O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hajnal, Fabiana
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11277
Resumo: This dissertation involves a study of argumentation and proof in relation to the teaching and learning of analytic geometry and particularly the property of parallelism in this topic. The work seeks answers to the following questions: in what form can dynamic geometry environments contribute in students attempts to construct mathematical arguments and proof? What difficulties and resistances emerge in learning situations which address the concept of parallelism in analytic geometry? To respond to these questions, sequences of activities, based on some aspects of didactical engineering was designed. For the conception of these activities, the research drew from the work of Parsysz concerning the levels of development of geometrical thinking and the analysis of students´ interactions with the activities was based on the Balacheff´s classification of different types of proof. Analysis of the results obtained in the application of the activity sequence showed that the dynamic geometry environment contributed to the creation of situations that supported the construction of meanings for the concept of parallelism and that the students engaged with the activities in the manner proposed, producing some kind of relevant proof
id PUC_SP-1_48a06f9ea5cb6ae3c2663d2ec8177e2e
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11277
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Bongiovanni, VincenzoHajnal, Fabiana2016-04-27T16:58:31Z2007-12-272007-10-31Hajnal, Fabiana. O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo. 2007. 236 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11277This dissertation involves a study of argumentation and proof in relation to the teaching and learning of analytic geometry and particularly the property of parallelism in this topic. The work seeks answers to the following questions: in what form can dynamic geometry environments contribute in students attempts to construct mathematical arguments and proof? What difficulties and resistances emerge in learning situations which address the concept of parallelism in analytic geometry? To respond to these questions, sequences of activities, based on some aspects of didactical engineering was designed. For the conception of these activities, the research drew from the work of Parsysz concerning the levels of development of geometrical thinking and the analysis of students´ interactions with the activities was based on the Balacheff´s classification of different types of proof. Analysis of the results obtained in the application of the activity sequence showed that the dynamic geometry environment contributed to the creation of situations that supported the construction of meanings for the concept of parallelism and that the students engaged with the activities in the manner proposed, producing some kind of relevant proofEsta dissertação tem por objetivo fazer um estudo sobre argumentação e prova envolvendo o paralelismo no ensino da geometria analítica. O trabalho procura responder às seguintes questões: de que forma os ambientes de geometria dinâmica contribuem para que os alunos construam suas argumentações e provas? Quais são as dificuldades ou resistências que se apresentam na situação de aprendizagem do conceito de paralelismo no ensino da geometria analítica? Para responder a esse questionamento, foi concebida uma seqüência de atividades baseada em alguns elementos da engenharia didática. Para a concepção das atividades a pesquisa se apoiou nos trabalhos de Parsysz sobre os níveis do desenvolvimento do pensamento geométrico e para as análises das atividades, na tipologia de provas de Balacheff. A análise dos resultados obtidos na aplicação da seqüência mostrou que o ambiente de geometria dinâmica contribuiu para a criação de situações que ajudaram na construção do conceito de paralelismo e que os alunos alcançaram os objetivos propostos satisfatoriamente e produziram algum tipo de provaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23439/Fabiana%20Hajnal.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoGeometria analíticaParalelismoParalelas (Geometria)Geometria analitica planaAnalytic geometryParallelismCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTFabiana Hajnal.pdf.txtFabiana Hajnal.pdf.txtExtracted texttext/plain305468https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11277/3/Fabiana%20Hajnal.pdf.txt7a69c2f5ecd634bd43e3c64914a6c0a8MD53ORIGINALFabiana Hajnal.pdfapplication/pdf11059921https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11277/1/Fabiana%20Hajnal.pdfe7170e4e346abdf66bff5f94b21112d8MD51THUMBNAILFabiana Hajnal.pdf.jpgFabiana Hajnal.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3487https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11277/2/Fabiana%20Hajnal.pdf.jpg0724867596f8c107c05ef7fb79c9034eMD52handle/112772022-04-28 06:01:35.451oai:repositorio.pucsp.br:handle/11277Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T09:01:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo
title O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo
spellingShingle O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo
Hajnal, Fabiana
Geometria analítica
Paralelismo
Paralelas (Geometria)
Geometria analitica plana
Analytic geometry
Parallelism
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo
title_full O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo
title_fullStr O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo
title_full_unstemmed O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo
title_sort O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo
author Hajnal, Fabiana
author_facet Hajnal, Fabiana
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bongiovanni, Vincenzo
dc.contributor.author.fl_str_mv Hajnal, Fabiana
contributor_str_mv Bongiovanni, Vincenzo
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria analítica
Paralelismo
Paralelas (Geometria)
Geometria analitica plana
topic Geometria analítica
Paralelismo
Paralelas (Geometria)
Geometria analitica plana
Analytic geometry
Parallelism
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Analytic geometry
Parallelism
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This dissertation involves a study of argumentation and proof in relation to the teaching and learning of analytic geometry and particularly the property of parallelism in this topic. The work seeks answers to the following questions: in what form can dynamic geometry environments contribute in students attempts to construct mathematical arguments and proof? What difficulties and resistances emerge in learning situations which address the concept of parallelism in analytic geometry? To respond to these questions, sequences of activities, based on some aspects of didactical engineering was designed. For the conception of these activities, the research drew from the work of Parsysz concerning the levels of development of geometrical thinking and the analysis of students´ interactions with the activities was based on the Balacheff´s classification of different types of proof. Analysis of the results obtained in the application of the activity sequence showed that the dynamic geometry environment contributed to the creation of situations that supported the construction of meanings for the concept of parallelism and that the students engaged with the activities in the manner proposed, producing some kind of relevant proof
publishDate 2007
dc.date.available.fl_str_mv 2007-12-27
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-10-31
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Hajnal, Fabiana. O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo. 2007. 236 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11277
identifier_str_mv Hajnal, Fabiana. O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo. 2007. 236 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11277
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11277/3/Fabiana%20Hajnal.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11277/1/Fabiana%20Hajnal.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11277/2/Fabiana%20Hajnal.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 7a69c2f5ecd634bd43e3c64914a6c0a8
e7170e4e346abdf66bff5f94b21112d8
0724867596f8c107c05ef7fb79c9034e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796193998405632