Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sabóia, Valquiria Soares Mota
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Barbosa, Rozilda Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3663
Resumo: This article addresses the theme of the Common National Curricular Base, and aims to address how to relate competences and curricular skills with a focus on didactic planning. This approach has a qualitative nature and the methodology used is the bibliographic, taking BNCC (2018), Arroyo (2013), Sacristán (2017) as the theoretical framework, among others. Initially we seek to conceptualize competencies, then the curriculum in a critical historical context. And in a more didactic connection, we saw planning as a source of conducting the routines performed in the school, its challenges and perspectives in the face of the reflection action to teach and learn well. The teacher's responsibility is based on studying and planning actions that integrate children in school for literacy at the right age and for concrete social inclusion. It is concluded that the BNCC must be easily accessible to every educator, in order to assist them in the reconstruction of viable didactic paths.
id UECE-6_2344e9d956da14af5e2e1d7e868c1598
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3663
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolarBase Nacional Comum Curricular: competências, habilidades e o planejamento escolarBase Nacional Comum CurricularCompetências e habilidadesPlanejamento escolarBase Nacional Comum Curricular Planejamento escolarThis article addresses the theme of the Common National Curricular Base, and aims to address how to relate competences and curricular skills with a focus on didactic planning. This approach has a qualitative nature and the methodology used is the bibliographic, taking BNCC (2018), Arroyo (2013), Sacristán (2017) as the theoretical framework, among others. Initially we seek to conceptualize competencies, then the curriculum in a critical historical context. And in a more didactic connection, we saw planning as a source of conducting the routines performed in the school, its challenges and perspectives in the face of the reflection action to teach and learn well. The teacher's responsibility is based on studying and planning actions that integrate children in school for literacy at the right age and for concrete social inclusion. It is concluded that the BNCC must be easily accessible to every educator, in order to assist them in the reconstruction of viable didactic paths.Este artigo aborda a temática da Base Nacional Comum Curricular, e tem como objetivo tratar sobre como relacionar competências e habilidades curriculares tendo como foco o planejamento didático. Esta abordagem tem cunho qualitativo e a metodologia empregada é a bibliográfica, tomando como referencial teórico a BNCC (2018), Arroyo (2013), Sacristán (2017), entre outros. Inicialmente buscamos conceituar competências em seguida o currículo em um contexto histórico crítico. E numa ligação mais didática, vimos o planejamento como fonte condutora das rotinas desempenhadas na escola, seus desafios e perspectivas diante da reflexão, ação para bem ensinar e aprender. A responsabilidade do docente fundamenta-se em estudar e planejar ações que integrem as crianças na escola para a alfabetização na idade certa e para a inclusão social concreta. Conclui-se que a BNCC deve ser de fácil acesso a todo educador, de modo a auxiliá-los na reconstrução de caminhos didáticos viáveis.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/366310.47149/pemo.v2i1.3663Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-13Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-13Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-132675-519X10.47149/pemo.v2i1reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3663/4185Copyright (c) 2020 Valquiria Soares Mota Sabóia, Rozilda Pereira Barbosa (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSabóia, Valquiria Soares MotaBarbosa, Rozilda Pereira2021-06-03T14:43:40Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3663Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-03T14:43:40Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar
Base Nacional Comum Curricular: competências, habilidades e o planejamento escolar
title Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar
spellingShingle Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar
Sabóia, Valquiria Soares Mota
Base Nacional Comum Curricular
Competências e habilidades
Planejamento escolar
Base Nacional Comum Curricular
Planejamento escolar
title_short Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar
title_full Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar
title_fullStr Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar
title_full_unstemmed Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar
title_sort Common national curriculum base: competências, habilidades e o planejamento escolar
author Sabóia, Valquiria Soares Mota
author_facet Sabóia, Valquiria Soares Mota
Barbosa, Rozilda Pereira
author_role author
author2 Barbosa, Rozilda Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sabóia, Valquiria Soares Mota
Barbosa, Rozilda Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Base Nacional Comum Curricular
Competências e habilidades
Planejamento escolar
Base Nacional Comum Curricular
Planejamento escolar
topic Base Nacional Comum Curricular
Competências e habilidades
Planejamento escolar
Base Nacional Comum Curricular
Planejamento escolar
description This article addresses the theme of the Common National Curricular Base, and aims to address how to relate competences and curricular skills with a focus on didactic planning. This approach has a qualitative nature and the methodology used is the bibliographic, taking BNCC (2018), Arroyo (2013), Sacristán (2017) as the theoretical framework, among others. Initially we seek to conceptualize competencies, then the curriculum in a critical historical context. And in a more didactic connection, we saw planning as a source of conducting the routines performed in the school, its challenges and perspectives in the face of the reflection action to teach and learn well. The teacher's responsibility is based on studying and planning actions that integrate children in school for literacy at the right age and for concrete social inclusion. It is concluded that the BNCC must be easily accessible to every educator, in order to assist them in the reconstruction of viable didactic paths.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3663
10.47149/pemo.v2i1.3663
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3663
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v2i1.3663
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3663/4185
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Valquiria Soares Mota Sabóia, Rozilda Pereira Barbosa (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Valquiria Soares Mota Sabóia, Rozilda Pereira Barbosa (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-13
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-13
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-13
2675-519X
10.47149/pemo.v2i1
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213152922173440