A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35658 |
Resumo: | The objective of this research was to investigate what aspects contribute to affective teaching and learning of English in the public school and why the students can have a better performance if they like their teacher. The participants of the research were ten adolescents, five third graders from the school and five third graders B, from a public school of the State of São Paulo. The qualitative research inserted into the interpretative paradigm was conducted as a case study and data collection done by semi-structured interview. The methodological framework used for the analysis of the data was based on the Client-Centered Approach of Rogers (1977 and 2012) and its implementation in education, and was complemented with studies of Krashen (1988), Duarte (19888 and 1996), Stevick (1982). The study pointed out the important role of the teacher as facilitator of student learning, and that which should be able to understand the needs and expectations of students regarding their learning |
id |
PUC_SP-1_3e3084181ad8d714dc4d4a281f631dbb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/35658 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Cavenaghi-Lessa, AngelaSoares, Silvandira Silva2023-07-05T19:50:27Z2023-07-05T19:50:27Z2013-12-01Soares, Silvandira Silva. A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35658The objective of this research was to investigate what aspects contribute to affective teaching and learning of English in the public school and why the students can have a better performance if they like their teacher. The participants of the research were ten adolescents, five third graders from the school and five third graders B, from a public school of the State of São Paulo. The qualitative research inserted into the interpretative paradigm was conducted as a case study and data collection done by semi-structured interview. The methodological framework used for the analysis of the data was based on the Client-Centered Approach of Rogers (1977 and 2012) and its implementation in education, and was complemented with studies of Krashen (1988), Duarte (19888 and 1996), Stevick (1982). The study pointed out the important role of the teacher as facilitator of student learning, and that which should be able to understand the needs and expectations of students regarding their learningO objetivo desta pesquisa foi investigar quais aspectos afetivos contribuem para o ensinoaprendizagem de inglês na escola pública, e porque gostar de um professor pode fazer com que o aluno tenha um desempenho melhor. Os participantes da pesquisa foram dez adolescentes, sendo cinco alunos da terceira série A do Ensino Médio e cinco alunos da terceira série B, de uma escola pública do Estado de São Paulo. A pesquisa qualitativa inserida no paradigma interpretativista foi realizada como um estudo de caso e a coleta de dados feita por entrevista semiestruturada. Como base teórica para a análise de dados utilizei a Abordagem Centrada na Pessoa de Rogers (1977 e 2012) e sua transposição para a educação, complementei com os estudos de Krashen (1988), Duarte (19888 e 1996), Stevick (1982). O estudo apontou a importância do papel do professor como facilitador da aprendizagem do aluno, e aquele que deveria estar apto a compreender as necessidades e expectativas do aluno em relação ao seu aprendizadoporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na EscolaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNASAfetividadeRelações interpessoaisAprendizagemAffectivityInterpersonal relationshipsLearningA afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensinoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALSILVANDIRA SILVA SOARES.pdfapplication/pdf490222https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35658/1/SILVANDIRA%20SILVA%20SOARES.pdfc402ea7e80294084b84ecadce0e37f84MD51TEXTSILVANDIRA SILVA SOARES.pdf.txtSILVANDIRA SILVA SOARES.pdf.txtExtracted texttext/plain116242https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35658/2/SILVANDIRA%20SILVA%20SOARES.pdf.txtad44c8882a912d525c41281ea22b236cMD52THUMBNAILSILVANDIRA SILVA SOARES.pdf.jpgSILVANDIRA SILVA SOARES.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1247https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35658/3/SILVANDIRA%20SILVA%20SOARES.pdf.jpga7a8b073982e4196ef491bdd22d2ae79MD53handle/356582023-08-29 09:28:46.858oai:repositorio.pucsp.br:handle/35658Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-08-29T12:28:46Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino |
title |
A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino |
spellingShingle |
A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino Soares, Silvandira Silva CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS Afetividade Relações interpessoais Aprendizagem Affectivity Interpersonal relationships Learning |
title_short |
A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino |
title_full |
A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino |
title_fullStr |
A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino |
title_full_unstemmed |
A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino |
title_sort |
A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino |
author |
Soares, Silvandira Silva |
author_facet |
Soares, Silvandira Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cavenaghi-Lessa, Angela |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Silvandira Silva |
contributor_str_mv |
Cavenaghi-Lessa, Angela |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS Afetividade Relações interpessoais Aprendizagem Affectivity Interpersonal relationships Learning |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Afetividade Relações interpessoais Aprendizagem |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Affectivity Interpersonal relationships Learning |
description |
The objective of this research was to investigate what aspects contribute to affective teaching and learning of English in the public school and why the students can have a better performance if they like their teacher. The participants of the research were ten adolescents, five third graders from the school and five third graders B, from a public school of the State of São Paulo. The qualitative research inserted into the interpretative paradigm was conducted as a case study and data collection done by semi-structured interview. The methodological framework used for the analysis of the data was based on the Client-Centered Approach of Rogers (1977 and 2012) and its implementation in education, and was complemented with studies of Krashen (1988), Duarte (19888 and 1996), Stevick (1982). The study pointed out the important role of the teacher as facilitator of student learning, and that which should be able to understand the needs and expectations of students regarding their learning |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-12-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-07-05T19:50:27Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-07-05T19:50:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Soares, Silvandira Silva. A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35658 |
identifier_str_mv |
Soares, Silvandira Silva. A afetividade e a aprendizagem: interfaces do ensino. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35658 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35658/1/SILVANDIRA%20SILVA%20SOARES.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35658/2/SILVANDIRA%20SILVA%20SOARES.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35658/3/SILVANDIRA%20SILVA%20SOARES.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c402ea7e80294084b84ecadce0e37f84 ad44c8882a912d525c41281ea22b236c a7a8b073982e4196ef491bdd22d2ae79 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277849824133120 |