O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezerra, Marina Natália
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40486
Resumo: The present research aims to identify the ideological principle that essentially structures the concepts of competencies of the brazilian curricular standard, known as "Base Nacional Comum Curricular" (BNCC). To this purpose, we sought to present the different conceptions of curriculum since the beginning of the 20th century, in order to demystify the notion of a neutral curriculum. This investigation was carried out in conjunction with the context of dispute in which the creation of the BNCC is inserted, in which ideological and hegemonic disputes and interventions were found, with an emphasis on the strong performance of the business sector, which was aligned with the discourse of multilateral bodies. In addition, an interview was also carried out with elementary school teachers at a state public school in São Paulo in order to identify possible developments in their practices and, consequently, in the training of students. The results of the work showed that these concepts hide their neoliberal principle and tend to prioritize the formation of subjects based on trends and paradigms dictated by such a system, reflecting the current stage of Brazilian social maturity
id PUC_SP-1_469b94c0b3412cc6e0c99285ec728247
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/40486
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Sá, Ivo Ribeiro dehttp://lattes.cnpq.br/3614199328254948Bezerra, Marina Natália2023-12-13T14:13:17Z2023-12-13T14:13:17Z2023-11-30Bezerra, Marina Natália. O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40486The present research aims to identify the ideological principle that essentially structures the concepts of competencies of the brazilian curricular standard, known as "Base Nacional Comum Curricular" (BNCC). To this purpose, we sought to present the different conceptions of curriculum since the beginning of the 20th century, in order to demystify the notion of a neutral curriculum. This investigation was carried out in conjunction with the context of dispute in which the creation of the BNCC is inserted, in which ideological and hegemonic disputes and interventions were found, with an emphasis on the strong performance of the business sector, which was aligned with the discourse of multilateral bodies. In addition, an interview was also carried out with elementary school teachers at a state public school in São Paulo in order to identify possible developments in their practices and, consequently, in the training of students. The results of the work showed that these concepts hide their neoliberal principle and tend to prioritize the formation of subjects based on trends and paradigms dictated by such a system, reflecting the current stage of Brazilian social maturityO presente estudo teve como objetivo identificar o princípio ideológico que estrutura, essencialmente, o conceito de Competências da Base Nacional Comum Curricular. Para isso, buscou-se apresentar as diferentes concepções de currículo desde o início do século XX, a fim de desmistificar a noção de currículo neutro. Essa investigação foi feita de forma articulada ao contexto de disputa em que se insere a criação da BNCC, no qual foi constatado disputas e intervenções ideológicas e hegemônicas, com ênfase à forte atuação do setor empresarial, que esteve alinhado ao discurso de órgãos multilaterais. Além disso, também foi realizada uma entrevista com professoras do ensino fundamental anos iniciais de uma escola pública estadual de São Paulo no intuito de identificar possíveis desdobramentos em suas práticas e, consequentemente, na formação dos alunos. Os resultados do trabalho apontaram que esses conceitos ocultam seu princípio neoliberal e tendem a priorizar a formação de sujeitos a partir de tendências e paradigmas ditados por tal sistema, refletindo o atual estágio de amadurecimento social brasileiroporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOHabilidadesCompetênciasCurrículoBase Nacional Comum CurricularHabilitiesCompetencesCurriculumBase Nacional Comum CurricularO princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricularinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMarina_TCC.pdf_Marina Natalia Bezer.pdfapplication/pdf336693https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40486/1/Marina_TCC.pdf_Marina%20Natalia%20Bezer.pdfe073900c35d5d59e208e8fc727cfb97eMD51TEXTMarina_TCC.pdf_Marina Natalia Bezer.pdf.txtMarina_TCC.pdf_Marina Natalia Bezer.pdf.txtExtracted texttext/plain61639https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40486/2/Marina_TCC.pdf_Marina%20Natalia%20Bezer.pdf.txt9e82dd40941c7432e030131d95757382MD52THUMBNAILMarina_TCC.pdf_Marina Natalia Bezer.pdf.jpgMarina_TCC.pdf_Marina Natalia Bezer.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1308https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40486/3/Marina_TCC.pdf_Marina%20Natalia%20Bezer.pdf.jpg8b51b9615881f8be72a61f9b06448889MD53handle/404862023-12-14 01:03:11.951oai:repositorio.pucsp.br:handle/40486Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-12-14T04:03:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular
title O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular
spellingShingle O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular
Bezerra, Marina Natália
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Habilidades
Competências
Currículo
Base Nacional Comum Curricular
Habilities
Competences
Curriculum
Base Nacional Comum Curricular
title_short O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular
title_full O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular
title_fullStr O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular
title_full_unstemmed O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular
title_sort O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular
author Bezerra, Marina Natália
author_facet Bezerra, Marina Natália
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Sá, Ivo Ribeiro de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3614199328254948
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezerra, Marina Natália
contributor_str_mv Sá, Ivo Ribeiro de
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Habilidades
Competências
Currículo
Base Nacional Comum Curricular
Habilities
Competences
Curriculum
Base Nacional Comum Curricular
dc.subject.por.fl_str_mv Habilidades
Competências
Currículo
Base Nacional Comum Curricular
dc.subject.eng.fl_str_mv Habilities
Competences
Curriculum
Base Nacional Comum Curricular
description The present research aims to identify the ideological principle that essentially structures the concepts of competencies of the brazilian curricular standard, known as "Base Nacional Comum Curricular" (BNCC). To this purpose, we sought to present the different conceptions of curriculum since the beginning of the 20th century, in order to demystify the notion of a neutral curriculum. This investigation was carried out in conjunction with the context of dispute in which the creation of the BNCC is inserted, in which ideological and hegemonic disputes and interventions were found, with an emphasis on the strong performance of the business sector, which was aligned with the discourse of multilateral bodies. In addition, an interview was also carried out with elementary school teachers at a state public school in São Paulo in order to identify possible developments in their practices and, consequently, in the training of students. The results of the work showed that these concepts hide their neoliberal principle and tend to prioritize the formation of subjects based on trends and paradigms dictated by such a system, reflecting the current stage of Brazilian social maturity
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-12-13T14:13:17Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-12-13T14:13:17Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023-11-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Bezerra, Marina Natália. O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40486
identifier_str_mv Bezerra, Marina Natália. O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40486
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40486/1/Marina_TCC.pdf_Marina%20Natalia%20Bezer.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40486/2/Marina_TCC.pdf_Marina%20Natalia%20Bezer.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40486/3/Marina_TCC.pdf_Marina%20Natalia%20Bezer.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv e073900c35d5d59e208e8fc727cfb97e
9e82dd40941c7432e030131d95757382
8b51b9615881f8be72a61f9b06448889
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796099084451840