A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10556 |
Resumo: | This text approaches the initiatives regarding the creation of a pedagogy of History related to secondary teaching in Brazil. Examples of this kind of pedagogy were gathered at the places where it was applied and legitirnized by teachers and historians arRio de Janeiro and São Paulo, between the last decade ofthe monarchic regime and ear1y years of the second Republic. Here, the experience of the intellectual Jonathas Serrano (1855/1944) 1s highI1ghted - a History teache r, historian, writer of school books and a member of educational sectors - who worked in Rio de Janeiro, notably, in the period of 1913/1935, in the company other intellectuals who were involved with the creation of public policies for the sector- Afrânio Coutinho, Fernando de Azevedo, Francisco Campos, Lourenço Filho, and Gustavo Capanema. This study describes the way secondary education was organized pedagogically speaking, the first attempts of the Governmentto standardize a certain theory for the teaching of History in Brazil, the dorninant aspects of the pedagogy of History produced and spread by Jonathas Serrano |
id |
PUC_SP-1_50e38cf249cf21dbdb812a92fbb82ebf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10556 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Bontempi Júnior, Brunohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794984D8Freitas, Itamar2016-04-27T16:33:15Z2008-04-232006-02-20Freitas, Itamar. A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935). 2006. 389 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10556This text approaches the initiatives regarding the creation of a pedagogy of History related to secondary teaching in Brazil. Examples of this kind of pedagogy were gathered at the places where it was applied and legitirnized by teachers and historians arRio de Janeiro and São Paulo, between the last decade ofthe monarchic regime and ear1y years of the second Republic. Here, the experience of the intellectual Jonathas Serrano (1855/1944) 1s highI1ghted - a History teache r, historian, writer of school books and a member of educational sectors - who worked in Rio de Janeiro, notably, in the period of 1913/1935, in the company other intellectuals who were involved with the creation of public policies for the sector- Afrânio Coutinho, Fernando de Azevedo, Francisco Campos, Lourenço Filho, and Gustavo Capanema. This study describes the way secondary education was organized pedagogically speaking, the first attempts of the Governmentto standardize a certain theory for the teaching of History in Brazil, the dorninant aspects of the pedagogy of History produced and spread by Jonathas SerranoEsta tese aborda as iniciativas de construção de uma pedagogia da história destinada ao ensino secundário no BrasiL Essa pedagogia foi colhida junto aos lugares de produção e às instâncias de legitimação dos professores e historiadores do Rio de Janeiro e de São Paulo, com vivência marcada entre a última década do regime monárquico e os anos iniciais da segunda República. Aqui, destaca-se a experiência do intelectual Jonathas Serrano (1885/1944) - professor de história, historiador, escritorde livrosdidáticose membrode órgãos educacionais- que atuou no Rio de Janeiro, notadamente, no período 1913/1935, na companhia de intelectuais envolvidos com a geração de políticas públicas para o setor - Afrânio Peixoto, Fernando de Azevedo, Francisco Campos, Lourenço Filho e Gustavo Capanema. O trabalho descreve o itinerário da pedagogização do ensino secundário, as primeiras tentativas da União no sentido de universalizar uma determinada teoria para o ensino de história no Brasil, os traços dominantes da pedagogia da história produzida e difundida por Jonathas SerranoConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23428/Itamar%20Freitas.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoPedagogia da historiaSerrano, Jonathas -- 1885-1944Historia -- Estudo e ensinoEnsino secundario -- BrasilCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALItamar Freitas.pdfapplication/pdf12313457https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10556/1/Itamar%20Freitas.pdf5afe07cf0e3b6fcb191970542bafabe7MD51TEXTItamar Freitas.pdf.txtItamar Freitas.pdf.txtExtracted Texttext/plain389https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10556/2/Itamar%20Freitas.pdf.txtaeb8c85c17fa327ac65986a2f548d4c0MD52THUMBNAILItamar Freitas.pdf.jpgItamar Freitas.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3503https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10556/3/Itamar%20Freitas.pdf.jpg36debb525ffd34747d782edbecef31cbMD53handle/105562023-06-23 09:48:50.934oai:repositorio.pucsp.br:handle/10556Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-23T12:48:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935) |
title |
A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935) |
spellingShingle |
A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935) Freitas, Itamar Pedagogia da historia Serrano, Jonathas -- 1885-1944 Historia -- Estudo e ensino Ensino secundario -- Brasil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935) |
title_full |
A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935) |
title_fullStr |
A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935) |
title_full_unstemmed |
A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935) |
title_sort |
A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935) |
author |
Freitas, Itamar |
author_facet |
Freitas, Itamar |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bontempi Júnior, Bruno |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794984D8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Itamar |
contributor_str_mv |
Bontempi Júnior, Bruno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia da historia Serrano, Jonathas -- 1885-1944 Historia -- Estudo e ensino Ensino secundario -- Brasil |
topic |
Pedagogia da historia Serrano, Jonathas -- 1885-1944 Historia -- Estudo e ensino Ensino secundario -- Brasil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This text approaches the initiatives regarding the creation of a pedagogy of History related to secondary teaching in Brazil. Examples of this kind of pedagogy were gathered at the places where it was applied and legitirnized by teachers and historians arRio de Janeiro and São Paulo, between the last decade ofthe monarchic regime and ear1y years of the second Republic. Here, the experience of the intellectual Jonathas Serrano (1855/1944) 1s highI1ghted - a History teache r, historian, writer of school books and a member of educational sectors - who worked in Rio de Janeiro, notably, in the period of 1913/1935, in the company other intellectuals who were involved with the creation of public policies for the sector- Afrânio Coutinho, Fernando de Azevedo, Francisco Campos, Lourenço Filho, and Gustavo Capanema. This study describes the way secondary education was organized pedagogically speaking, the first attempts of the Governmentto standardize a certain theory for the teaching of History in Brazil, the dorninant aspects of the pedagogy of History produced and spread by Jonathas Serrano |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-02-20 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-04-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:33:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Freitas, Itamar. A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935). 2006. 389 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10556 |
identifier_str_mv |
Freitas, Itamar. A pedagogia da história de Jonathas Serrano para o ensino secundário brasileiro (1913/1935). 2006. 389 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10556 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10556/1/Itamar%20Freitas.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10556/2/Itamar%20Freitas.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10556/3/Itamar%20Freitas.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5afe07cf0e3b6fcb191970542bafabe7 aeb8c85c17fa327ac65986a2f548d4c0 36debb525ffd34747d782edbecef31cb |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277970994429952 |