O ensino de desigualdades e inequações em um curso de Licenciatura em Matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11126 |
Resumo: | The present study aims to detect how pre-service mathematic teachers develop inequalities among their students and what are the sources of their work in this subject. In order to accomplish that, we chose Raymond Duval theoretical framework about semiotic registers of representation. According to this theory the coordination among several semiotic representational registers promote the conceptualization of a mathematical object. In this perspective, we collected and analyzed data from: institutional documents; interviews with four teachers of the investigated course; didactical materials recommended and used by them. Besides that, we used data from student s exercise books |
id |
PUC_SP-1_38a01f02c5fbb36642ebcc72bb117839 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11126 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Maranhão, Maria Cristina Souza de AlbuquerqueMelo, Marcelo de2016-04-27T16:57:53Z2007-06-152007-04-10Melo, Marcelo de. O ensino de desigualdades e inequações em um curso de Licenciatura em Matemática. 2007. 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11126The present study aims to detect how pre-service mathematic teachers develop inequalities among their students and what are the sources of their work in this subject. In order to accomplish that, we chose Raymond Duval theoretical framework about semiotic registers of representation. According to this theory the coordination among several semiotic representational registers promote the conceptualization of a mathematical object. In this perspective, we collected and analyzed data from: institutional documents; interviews with four teachers of the investigated course; didactical materials recommended and used by them. Besides that, we used data from student s exercise booksEste trabalho teve o objetivo de detectar como professores de um curso de Licenciatura em Matemática desenvolvem desigualdades e inequações com suas classes e quais as fontes orientadoras de seu trabalho a respeito desses assuntos. Para realizar tal investigação escolhemos como referencial teórico central a teoria de Raymond Duval que trata dos registros de representação semiótica. Segundo esta teoria a coordenação de diversos registros de representação semiótica viabiliza a apreensão conceitual de um objeto matemático. Nesta perspectiva, coletamos e analisamos dados de: documentos institucionais; entrevistas com quatro professores do curso investigado; de material didático utilizado e recomendado por eles e de cadernos de alguns de seus alunosSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24374/dissertacao_marcelo_de_melo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãodesigualdades e inequaçõesregistros de representação semióticaensino na Licenciatura em MatemáticaEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoinequalitiessemiotic representational registersteaching in pre-service mathematical courseCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO ensino de desigualdades e inequações em um curso de Licenciatura em Matemáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_marcelo_de_melo.pdf.txtdissertacao_marcelo_de_melo.pdf.txtExtracted texttext/plain118581https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11126/3/dissertacao_marcelo_de_melo.pdf.txt312288eb1aac8f32b9f8f5fe91556c77MD53ORIGINALdissertacao_marcelo_de_melo.pdfapplication/pdf424951https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11126/1/dissertacao_marcelo_de_melo.pdf640fdd659d848506165f0413befc130bMD51THUMBNAILdissertacao_marcelo_de_melo.pdf.jpgdissertacao_marcelo_de_melo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3342https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11126/2/dissertacao_marcelo_de_melo.pdf.jpg8f8abfbfaf44ab4b03d56eb7fd207074MD52handle/111262022-04-27 13:36:21.096oai:repositorio.pucsp.br:handle/11126Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:36:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O ensino de desigualdades e inequações em um curso de Licenciatura em Matemática |
title |
O ensino de desigualdades e inequações em um curso de Licenciatura em Matemática |
spellingShingle |
O ensino de desigualdades e inequações em um curso de Licenciatura em Matemática Melo, Marcelo de desigualdades e inequações registros de representação semiótica ensino na Licenciatura em Matemática Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino inequalities semiotic representational registers teaching in pre-service mathematical course CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
O ensino de desigualdades e inequações em um curso de Licenciatura em Matemática |
title_full |
O ensino de desigualdades e inequações em um curso de Licenciatura em Matemática |
title_fullStr |
O ensino de desigualdades e inequações em um curso de Licenciatura em Matemática |
title_full_unstemmed |
O ensino de desigualdades e inequações em um curso de Licenciatura em Matemática |
title_sort |
O ensino de desigualdades e inequações em um curso de Licenciatura em Matemática |
author |
Melo, Marcelo de |
author_facet |
Melo, Marcelo de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Maranhão, Maria Cristina Souza de Albuquerque |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Marcelo de |
contributor_str_mv |
Maranhão, Maria Cristina Souza de Albuquerque |
dc.subject.por.fl_str_mv |
desigualdades e inequações registros de representação semiótica ensino na Licenciatura em Matemática Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino |
topic |
desigualdades e inequações registros de representação semiótica ensino na Licenciatura em Matemática Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino inequalities semiotic representational registers teaching in pre-service mathematical course CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
inequalities semiotic representational registers teaching in pre-service mathematical course |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The present study aims to detect how pre-service mathematic teachers develop inequalities among their students and what are the sources of their work in this subject. In order to accomplish that, we chose Raymond Duval theoretical framework about semiotic registers of representation. According to this theory the coordination among several semiotic representational registers promote the conceptualization of a mathematical object. In this perspective, we collected and analyzed data from: institutional documents; interviews with four teachers of the investigated course; didactical materials recommended and used by them. Besides that, we used data from student s exercise books |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-06-15 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-04-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Melo, Marcelo de. O ensino de desigualdades e inequações em um curso de Licenciatura em Matemática. 2007. 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11126 |
identifier_str_mv |
Melo, Marcelo de. O ensino de desigualdades e inequações em um curso de Licenciatura em Matemática. 2007. 81 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11126 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11126/3/dissertacao_marcelo_de_melo.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11126/1/dissertacao_marcelo_de_melo.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11126/2/dissertacao_marcelo_de_melo.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
312288eb1aac8f32b9f8f5fe91556c77 640fdd659d848506165f0413befc130b 8f8abfbfaf44ab4b03d56eb7fd207074 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277892104814592 |