Literatura indígena: um caminho para a interculturalidade
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41082 |
Resumo: | The main objective of this work was to study indigenous literature, as a participating element of Brazilian education. It was necessary to understand the way and practices in which teachers can work with indigenous literature within the school context. Therefore, I emphasize that the objective of this research is to understand and promote interdisciplinary dialogues that contribute to the repertoire of intercultural knowledge. When dealing with the importance of racial-ethnic teaching, in school development, with foundations presented by indigenous literature, as a contributing factor to this teaching process. The research is characterized as exploratory and qualitative and in data collection, its nature is bibliographic. References will be presented in qualified magazines and works that deal with the deepening of the theme, which provides the importance of including indigenous literature in schools. Thus, it is evident to reflect on indigenous literatures, in search of an intercultural, democratic and humanizing education. As a theoretical framework to achieve the objectives of this research, there are mainly Daniel Munduruku, Cristino Wapichana and Conceição Evaristo. After all the study, it was possible to understand that other actions and proposals are necessary to include the topic |
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Martins, Maria Anita Vivianihttp://lattes.cnpq.br/4649673607966294Souza, Ana Paula Santos2024-02-26T14:33:01Z2024-02-26T14:33:01Z2023-11-06Souza, Ana Paula Santos. Literatura indígena: um caminho para a interculturalidade. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41082The main objective of this work was to study indigenous literature, as a participating element of Brazilian education. It was necessary to understand the way and practices in which teachers can work with indigenous literature within the school context. Therefore, I emphasize that the objective of this research is to understand and promote interdisciplinary dialogues that contribute to the repertoire of intercultural knowledge. When dealing with the importance of racial-ethnic teaching, in school development, with foundations presented by indigenous literature, as a contributing factor to this teaching process. The research is characterized as exploratory and qualitative and in data collection, its nature is bibliographic. References will be presented in qualified magazines and works that deal with the deepening of the theme, which provides the importance of including indigenous literature in schools. Thus, it is evident to reflect on indigenous literatures, in search of an intercultural, democratic and humanizing education. As a theoretical framework to achieve the objectives of this research, there are mainly Daniel Munduruku, Cristino Wapichana and Conceição Evaristo. After all the study, it was possible to understand that other actions and proposals are necessary to include the topicO presente trabalho teve por objetivo principal estudar a literatura indígena, como elemento participante da educação brasileira. Que se fez necessário compreender a forma e as práticas que os professores possam trabalhar a literatura indígena dentro do âmbito escolar. Portanto, ressalto que o objetivo dessa pesquisa é compreender e promover diálogos interdisciplinares que contribuam para o repertório do conhecimento intercultural. Ao tratar sobre a importância do ensino étnico racial, no desenvolvimento escolar, com fundamentos que apresenta a literatura indígena, como fator contribuinte desse processo de ensino. A pesquisa caracteriza- se como exploratória e qualitativa e na coleta de dados, sua natureza é bibliográfica. Serão apresentadas referências em Revistas qualificadas e obras que tratam do aprofundamento da temática, que proporciona a importância da inserção da literatura indígena nas escolas. Assim, evidencia-se refletir em literaturas indígenas, em busca de uma educação intercultural, democrática e humanizadora. Como marco teórico para alcançar os objetivos da presente pesquisa, tem-se principalmente Daniel Munduruku, Cristino Wapichana e Conceição Evaristo. Após todo estudo, foi possível compreender que outras ações e propostas são necessárias para a inclusão da temáticaporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOLiteratura indígenaInterculturalidadeEducaçãoIndigenous literatureInterculturalityEducationLiteratura indígena: um caminho para a interculturalidadeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALTCC_Ana Paula Santos Sou.pdfapplication/pdf497970https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41082/1/TCC_Ana%20Paula%20Santos%20Sou.pdf17e137765d6cb58ae8b9c18287bc6bceMD51TEXTTCC_Ana Paula Santos Sou.pdf.txtTCC_Ana Paula Santos Sou.pdf.txtExtracted texttext/plain86085https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41082/2/TCC_Ana%20Paula%20Santos%20Sou.pdf.txtb64d3847551a44c565017261b46c04faMD52THUMBNAILTCC_Ana Paula Santos Sou.pdf.jpgTCC_Ana Paula Santos Sou.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1231https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41082/3/TCC_Ana%20Paula%20Santos%20Sou.pdf.jpgfb9a440c6e9864d209f27b9758913614MD53handle/410822024-02-27 01:03:07.615oai:repositorio.pucsp.br:handle/41082Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-02-27T04:03:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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