O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40486 |
Resumo: | The present research aims to identify the ideological principle that essentially structures the concepts of competencies of the brazilian curricular standard, known as "Base Nacional Comum Curricular" (BNCC). To this purpose, we sought to present the different conceptions of curriculum since the beginning of the 20th century, in order to demystify the notion of a neutral curriculum. This investigation was carried out in conjunction with the context of dispute in which the creation of the BNCC is inserted, in which ideological and hegemonic disputes and interventions were found, with an emphasis on the strong performance of the business sector, which was aligned with the discourse of multilateral bodies. In addition, an interview was also carried out with elementary school teachers at a state public school in São Paulo in order to identify possible developments in their practices and, consequently, in the training of students. The results of the work showed that these concepts hide their neoliberal principle and tend to prioritize the formation of subjects based on trends and paradigms dictated by such a system, reflecting the current stage of Brazilian social maturity |
id |
PUC_SP-1_469b94c0b3412cc6e0c99285ec728247 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/40486 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Sá, Ivo Ribeiro dehttp://lattes.cnpq.br/3614199328254948Bezerra, Marina Natália2023-12-13T14:13:17Z2023-12-13T14:13:17Z2023-11-30Bezerra, Marina Natália. O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40486The present research aims to identify the ideological principle that essentially structures the concepts of competencies of the brazilian curricular standard, known as "Base Nacional Comum Curricular" (BNCC). To this purpose, we sought to present the different conceptions of curriculum since the beginning of the 20th century, in order to demystify the notion of a neutral curriculum. This investigation was carried out in conjunction with the context of dispute in which the creation of the BNCC is inserted, in which ideological and hegemonic disputes and interventions were found, with an emphasis on the strong performance of the business sector, which was aligned with the discourse of multilateral bodies. In addition, an interview was also carried out with elementary school teachers at a state public school in São Paulo in order to identify possible developments in their practices and, consequently, in the training of students. The results of the work showed that these concepts hide their neoliberal principle and tend to prioritize the formation of subjects based on trends and paradigms dictated by such a system, reflecting the current stage of Brazilian social maturityO presente estudo teve como objetivo identificar o princípio ideológico que estrutura, essencialmente, o conceito de Competências da Base Nacional Comum Curricular. Para isso, buscou-se apresentar as diferentes concepções de currículo desde o início do século XX, a fim de desmistificar a noção de currículo neutro. Essa investigação foi feita de forma articulada ao contexto de disputa em que se insere a criação da BNCC, no qual foi constatado disputas e intervenções ideológicas e hegemônicas, com ênfase à forte atuação do setor empresarial, que esteve alinhado ao discurso de órgãos multilaterais. Além disso, também foi realizada uma entrevista com professoras do ensino fundamental anos iniciais de uma escola pública estadual de São Paulo no intuito de identificar possíveis desdobramentos em suas práticas e, consequentemente, na formação dos alunos. Os resultados do trabalho apontaram que esses conceitos ocultam seu princípio neoliberal e tendem a priorizar a formação de sujeitos a partir de tendências e paradigmas ditados por tal sistema, refletindo o atual estágio de amadurecimento social brasileiroporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOHabilidadesCompetênciasCurrículoBase Nacional Comum CurricularHabilitiesCompetencesCurriculumBase Nacional Comum CurricularO princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricularinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMarina_TCC.pdf_Marina Natalia Bezer.pdfapplication/pdf336693https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40486/1/Marina_TCC.pdf_Marina%20Natalia%20Bezer.pdfe073900c35d5d59e208e8fc727cfb97eMD51TEXTMarina_TCC.pdf_Marina Natalia Bezer.pdf.txtMarina_TCC.pdf_Marina Natalia Bezer.pdf.txtExtracted texttext/plain61639https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40486/2/Marina_TCC.pdf_Marina%20Natalia%20Bezer.pdf.txt9e82dd40941c7432e030131d95757382MD52THUMBNAILMarina_TCC.pdf_Marina Natalia Bezer.pdf.jpgMarina_TCC.pdf_Marina Natalia Bezer.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1308https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40486/3/Marina_TCC.pdf_Marina%20Natalia%20Bezer.pdf.jpg8b51b9615881f8be72a61f9b06448889MD53handle/404862023-12-14 01:03:11.951oai:repositorio.pucsp.br:handle/40486Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-12-14T04:03:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular |
title |
O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular |
spellingShingle |
O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular Bezerra, Marina Natália CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Habilidades Competências Currículo Base Nacional Comum Curricular Habilities Competences Curriculum Base Nacional Comum Curricular |
title_short |
O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular |
title_full |
O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular |
title_fullStr |
O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular |
title_full_unstemmed |
O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular |
title_sort |
O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular |
author |
Bezerra, Marina Natália |
author_facet |
Bezerra, Marina Natália |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sá, Ivo Ribeiro de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3614199328254948 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bezerra, Marina Natália |
contributor_str_mv |
Sá, Ivo Ribeiro de |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Habilidades Competências Currículo Base Nacional Comum Curricular Habilities Competences Curriculum Base Nacional Comum Curricular |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Habilidades Competências Currículo Base Nacional Comum Curricular |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Habilities Competences Curriculum Base Nacional Comum Curricular |
description |
The present research aims to identify the ideological principle that essentially structures the concepts of competencies of the brazilian curricular standard, known as "Base Nacional Comum Curricular" (BNCC). To this purpose, we sought to present the different conceptions of curriculum since the beginning of the 20th century, in order to demystify the notion of a neutral curriculum. This investigation was carried out in conjunction with the context of dispute in which the creation of the BNCC is inserted, in which ideological and hegemonic disputes and interventions were found, with an emphasis on the strong performance of the business sector, which was aligned with the discourse of multilateral bodies. In addition, an interview was also carried out with elementary school teachers at a state public school in São Paulo in order to identify possible developments in their practices and, consequently, in the training of students. The results of the work showed that these concepts hide their neoliberal principle and tend to prioritize the formation of subjects based on trends and paradigms dictated by such a system, reflecting the current stage of Brazilian social maturity |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-12-13T14:13:17Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-12-13T14:13:17Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-11-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Bezerra, Marina Natália. O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40486 |
identifier_str_mv |
Bezerra, Marina Natália. O princípio ideológico contido no conceito de competências da Base Nacional Comum Curricular. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40486 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40486/1/Marina_TCC.pdf_Marina%20Natalia%20Bezer.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40486/2/Marina_TCC.pdf_Marina%20Natalia%20Bezer.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40486/3/Marina_TCC.pdf_Marina%20Natalia%20Bezer.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e073900c35d5d59e208e8fc727cfb97e 9e82dd40941c7432e030131d95757382 8b51b9615881f8be72a61f9b06448889 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277878562455552 |