Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11295 |
Resumo: | This work has as its central focus examining the value and the role of the making of African Kente cloth as an alternative for the teaching and learning of mathematics in public schools contributing to the transformation of the formal space of the mathematics classroom into an area in which culture is interconnected with scholarly knowledge. The question that permeates this research may be described as: how can African culture, represented here by the making of African Kente looms,contribute to the processes of teaching and learning in a mathematics classroom? Two paths have been taken to collect data and facts in this research: oral interviews and the experience of 30 days in Africa in various regions of Ghana (Accra, Volta Region, Bonwire, Kumasi). The data wascollected from informal conversations with the weavers of these regions. Ethnomathematics, according to the theory of D Ambrosio, forms the fundamental basis for my ideas and elaborations in this educational research and also guides my look forward to the expertise of the weavers of Ghana to provide answers to the research question and, furthermore, to propose some activities for the classroom |
id |
PUC_SP-1_6e3e68158410ded61c03da17df1358d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11295 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
D'Ambrósio, Ubiratanhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4126421D6Santos, Eliane Costa2016-04-27T16:58:36Z2008-08-112008-03-17Santos, Eliane Costa. Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula. 2008. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11295This work has as its central focus examining the value and the role of the making of African Kente cloth as an alternative for the teaching and learning of mathematics in public schools contributing to the transformation of the formal space of the mathematics classroom into an area in which culture is interconnected with scholarly knowledge. The question that permeates this research may be described as: how can African culture, represented here by the making of African Kente looms,contribute to the processes of teaching and learning in a mathematics classroom? Two paths have been taken to collect data and facts in this research: oral interviews and the experience of 30 days in Africa in various regions of Ghana (Accra, Volta Region, Bonwire, Kumasi). The data wascollected from informal conversations with the weavers of these regions. Ethnomathematics, according to the theory of D Ambrosio, forms the fundamental basis for my ideas and elaborations in this educational research and also guides my look forward to the expertise of the weavers of Ghana to provide answers to the research question and, furthermore, to propose some activities for the classroomEste trabalho tem como foco central apontar uma das alternativas para o ensino e aprendizagem da matemática nas escolas públicas concorrendo para a transformação do espaço formal da sala de aula de matemática em um espaço no qual a cultura está lá, entrelaçadaaos saberes escolares.A questão que permeia esta pesquisa pode ser delineada: como a cultura africana, por meio da representatividade dos fazeres dos teares africanos Kente, pode contribuir com os processos de ensino e aprendizagem em uma sala de aula de matemática? Dois caminhos foram tomados para recolher dados e fatos nesta pesquisa: entrevista oral e a vivencia de um mês na África em diversas regiões de Gana (Accra, Volta Region, Bowire, Kumasi). Os dados foram coletados a partir de conversas informais com os tecelões dessas regiões. A etnomatemática, sob a perspectiva da teoria D Ambrosiana, foi a base da fundamentaçãodas minhas idéias e elaboraçãonesta pesquisa educacional tanto para orientar o meu olhar frente ao saber-fazer dos tecelões de Gana como para encaminhar respostas a pergunta de pesquisa e, ainda,para propor algumas atividadesFord Foundation International Fellowships Programapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23554/Eliane%20Costa%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoCultura africanaTransdisciplinaridadeProcessos de ensino e aprendizagemCultura -- AfricaMatematica -- Estudo e ensinoEtnomatematicaAfrican cultureEthnomathematicsTransdisciplinarityProcesses of teaching and learningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAOs tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aulainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEliane Costa Santos.pdf.txtEliane Costa Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain298915https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11295/3/Eliane%20Costa%20Santos.pdf.txt2b15eddc8b3dd0152dc19e1d7ff20b35MD53ORIGINALEliane Costa Santos.pdfapplication/pdf1119424https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11295/1/Eliane%20Costa%20Santos.pdfd2e31e182b1a9d6f32da338b587abedbMD51THUMBNAILEliane Costa Santos.pdf.jpgEliane Costa Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3822https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11295/2/Eliane%20Costa%20Santos.pdf.jpg3d502f4095adb32c8c77791e2cf342daMD52handle/112952022-04-28 06:15:30.005oai:repositorio.pucsp.br:handle/11295Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T09:15:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula |
title |
Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula |
spellingShingle |
Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula Santos, Eliane Costa Cultura africana Transdisciplinaridade Processos de ensino e aprendizagem Cultura -- Africa Matematica -- Estudo e ensino Etnomatematica African culture Ethnomathematics Transdisciplinarity Processes of teaching and learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula |
title_full |
Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula |
title_fullStr |
Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula |
title_full_unstemmed |
Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula |
title_sort |
Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula |
author |
Santos, Eliane Costa |
author_facet |
Santos, Eliane Costa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
D'Ambrósio, Ubiratan |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4126421D6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Eliane Costa |
contributor_str_mv |
D'Ambrósio, Ubiratan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultura africana Transdisciplinaridade Processos de ensino e aprendizagem Cultura -- Africa Matematica -- Estudo e ensino Etnomatematica |
topic |
Cultura africana Transdisciplinaridade Processos de ensino e aprendizagem Cultura -- Africa Matematica -- Estudo e ensino Etnomatematica African culture Ethnomathematics Transdisciplinarity Processes of teaching and learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
African culture Ethnomathematics Transdisciplinarity Processes of teaching and learning |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This work has as its central focus examining the value and the role of the making of African Kente cloth as an alternative for the teaching and learning of mathematics in public schools contributing to the transformation of the formal space of the mathematics classroom into an area in which culture is interconnected with scholarly knowledge. The question that permeates this research may be described as: how can African culture, represented here by the making of African Kente looms,contribute to the processes of teaching and learning in a mathematics classroom? Two paths have been taken to collect data and facts in this research: oral interviews and the experience of 30 days in Africa in various regions of Ghana (Accra, Volta Region, Bonwire, Kumasi). The data wascollected from informal conversations with the weavers of these regions. Ethnomathematics, according to the theory of D Ambrosio, forms the fundamental basis for my ideas and elaborations in this educational research and also guides my look forward to the expertise of the weavers of Ghana to provide answers to the research question and, furthermore, to propose some activities for the classroom |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-08-11 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-03-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Santos, Eliane Costa. Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula. 2008. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11295 |
identifier_str_mv |
Santos, Eliane Costa. Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula. 2008. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11295 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11295/3/Eliane%20Costa%20Santos.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11295/1/Eliane%20Costa%20Santos.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11295/2/Eliane%20Costa%20Santos.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2b15eddc8b3dd0152dc19e1d7ff20b35 d2e31e182b1a9d6f32da338b587abedb 3d502f4095adb32c8c77791e2cf342da |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277889709867008 |