A relação da autoestima com a aprendizagem escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30201 |
Resumo: | This monography intends to analyze how self-esteem impacts in the learning process, how it is built along with children identity and how society and social relationship influences it, along with how teachers deal with these elements during the educational process. In this globalized world, more and more selfish and capitalist, society, family and school forget about the power they have in the formation of one’s singularity and, therefore, its self-esteem. Thus, its essential to be reminded of the importance of emphasizing this formation in the teaching-learning process. This academical work was developed based on literary analysis such as books, articles, post-doctorate thesis, PhDs and graduation works, focusing in the children self-confidence building area and its relation to school learning. A case study was held, applied to elementary school groups from 8 to 11 years old, aside from dialogs with current teachers. Culturing affection, bounding, active listening to children and families is vital to students high self-esteem, therefore, schools need to review how they are working this socioemotional aspect inside the classroom and which are the most effective in this process |
id |
PUC_SP-1_69d30b765580a752b173991a3631bb2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/30201 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Martins, Maria Anita VivianiSilva, Manuela Alice de Sousa e Silva2022-11-29T12:01:35Z2022-11-29T12:01:35Z2019-12-17Silva, Manuela Alice de Sousa e Silva. A relação da autoestima com a aprendizagem escolar. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30201This monography intends to analyze how self-esteem impacts in the learning process, how it is built along with children identity and how society and social relationship influences it, along with how teachers deal with these elements during the educational process. In this globalized world, more and more selfish and capitalist, society, family and school forget about the power they have in the formation of one’s singularity and, therefore, its self-esteem. Thus, its essential to be reminded of the importance of emphasizing this formation in the teaching-learning process. This academical work was developed based on literary analysis such as books, articles, post-doctorate thesis, PhDs and graduation works, focusing in the children self-confidence building area and its relation to school learning. A case study was held, applied to elementary school groups from 8 to 11 years old, aside from dialogs with current teachers. Culturing affection, bounding, active listening to children and families is vital to students high self-esteem, therefore, schools need to review how they are working this socioemotional aspect inside the classroom and which are the most effective in this processEsta monografia objetiva analisar como a autoestima da criança influencia no processo de aprendizagem e tem o propósito de entender como é construída a identidade e autoestima da criança, como a sociedade e as relações sociais influenciam nessa construção, e o quanto os professores dão importância para esses fatores no processo de ensino-aprendizagem. Com o mundo globalizado e cada vez mais individualista e capitalista, a sociedade, a família e a escola acabam se esquecendo do quanto influenciam na formação da singularidade do sujeito e consequentemente da autoestima do mesmo. Portanto, é fundamental relembrar a importância de enfatizar essa formação no processo educacional e de aprendizagem. O trabalho foi desenvolvido com base em análises literárias como livros, artigos, teses de pós-graduação e doutorados, trabalhos de conclusão de curso, focando nas áreas da construção da autoestima da criança e da relação dela com a aprendizagem escolar. Procedeu-se também a análises de casos vistos na prática em turmas do fundamental I mais precisamente do 3º ao 5º ano, e diálogos com professores no exercício da profissão. O cultivo pela afetividade, o vínculo e a escuta ativa do professor para com os alunos e com as famílias é fundamental para uma autoestima elevada dessas crianças, sendo assim, as escolas precisam retomar como estão trabalhando esse socioemocional dentro das salas de aula e quais estratégias são mais eficientes nesse processoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAutoestimaFormação do sujeitoFracasso escolarSucesso escolarAprendizagem socioemocionalSelf-esteemFormation of the individualsSchool failureSchool successSocioemotional learningA relação da autoestima com a aprendizagem escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALManuela Alice de Sousa e Silva - TCC.pdfapplication/pdf1321990https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30201/1/Manuela%20Alice%20de%20Sousa%20e%20Silva%20-%20TCC.pdf113f9695a157e36e297e96023c379b75MD51TEXTManuela Alice de Sousa e Silva - TCC.pdf.txtManuela Alice de Sousa e Silva - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain159787https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30201/2/Manuela%20Alice%20de%20Sousa%20e%20Silva%20-%20TCC.pdf.txt6fa39876a768f6d5b3688c9890a7aaf8MD52THUMBNAILManuela Alice de Sousa e Silva - TCC.pdf.jpgManuela Alice de Sousa e Silva - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1119https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30201/3/Manuela%20Alice%20de%20Sousa%20e%20Silva%20-%20TCC.pdf.jpgf8b20035bbf06cb7d4b123decfd9896eMD53handle/302012022-11-30 01:02:54.692oai:repositorio.pucsp.br:handle/30201Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-11-30T04:02:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A relação da autoestima com a aprendizagem escolar |
title |
A relação da autoestima com a aprendizagem escolar |
spellingShingle |
A relação da autoestima com a aprendizagem escolar Silva, Manuela Alice de Sousa e Silva CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Autoestima Formação do sujeito Fracasso escolar Sucesso escolar Aprendizagem socioemocional Self-esteem Formation of the individuals School failure School success Socioemotional learning |
title_short |
A relação da autoestima com a aprendizagem escolar |
title_full |
A relação da autoestima com a aprendizagem escolar |
title_fullStr |
A relação da autoestima com a aprendizagem escolar |
title_full_unstemmed |
A relação da autoestima com a aprendizagem escolar |
title_sort |
A relação da autoestima com a aprendizagem escolar |
author |
Silva, Manuela Alice de Sousa e Silva |
author_facet |
Silva, Manuela Alice de Sousa e Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Manuela Alice de Sousa e Silva |
contributor_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Autoestima Formação do sujeito Fracasso escolar Sucesso escolar Aprendizagem socioemocional Self-esteem Formation of the individuals School failure School success Socioemotional learning |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autoestima Formação do sujeito Fracasso escolar Sucesso escolar Aprendizagem socioemocional |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Self-esteem Formation of the individuals School failure School success Socioemotional learning |
description |
This monography intends to analyze how self-esteem impacts in the learning process, how it is built along with children identity and how society and social relationship influences it, along with how teachers deal with these elements during the educational process. In this globalized world, more and more selfish and capitalist, society, family and school forget about the power they have in the formation of one’s singularity and, therefore, its self-esteem. Thus, its essential to be reminded of the importance of emphasizing this formation in the teaching-learning process. This academical work was developed based on literary analysis such as books, articles, post-doctorate thesis, PhDs and graduation works, focusing in the children self-confidence building area and its relation to school learning. A case study was held, applied to elementary school groups from 8 to 11 years old, aside from dialogs with current teachers. Culturing affection, bounding, active listening to children and families is vital to students high self-esteem, therefore, schools need to review how they are working this socioemotional aspect inside the classroom and which are the most effective in this process |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-12-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-11-29T12:01:35Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-11-29T12:01:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Manuela Alice de Sousa e Silva. A relação da autoestima com a aprendizagem escolar. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30201 |
identifier_str_mv |
Silva, Manuela Alice de Sousa e Silva. A relação da autoestima com a aprendizagem escolar. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30201 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30201/1/Manuela%20Alice%20de%20Sousa%20e%20Silva%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30201/2/Manuela%20Alice%20de%20Sousa%20e%20Silva%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30201/3/Manuela%20Alice%20de%20Sousa%20e%20Silva%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
113f9695a157e36e297e96023c379b75 6fa39876a768f6d5b3688c9890a7aaf8 f8b20035bbf06cb7d4b123decfd9896e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277887922044928 |