A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Silvandira Silva
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35658
Resumo: The objective of this research was to investigate what aspects contribute to affective teaching and learning of English in the public school and why the students can have a better performance if they like their teacher. The participants of the research were ten adolescents, five third graders from the school and five third graders B, from a public school of the State of São Paulo. The qualitative research inserted into the interpretative paradigm was conducted as a case study and data collection done by semi-structured interview. The methodological framework used for the analysis of the data was based on the Client-Centered Approach of Rogers (1977 and 2012) and its implementation in education, and was complemented with studies of Krashen (1988), Duarte (19888 and 1996), Stevick (1982). The study pointed out the important role of the teacher as facilitator of student learning, and that which should be able to understand the needs and expectations of students regarding their learning
id PUC_SP-1_3e3084181ad8d714dc4d4a281f631dbb
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/35658
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Cavenaghi-Lessa, AngelaSoares, Silvandira Silva2023-07-05T19:50:27Z2023-07-05T19:50:27Z2013-12-01Soares, Silvandira Silva. A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35658The objective of this research was to investigate what aspects contribute to affective teaching and learning of English in the public school and why the students can have a better performance if they like their teacher. The participants of the research were ten adolescents, five third graders from the school and five third graders B, from a public school of the State of São Paulo. The qualitative research inserted into the interpretative paradigm was conducted as a case study and data collection done by semi-structured interview. The methodological framework used for the analysis of the data was based on the Client-Centered Approach of Rogers (1977 and 2012) and its implementation in education, and was complemented with studies of Krashen (1988), Duarte (19888 and 1996), Stevick (1982). The study pointed out the important role of the teacher as facilitator of student learning, and that which should be able to understand the needs and expectations of students regarding their learningO objetivo desta pesquisa foi investigar quais aspectos afetivos contribuem para o ensinoaprendizagem de inglês na escola pública, e porque gostar de um professor pode fazer com que o aluno tenha um desempenho melhor. Os participantes da pesquisa foram dez adolescentes, sendo cinco alunos da terceira série A do Ensino Médio e cinco alunos da terceira série B, de uma escola pública do Estado de São Paulo. A pesquisa qualitativa inserida no paradigma interpretativista foi realizada como um estudo de caso e a coleta de dados feita por entrevista semiestruturada. Como base teórica para a análise de dados utilizei a Abordagem Centrada na Pessoa de Rogers (1977 e 2012) e sua transposição para a educação, complementei com os estudos de Krashen (1988), Duarte (19888 e 1996), Stevick (1982). O estudo apontou a importância do papel do professor como facilitador da aprendizagem do aluno, e aquele que deveria estar apto a compreender as necessidades e expectativas do aluno em relação ao seu aprendizadoporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na EscolaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNASAfetividadeRelações interpessoaisAprendizagemAffectivityInterpersonal relationshipsLearningA afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensinoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALSILVANDIRA SILVA SOARES.pdfapplication/pdf490222https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35658/1/SILVANDIRA%20SILVA%20SOARES.pdfc402ea7e80294084b84ecadce0e37f84MD51TEXTSILVANDIRA SILVA SOARES.pdf.txtSILVANDIRA SILVA SOARES.pdf.txtExtracted texttext/plain116242https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35658/2/SILVANDIRA%20SILVA%20SOARES.pdf.txtad44c8882a912d525c41281ea22b236cMD52THUMBNAILSILVANDIRA SILVA SOARES.pdf.jpgSILVANDIRA SILVA SOARES.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1247https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35658/3/SILVANDIRA%20SILVA%20SOARES.pdf.jpga7a8b073982e4196ef491bdd22d2ae79MD53handle/356582023-08-29 09:28:46.858oai:repositorio.pucsp.br:handle/35658Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-08-29T12:28:46Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino
title A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino
spellingShingle A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino
Soares, Silvandira Silva
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
Afetividade
Relações interpessoais
Aprendizagem
Affectivity
Interpersonal relationships
Learning
title_short A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino
title_full A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino
title_fullStr A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino
title_full_unstemmed A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino
title_sort A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino
author Soares, Silvandira Silva
author_facet Soares, Silvandira Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cavenaghi-Lessa, Angela
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Silvandira Silva
contributor_str_mv Cavenaghi-Lessa, Angela
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
topic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
Afetividade
Relações interpessoais
Aprendizagem
Affectivity
Interpersonal relationships
Learning
dc.subject.por.fl_str_mv Afetividade
Relações interpessoais
Aprendizagem
dc.subject.eng.fl_str_mv Affectivity
Interpersonal relationships
Learning
description The objective of this research was to investigate what aspects contribute to affective teaching and learning of English in the public school and why the students can have a better performance if they like their teacher. The participants of the research were ten adolescents, five third graders from the school and five third graders B, from a public school of the State of São Paulo. The qualitative research inserted into the interpretative paradigm was conducted as a case study and data collection done by semi-structured interview. The methodological framework used for the analysis of the data was based on the Client-Centered Approach of Rogers (1977 and 2012) and its implementation in education, and was complemented with studies of Krashen (1988), Duarte (19888 and 1996), Stevick (1982). The study pointed out the important role of the teacher as facilitator of student learning, and that which should be able to understand the needs and expectations of students regarding their learning
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-12-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-05T19:50:27Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-05T19:50:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Soares, Silvandira Silva. A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35658
identifier_str_mv Soares, Silvandira Silva. A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35658
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35658/1/SILVANDIRA%20SILVA%20SOARES.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35658/2/SILVANDIRA%20SILVA%20SOARES.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35658/3/SILVANDIRA%20SILVA%20SOARES.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv c402ea7e80294084b84ecadce0e37f84
ad44c8882a912d525c41281ea22b236c
a7a8b073982e4196ef491bdd22d2ae79
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796068474421248