Livros didáticos e a matemática do ginásio: um estudo da vulgata para a reforma Francisco Campos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11183 |
Resumo: | This study analyses how Mathematics, as a school subject, developed itself within the first years of its creation, from the so-called Francisco Campos Reform, in 1931. Based on the ideas of academics such as André Chervel and Roger Chartier, among others, the study intends to answer the following question: How Brazilian school books, which have been written after the Francisco Campos Reform, organized and stabilized the Mathematics as a subject, which was created from the fusion of Arithmetic, Algebra, and Geometry. The answer to such a question points towards the appropriation of the official text, which reveals to us incorporations of the project of globally restructuring the teaching of Mathematics from the heuristic method |
id |
PUC_SP-1_450848702a25e0efa8f4d02e4a19ad32 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11183 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Valente, Wagner RodriguesPires, Inara Martins Passos2016-04-27T16:58:12Z2007-06-282004-11-05Pires, Inara Martins Passos. Livros didáticos e a matemática do ginásio: um estudo da vulgata para a reforma Francisco Campos. 2004. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11183This study analyses how Mathematics, as a school subject, developed itself within the first years of its creation, from the so-called Francisco Campos Reform, in 1931. Based on the ideas of academics such as André Chervel and Roger Chartier, among others, the study intends to answer the following question: How Brazilian school books, which have been written after the Francisco Campos Reform, organized and stabilized the Mathematics as a subject, which was created from the fusion of Arithmetic, Algebra, and Geometry. The answer to such a question points towards the appropriation of the official text, which reveals to us incorporations of the project of globally restructuring the teaching of Mathematics from the heuristic methodEsta pesquisa analisa como se desenvolveu a disciplina escolar Matemática nos primeiros anos de sua criação, a partir da chamada Reforma Francisco Campos, de 1931. Lançando mão de teóricos como André Chervel e Roger Chartier, dentre outros, o trabalho busca responder à questão: Como os livros didáticos escritos a partir da Reforma organizaram e estabilizaram a nova disciplina, Matemática, criada a partir da fusão da Aritmética, da Álgebra e da Geometria. A resposta à questão aponta para uma apropriação do texto oficial, que revela a nós incorporações do projeto de reestruturar globalmente o ensino da Matemática a partir do método heurísticoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22066/dissertacao_inara_martins_pires.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoReforma Francisco CamposEuclides RoxoVulgataapropriação e método heurísticoLivros didaticosMatematica -- Estudo e ensinoEducacao matematicaFrancisco Campos ReformEuclides RoxoVulgataAppropriation and heuristic methodCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICALivros didáticos e a matemática do ginásio: um estudo da vulgata para a reforma Francisco Camposinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_inara_martins_pires.pdf.txtdissertacao_inara_martins_pires.pdf.txtExtracted texttext/plain237306https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11183/3/dissertacao_inara_martins_pires.pdf.txt38aeb5c603f92028b7f59bafad66b9c5MD53ORIGINALdissertacao_inara_martins_pires.pdfapplication/pdf12123644https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11183/1/dissertacao_inara_martins_pires.pdffd8a44b5f2ad765d8ea36378d4c0608eMD51THUMBNAILdissertacao_inara_martins_pires.pdf.jpgdissertacao_inara_martins_pires.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3840https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11183/2/dissertacao_inara_martins_pires.pdf.jpg65c5ee8b3f88c128be6c612f50895a1fMD52handle/111832022-04-27 19:12:25.222oai:repositorio.pucsp.br:handle/11183Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T22:12:25Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Livros didáticos e a matemática do ginásio: um estudo da vulgata para a reforma Francisco Campos |
title |
Livros didáticos e a matemática do ginásio: um estudo da vulgata para a reforma Francisco Campos |
spellingShingle |
Livros didáticos e a matemática do ginásio: um estudo da vulgata para a reforma Francisco Campos Pires, Inara Martins Passos Reforma Francisco Campos Euclides Roxo Vulgata apropriação e método heurístico Livros didaticos Matematica -- Estudo e ensino Educacao matematica Francisco Campos Reform Euclides Roxo Vulgata Appropriation and heuristic method CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Livros didáticos e a matemática do ginásio: um estudo da vulgata para a reforma Francisco Campos |
title_full |
Livros didáticos e a matemática do ginásio: um estudo da vulgata para a reforma Francisco Campos |
title_fullStr |
Livros didáticos e a matemática do ginásio: um estudo da vulgata para a reforma Francisco Campos |
title_full_unstemmed |
Livros didáticos e a matemática do ginásio: um estudo da vulgata para a reforma Francisco Campos |
title_sort |
Livros didáticos e a matemática do ginásio: um estudo da vulgata para a reforma Francisco Campos |
author |
Pires, Inara Martins Passos |
author_facet |
Pires, Inara Martins Passos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Valente, Wagner Rodrigues |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pires, Inara Martins Passos |
contributor_str_mv |
Valente, Wagner Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reforma Francisco Campos Euclides Roxo Vulgata apropriação e método heurístico Livros didaticos Matematica -- Estudo e ensino Educacao matematica |
topic |
Reforma Francisco Campos Euclides Roxo Vulgata apropriação e método heurístico Livros didaticos Matematica -- Estudo e ensino Educacao matematica Francisco Campos Reform Euclides Roxo Vulgata Appropriation and heuristic method CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Francisco Campos Reform Euclides Roxo Vulgata Appropriation and heuristic method |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This study analyses how Mathematics, as a school subject, developed itself within the first years of its creation, from the so-called Francisco Campos Reform, in 1931. Based on the ideas of academics such as André Chervel and Roger Chartier, among others, the study intends to answer the following question: How Brazilian school books, which have been written after the Francisco Campos Reform, organized and stabilized the Mathematics as a subject, which was created from the fusion of Arithmetic, Algebra, and Geometry. The answer to such a question points towards the appropriation of the official text, which reveals to us incorporations of the project of globally restructuring the teaching of Mathematics from the heuristic method |
publishDate |
2004 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2004-11-05 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-06-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Pires, Inara Martins Passos. Livros didáticos e a matemática do ginásio: um estudo da vulgata para a reforma Francisco Campos. 2004. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11183 |
identifier_str_mv |
Pires, Inara Martins Passos. Livros didáticos e a matemática do ginásio: um estudo da vulgata para a reforma Francisco Campos. 2004. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11183 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11183/3/dissertacao_inara_martins_pires.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11183/1/dissertacao_inara_martins_pires.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11183/2/dissertacao_inara_martins_pires.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
38aeb5c603f92028b7f59bafad66b9c5 fd8a44b5f2ad765d8ea36378d4c0608e 65c5ee8b3f88c128be6c612f50895a1f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277810936643584 |