O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11277 |
Resumo: | This dissertation involves a study of argumentation and proof in relation to the teaching and learning of analytic geometry and particularly the property of parallelism in this topic. The work seeks answers to the following questions: in what form can dynamic geometry environments contribute in students attempts to construct mathematical arguments and proof? What difficulties and resistances emerge in learning situations which address the concept of parallelism in analytic geometry? To respond to these questions, sequences of activities, based on some aspects of didactical engineering was designed. For the conception of these activities, the research drew from the work of Parsysz concerning the levels of development of geometrical thinking and the analysis of students´ interactions with the activities was based on the Balacheff´s classification of different types of proof. Analysis of the results obtained in the application of the activity sequence showed that the dynamic geometry environment contributed to the creation of situations that supported the construction of meanings for the concept of parallelism and that the students engaged with the activities in the manner proposed, producing some kind of relevant proof |
id |
PUC_SP-1_48a06f9ea5cb6ae3c2663d2ec8177e2e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11277 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Bongiovanni, VincenzoHajnal, Fabiana2016-04-27T16:58:31Z2007-12-272007-10-31Hajnal, Fabiana. O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo. 2007. 236 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11277This dissertation involves a study of argumentation and proof in relation to the teaching and learning of analytic geometry and particularly the property of parallelism in this topic. The work seeks answers to the following questions: in what form can dynamic geometry environments contribute in students attempts to construct mathematical arguments and proof? What difficulties and resistances emerge in learning situations which address the concept of parallelism in analytic geometry? To respond to these questions, sequences of activities, based on some aspects of didactical engineering was designed. For the conception of these activities, the research drew from the work of Parsysz concerning the levels of development of geometrical thinking and the analysis of students´ interactions with the activities was based on the Balacheff´s classification of different types of proof. Analysis of the results obtained in the application of the activity sequence showed that the dynamic geometry environment contributed to the creation of situations that supported the construction of meanings for the concept of parallelism and that the students engaged with the activities in the manner proposed, producing some kind of relevant proofEsta dissertação tem por objetivo fazer um estudo sobre argumentação e prova envolvendo o paralelismo no ensino da geometria analítica. O trabalho procura responder às seguintes questões: de que forma os ambientes de geometria dinâmica contribuem para que os alunos construam suas argumentações e provas? Quais são as dificuldades ou resistências que se apresentam na situação de aprendizagem do conceito de paralelismo no ensino da geometria analítica? Para responder a esse questionamento, foi concebida uma seqüência de atividades baseada em alguns elementos da engenharia didática. Para a concepção das atividades a pesquisa se apoiou nos trabalhos de Parsysz sobre os níveis do desenvolvimento do pensamento geométrico e para as análises das atividades, na tipologia de provas de Balacheff. A análise dos resultados obtidos na aplicação da seqüência mostrou que o ambiente de geometria dinâmica contribuiu para a criação de situações que ajudaram na construção do conceito de paralelismo e que os alunos alcançaram os objetivos propostos satisfatoriamente e produziram algum tipo de provaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23439/Fabiana%20Hajnal.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoGeometria analíticaParalelismoParalelas (Geometria)Geometria analitica planaAnalytic geometryParallelismCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTFabiana Hajnal.pdf.txtFabiana Hajnal.pdf.txtExtracted texttext/plain305468https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11277/3/Fabiana%20Hajnal.pdf.txt7a69c2f5ecd634bd43e3c64914a6c0a8MD53ORIGINALFabiana Hajnal.pdfapplication/pdf11059921https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11277/1/Fabiana%20Hajnal.pdfe7170e4e346abdf66bff5f94b21112d8MD51THUMBNAILFabiana Hajnal.pdf.jpgFabiana Hajnal.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3487https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11277/2/Fabiana%20Hajnal.pdf.jpg0724867596f8c107c05ef7fb79c9034eMD52handle/112772022-04-28 06:01:35.451oai:repositorio.pucsp.br:handle/11277Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T09:01:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo |
title |
O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo |
spellingShingle |
O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo Hajnal, Fabiana Geometria analítica Paralelismo Paralelas (Geometria) Geometria analitica plana Analytic geometry Parallelism CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo |
title_full |
O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo |
title_fullStr |
O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo |
title_full_unstemmed |
O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo |
title_sort |
O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo |
author |
Hajnal, Fabiana |
author_facet |
Hajnal, Fabiana |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bongiovanni, Vincenzo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hajnal, Fabiana |
contributor_str_mv |
Bongiovanni, Vincenzo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geometria analítica Paralelismo Paralelas (Geometria) Geometria analitica plana |
topic |
Geometria analítica Paralelismo Paralelas (Geometria) Geometria analitica plana Analytic geometry Parallelism CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Analytic geometry Parallelism |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This dissertation involves a study of argumentation and proof in relation to the teaching and learning of analytic geometry and particularly the property of parallelism in this topic. The work seeks answers to the following questions: in what form can dynamic geometry environments contribute in students attempts to construct mathematical arguments and proof? What difficulties and resistances emerge in learning situations which address the concept of parallelism in analytic geometry? To respond to these questions, sequences of activities, based on some aspects of didactical engineering was designed. For the conception of these activities, the research drew from the work of Parsysz concerning the levels of development of geometrical thinking and the analysis of students´ interactions with the activities was based on the Balacheff´s classification of different types of proof. Analysis of the results obtained in the application of the activity sequence showed that the dynamic geometry environment contributed to the creation of situations that supported the construction of meanings for the concept of parallelism and that the students engaged with the activities in the manner proposed, producing some kind of relevant proof |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-12-27 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-10-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Hajnal, Fabiana. O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo. 2007. 236 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11277 |
identifier_str_mv |
Hajnal, Fabiana. O estudo do paralelismo no ensino da geometria analítica plana: do empírico ao dedutivo. 2007. 236 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11277 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11277/3/Fabiana%20Hajnal.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11277/1/Fabiana%20Hajnal.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11277/2/Fabiana%20Hajnal.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7a69c2f5ecd634bd43e3c64914a6c0a8 e7170e4e346abdf66bff5f94b21112d8 0724867596f8c107c05ef7fb79c9034e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277970328584192 |