A relação da autoestima com a aprendizagem escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Manuela Alice de Sousa e Silva
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30201
Resumo: This monography intends to analyze how self-esteem impacts in the learning process, how it is built along with children identity and how society and social relationship influences it, along with how teachers deal with these elements during the educational process. In this globalized world, more and more selfish and capitalist, society, family and school forget about the power they have in the formation of one’s singularity and, therefore, its self-esteem. Thus, its essential to be reminded of the importance of emphasizing this formation in the teaching-learning process. This academical work was developed based on literary analysis such as books, articles, post-doctorate thesis, PhDs and graduation works, focusing in the children self-confidence building area and its relation to school learning. A case study was held, applied to elementary school groups from 8 to 11 years old, aside from dialogs with current teachers. Culturing affection, bounding, active listening to children and families is vital to students high self-esteem, therefore, schools need to review how they are working this socioemotional aspect inside the classroom and which are the most effective in this process
id PUC_SP-1_69d30b765580a752b173991a3631bb2c
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/30201
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Martins, Maria Anita VivianiSilva, Manuela Alice de Sousa e Silva2022-11-29T12:01:35Z2022-11-29T12:01:35Z2019-12-17Silva, Manuela Alice de Sousa e Silva. A relação da autoestima com a aprendizagem escolar. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30201This monography intends to analyze how self-esteem impacts in the learning process, how it is built along with children identity and how society and social relationship influences it, along with how teachers deal with these elements during the educational process. In this globalized world, more and more selfish and capitalist, society, family and school forget about the power they have in the formation of one’s singularity and, therefore, its self-esteem. Thus, its essential to be reminded of the importance of emphasizing this formation in the teaching-learning process. This academical work was developed based on literary analysis such as books, articles, post-doctorate thesis, PhDs and graduation works, focusing in the children self-confidence building area and its relation to school learning. A case study was held, applied to elementary school groups from 8 to 11 years old, aside from dialogs with current teachers. Culturing affection, bounding, active listening to children and families is vital to students high self-esteem, therefore, schools need to review how they are working this socioemotional aspect inside the classroom and which are the most effective in this processEsta monografia objetiva analisar como a autoestima da criança influencia no processo de aprendizagem e tem o propósito de entender como é construída a identidade e autoestima da criança, como a sociedade e as relações sociais influenciam nessa construção, e o quanto os professores dão importância para esses fatores no processo de ensino-aprendizagem. Com o mundo globalizado e cada vez mais individualista e capitalista, a sociedade, a família e a escola acabam se esquecendo do quanto influenciam na formação da singularidade do sujeito e consequentemente da autoestima do mesmo. Portanto, é fundamental relembrar a importância de enfatizar essa formação no processo educacional e de aprendizagem. O trabalho foi desenvolvido com base em análises literárias como livros, artigos, teses de pós-graduação e doutorados, trabalhos de conclusão de curso, focando nas áreas da construção da autoestima da criança e da relação dela com a aprendizagem escolar. Procedeu-se também a análises de casos vistos na prática em turmas do fundamental I mais precisamente do 3º ao 5º ano, e diálogos com professores no exercício da profissão. O cultivo pela afetividade, o vínculo e a escuta ativa do professor para com os alunos e com as famílias é fundamental para uma autoestima elevada dessas crianças, sendo assim, as escolas precisam retomar como estão trabalhando esse socioemocional dentro das salas de aula e quais estratégias são mais eficientes nesse processoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAutoestimaFormação do sujeitoFracasso escolarSucesso escolarAprendizagem socioemocionalSelf-esteemFormation of the individualsSchool failureSchool successSocioemotional learningA relação da autoestima com a aprendizagem escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALManuela Alice de Sousa e Silva - TCC.pdfapplication/pdf1321990https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30201/1/Manuela%20Alice%20de%20Sousa%20e%20Silva%20-%20TCC.pdf113f9695a157e36e297e96023c379b75MD51TEXTManuela Alice de Sousa e Silva - TCC.pdf.txtManuela Alice de Sousa e Silva - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain159787https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30201/2/Manuela%20Alice%20de%20Sousa%20e%20Silva%20-%20TCC.pdf.txt6fa39876a768f6d5b3688c9890a7aaf8MD52THUMBNAILManuela Alice de Sousa e Silva - TCC.pdf.jpgManuela Alice de Sousa e Silva - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1119https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30201/3/Manuela%20Alice%20de%20Sousa%20e%20Silva%20-%20TCC.pdf.jpgf8b20035bbf06cb7d4b123decfd9896eMD53handle/302012022-11-30 01:02:54.692oai:repositorio.pucsp.br:handle/30201Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-11-30T04:02:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A relação da autoestima com a aprendizagem escolar
title A relação da autoestima com a aprendizagem escolar
spellingShingle A relação da autoestima com a aprendizagem escolar
Silva, Manuela Alice de Sousa e Silva
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Autoestima
Formação do sujeito
Fracasso escolar
Sucesso escolar
Aprendizagem socioemocional
Self-esteem
Formation of the individuals
School failure
School success
Socioemotional learning
title_short A relação da autoestima com a aprendizagem escolar
title_full A relação da autoestima com a aprendizagem escolar
title_fullStr A relação da autoestima com a aprendizagem escolar
title_full_unstemmed A relação da autoestima com a aprendizagem escolar
title_sort A relação da autoestima com a aprendizagem escolar
author Silva, Manuela Alice de Sousa e Silva
author_facet Silva, Manuela Alice de Sousa e Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Martins, Maria Anita Viviani
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Manuela Alice de Sousa e Silva
contributor_str_mv Martins, Maria Anita Viviani
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Autoestima
Formação do sujeito
Fracasso escolar
Sucesso escolar
Aprendizagem socioemocional
Self-esteem
Formation of the individuals
School failure
School success
Socioemotional learning
dc.subject.por.fl_str_mv Autoestima
Formação do sujeito
Fracasso escolar
Sucesso escolar
Aprendizagem socioemocional
dc.subject.eng.fl_str_mv Self-esteem
Formation of the individuals
School failure
School success
Socioemotional learning
description This monography intends to analyze how self-esteem impacts in the learning process, how it is built along with children identity and how society and social relationship influences it, along with how teachers deal with these elements during the educational process. In this globalized world, more and more selfish and capitalist, society, family and school forget about the power they have in the formation of one’s singularity and, therefore, its self-esteem. Thus, its essential to be reminded of the importance of emphasizing this formation in the teaching-learning process. This academical work was developed based on literary analysis such as books, articles, post-doctorate thesis, PhDs and graduation works, focusing in the children self-confidence building area and its relation to school learning. A case study was held, applied to elementary school groups from 8 to 11 years old, aside from dialogs with current teachers. Culturing affection, bounding, active listening to children and families is vital to students high self-esteem, therefore, schools need to review how they are working this socioemotional aspect inside the classroom and which are the most effective in this process
publishDate 2019
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-12-17
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-11-29T12:01:35Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-11-29T12:01:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Manuela Alice de Sousa e Silva. A relação da autoestima com a aprendizagem escolar. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30201
identifier_str_mv Silva, Manuela Alice de Sousa e Silva. A relação da autoestima com a aprendizagem escolar. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30201
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30201/1/Manuela%20Alice%20de%20Sousa%20e%20Silva%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30201/2/Manuela%20Alice%20de%20Sousa%20e%20Silva%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30201/3/Manuela%20Alice%20de%20Sousa%20e%20Silva%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 113f9695a157e36e297e96023c379b75
6fa39876a768f6d5b3688c9890a7aaf8
f8b20035bbf06cb7d4b123decfd9896e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277887922044928