Deixa a gira girar: como o racismo religioso se expressa nos terreiros
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24473 |
Resumo: | Afro-Brazilian religions are, as cultural heritage, holders of civilizing values, memory, identity and ancestry, however, they never experienced freedom of worship and were (and still are) unceasingly persecuted, marginalized and silenced. This historical, social and political process is about racism, since, despite being religious minorities, AfroBrazilian religions are the strands most affected by hate speech and practices. The present research entitled “Let the gira girar: how religious racism is expressed in the terreiros” aims to problematize the socially constructed imagery of subalternization and demonization that fall sharply on the Traditional Communities of Terreiro (CTTro). It is also the desire of this study to be organizational tool in the fight against religious racism from the creation of the Gira Livre Movement (MOGILI). The qualitative and quantitative participatory methodology made possible, based on the contributions of the research subjects - followers of African religions - not only the construction of a network materialized in the mapping of the terreiros, but also provided a framework to analyze, under the Marxist perspective, how religious violence has impacted the daily lives of the people of axé and what strategies of struggle they have developed against religious racism. Religious racism is revealed as an expression of the genocide of the black people, insofar as it oppresses and violates their cultural heritage, however, the historical resistance of the traditional terreiro communities opposes the order of erasure and with much struggle and resistance they preserve in our society its diasporic ancestral knowledge, linguistics, aesthetics and rituals |
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The present research entitled “Let the gira girar: how religious racism is expressed in the terreiros” aims to problematize the socially constructed imagery of subalternization and demonization that fall sharply on the Traditional Communities of Terreiro (CTTro). It is also the desire of this study to be organizational tool in the fight against religious racism from the creation of the Gira Livre Movement (MOGILI). The qualitative and quantitative participatory methodology made possible, based on the contributions of the research subjects - followers of African religions - not only the construction of a network materialized in the mapping of the terreiros, but also provided a framework to analyze, under the Marxist perspective, how religious violence has impacted the daily lives of the people of axé and what strategies of struggle they have developed against religious racism. Religious racism is revealed as an expression of the genocide of the black people, insofar as it oppresses and violates their cultural heritage, however, the historical resistance of the traditional terreiro communities opposes the order of erasure and with much struggle and resistance they preserve in our society its diasporic ancestral knowledge, linguistics, aesthetics and ritualsAs religiões afro-brasileiras constituem-se, enquanto patrimônio cultural, detentoras de valores civilizatórios, memória, identidade e ancestralidade, contudo, nunca experimentaram liberdade de culto e foram (e ainda são) incessantemente perseguidas, marginalizadas e silenciadas. Esse processo histórico, social e político versa sobre o racismo, visto que, apesar de serem minorias religiosas, as religiões afro-brasileiras são as vertentes mais atingidas pelas práticas e discursos de ódio. A presente pesquisa intitulada “Deixa a gira girar: como o racismo religioso se expressa nos terreiros” objetiva problematizar o imaginário socialmente construído de subalternização e demonização que recaem de modo acintoso sobre as Comunidades Tradicionais de Terreiro (CTTro). Também é anseio deste estudo ser ferramenta organizativa no combate ao racismo religioso a partir da criação do Movimento Gira Livre (MOGILI). A metodologia participativa de natureza quali-quantitativa possibilitou a partir das contribuições dos sujeitos da pesquisa – adeptos das religiões de matrizes africanas – não só a construção de uma rede materializada no mapeamento dos terreiros como também deram arcabouço para analisar, sob a perspectiva marxista, de que forma a violência religiosa tem impactado o cotidiano do povo de axé e quais as estratégias de luta que estes tem desenvolvido contra o racismo religioso. O racismo religioso revela-se enquanto uma expressão do genocídio do povo negro, a medida em que, oprime e violenta o seu patrimônio cultural, todavia, a resistência histórica das comunidades tradicionais de terreiro contrapõe a ordem de apagamento e com muita luta e resistência preservam em nossa sociedade seus saberes, linguísticas, estéticas e ritualísticas ancestrais diaspóricasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Serviço SocialPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIALRacismoRacismo religiosoReligiões afro-brasileirasRacismReligious racismAfro-Brazilian religionsDeixa a gira girar: como o racismo religioso se expressa nos terreirosLet the gira girar: how religious racism is expressed in the terreirosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALElisa Borri Vidal.pdfapplication/pdf9962674https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24473/1/Elisa%20Borri%20Vidal.pdf39ce74e20cc1e29ca94c9cba1dfb49c9MD51TEXTElisa Borri Vidal.pdf.txtElisa Borri Vidal.pdf.txtExtracted texttext/plain376532https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24473/2/Elisa%20Borri%20Vidal.pdf.txt46aa632bba4bac350e55326860cd0a1bMD52THUMBNAILElisa Borri Vidal.pdf.jpgElisa Borri Vidal.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1204https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24473/3/Elisa%20Borri%20Vidal.pdf.jpg83f2c649c00a5621b3059b859a3afdbfMD53handle/244732022-02-04 11:17:11.601oai:repositorio.pucsp.br:handle/24473Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-02-04T14:17:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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