacher in a public school. This research is based on the following authors that study the teaching-learning process in English language for children as: Vygotski (1934), Dellova (2009), Shimoura (2005/2012), Miranda (2003) among others, and to discuss questions about the Foreign Language teaching, Celani (1997), Moita Lopes (2003), Telles (2002), Cristovão e Gamero (2009), among others. The results of the research reveal that children can learn English through the interaction that happens during the act of playing and also revealed that the play can help on the child development and on the English language learning
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-05-12
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-10-25T21:01:27Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-10-25T21:01:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Cristiane Gregório Araújo da. Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo. 2014. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29429
identifier_str_mv Silva, Cristiane Gregório Araújo da. Aprender inglês brincando no 6º ano do Ensino Fundamental II de uma escola pública de São Paulo. 2014. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29429
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29429/1/CRISTIANE%20GREG%c3%93RIO%20ARA%c3%9aJO%20DA%20SILVA.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29429/2/CRISTIANE%20GREG%c3%93RIO%20ARA%c3%9aJO%20DA%20SILVA.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29429/3/CRISTIANE%20GREG%c3%93RIO%20ARA%c3%9aJO%20DA%20SILVA.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 30116f4de0fea07cb8603bdbf000746e
e43c8c10e888e1c8a14adccb2efc8e5d
795cc99480e8ae7d385ce7f8b825169d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1821691230653775872