Leitura em voz alta: programa de intervenção fonoaudiológica para estudantes de graduação em produção audiovisual
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11943 |
Resumo: | Introduction: The speech therapy by the expressiveness has grown in fields, such as radio and television. Due to this progress, the speech therapist has faced some obstacles. One of them is the hardness of working with the interpretation of text read aloud, since many cannot comprehend what they read. Objective: To analyze the performance of graduating students on audiovisual production, during the process of speech therapy focusing on reading aloud. Method: The intervention was performed in 6 weekly meetings, lasting 1 and a half hour each one of them with four groups of volunteers. They answered a reader profile questionnaire. Recordings were made from two different new segments of pre and post intervention contents. At the end of each meeting, the researcher recorded and registered the contents on a daily basis. Results: The sample profile showed that 61.53% were male and the average age was 25.61 years, 84.61% of the persons considered themselves readers, but highlighted the purpose of reading solely for learning ( 69.23%) and a minor percentage, referred to it as a pleasurable activity (30.76%). Regarding the recordings made, 88.46% were considered an appropriate post intervention; aspects of prosody (emphasis, pauses, inflection and speed) were extensively highlighted by the use of post intervention, which contributed to the production of meaning and interpretation of the message. Throughout the analysis of the intervention process, persons have discovered experiences, strategies and exercises that changed the understanding and the interpretation as well when read aloud. Conclusion: The Speech Therapy program focusing on oral reading was positive, as improved text understanding and provided a more appropriate reading aloud |
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Method: The intervention was performed in 6 weekly meetings, lasting 1 and a half hour each one of them with four groups of volunteers. They answered a reader profile questionnaire. Recordings were made from two different new segments of pre and post intervention contents. At the end of each meeting, the researcher recorded and registered the contents on a daily basis. Results: The sample profile showed that 61.53% were male and the average age was 25.61 years, 84.61% of the persons considered themselves readers, but highlighted the purpose of reading solely for learning ( 69.23%) and a minor percentage, referred to it as a pleasurable activity (30.76%). Regarding the recordings made, 88.46% were considered an appropriate post intervention; aspects of prosody (emphasis, pauses, inflection and speed) were extensively highlighted by the use of post intervention, which contributed to the production of meaning and interpretation of the message. Throughout the analysis of the intervention process, persons have discovered experiences, strategies and exercises that changed the understanding and the interpretation as well when read aloud. Conclusion: The Speech Therapy program focusing on oral reading was positive, as improved text understanding and provided a more appropriate reading aloudIntrodução: o trabalho fonoaudiológico com a expressividade tem crescido em campos de atuação, como o rádio e a televisão. Com esse avanço, o fonoaudiólogo tem enfrentado alguns obstáculos. Um desses é a dificuldade para se trabalhar a interpretação do texto lido em voz alta, uma vez que muitos não conseguem compreender o que leem. Objetivo: analisar o desempenho de estudantes de um curso superior de tecnologia em produção audiovisual, durante o processo de intervenção fonoaudiológica com foco na leitura em voz alta. Método: a intervenção foi realizada em 6 encontros semanais, com duração de uma 1h30m cada, com quatro grupos de voluntários. Estes responderam a um questionário de caracterização de leitor. Foram realizadas gravações de duas notícias com conteúdos distintos nos seguimentos de pré e pós intervenção. Ao fim de cada encontro a pesquisadora registrava em diário os encontros. Resultados: a caracterização da amostra evidenciou que 61,53 % eram do sexo masculino; a média de idade foi de 25,6 anos; 84,61% dos sujeitos consideraram-se leitores; porém destacaram o uso da leitura, exclusivamente, para aprendizado (69,23%) e, uma proporção menor, referiu como uma atividade prazerosa (30,76%). Com relação as gravações realizadas, 88,46% foram consideradas adequadas pós intervenção; aspectos relacionados a prosódia (ênfase, pausa, inflexão e velocidade) foram destacados com ampliação no uso pós intervenção, o que colaborou para produção de sentido e interpretação da mensagem. Na análise do processo de intervenção os sujeitos experimentaram vivências, estratégias e exercícios que modificaram a compreensão e interpretação no momento da leitura em voz alta. Conclusão: O programa de intervenção fonoaudiológica com foco na leitura oral mostrou-se positivo, uma vez que melhorou a compreensão do texto e possibilitou uma leitura em voz alta mais adequadaConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24773/Gabriela%20Carolina%20de%20Oliveira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em FonoaudiologiaPUC-SPBRFonoaudiologiaLeituraCompreensãoRádioEstudos de intervençãoReadingListeningRadioSpeech therapyIntervention studiesCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIALeitura em voz alta: programa de intervenção fonoaudiológica para estudantes de graduação em produção audiovisualinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTGabriela Carolina de Oliveira.pdf.txtGabriela Carolina de Oliveira.pdf.txtExtracted texttext/plain128809https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11943/3/Gabriela%20Carolina%20de%20Oliveira.pdf.txt896dd2f650693013932069ac9b8b5930MD53ORIGINALGabriela Carolina de Oliveira.pdfapplication/pdf1761659https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11943/1/Gabriela%20Carolina%20de%20Oliveira.pdf551e95e16bbc0d9766451b61287cf779MD51THUMBNAILGabriela Carolina de Oliveira.pdf.jpgGabriela Carolina de Oliveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3267https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11943/2/Gabriela%20Carolina%20de%20Oliveira.pdf.jpg49910ea128cc1ef093923668188c33c0MD52handle/119432022-04-27 17:52:06.847oai:repositorio.pucsp.br:handle/11943Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T20:52:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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