Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Eliane Costa
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11295
Resumo: This work has as its central focus examining the value and the role of the making of African Kente cloth as an alternative for the teaching and learning of mathematics in public schools contributing to the transformation of the formal space of the mathematics classroom into an area in which culture is interconnected with scholarly knowledge. The question that permeates this research may be described as: how can African culture, represented here by the making of African Kente looms,contribute to the processes of teaching and learning in a mathematics classroom? Two paths have been taken to collect data and facts in this research: oral interviews and the experience of 30 days in Africa in various regions of Ghana (Accra, Volta Region, Bonwire, Kumasi). The data wascollected from informal conversations with the weavers of these regions. Ethnomathematics, according to the theory of D Ambrosio, forms the fundamental basis for my ideas and elaborations in this educational research and also guides my look forward to the expertise of the weavers of Ghana to provide answers to the research question and, furthermore, to propose some activities for the classroom
id PUC_SP-1_6e3e68158410ded61c03da17df1358d6
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11295
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling D'Ambrósio, Ubiratanhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4126421D6Santos, Eliane Costa2016-04-27T16:58:36Z2008-08-112008-03-17Santos, Eliane Costa. Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula. 2008. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11295This work has as its central focus examining the value and the role of the making of African Kente cloth as an alternative for the teaching and learning of mathematics in public schools contributing to the transformation of the formal space of the mathematics classroom into an area in which culture is interconnected with scholarly knowledge. The question that permeates this research may be described as: how can African culture, represented here by the making of African Kente looms,contribute to the processes of teaching and learning in a mathematics classroom? Two paths have been taken to collect data and facts in this research: oral interviews and the experience of 30 days in Africa in various regions of Ghana (Accra, Volta Region, Bonwire, Kumasi). The data wascollected from informal conversations with the weavers of these regions. Ethnomathematics, according to the theory of D Ambrosio, forms the fundamental basis for my ideas and elaborations in this educational research and also guides my look forward to the expertise of the weavers of Ghana to provide answers to the research question and, furthermore, to propose some activities for the classroomEste trabalho tem como foco central apontar uma das alternativas para o ensino e aprendizagem da matemática nas escolas públicas concorrendo para a transformação do espaço formal da sala de aula de matemática em um espaço no qual a cultura está lá, entrelaçadaaos saberes escolares.A questão que permeia esta pesquisa pode ser delineada: como a cultura africana, por meio da representatividade dos fazeres dos teares africanos Kente, pode contribuir com os processos de ensino e aprendizagem em uma sala de aula de matemática? Dois caminhos foram tomados para recolher dados e fatos nesta pesquisa: entrevista oral e a vivencia de um mês na África em diversas regiões de Gana (Accra, Volta Region, Bowire, Kumasi). Os dados foram coletados a partir de conversas informais com os tecelões dessas regiões. A etnomatemática, sob a perspectiva da teoria D Ambrosiana, foi a base da fundamentaçãodas minhas idéias e elaboraçãonesta pesquisa educacional tanto para orientar o meu olhar frente ao saber-fazer dos tecelões de Gana como para encaminhar respostas a pergunta de pesquisa e, ainda,para propor algumas atividadesFord Foundation International Fellowships Programapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23554/Eliane%20Costa%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoCultura africanaTransdisciplinaridadeProcessos de ensino e aprendizagemCultura -- AfricaMatematica -- Estudo e ensinoEtnomatematicaAfrican cultureEthnomathematicsTransdisciplinarityProcesses of teaching and learningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAOs tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aulainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEliane Costa Santos.pdf.txtEliane Costa Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain298915https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11295/3/Eliane%20Costa%20Santos.pdf.txt2b15eddc8b3dd0152dc19e1d7ff20b35MD53ORIGINALEliane Costa Santos.pdfapplication/pdf1119424https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11295/1/Eliane%20Costa%20Santos.pdfd2e31e182b1a9d6f32da338b587abedbMD51THUMBNAILEliane Costa Santos.pdf.jpgEliane Costa Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3822https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11295/2/Eliane%20Costa%20Santos.pdf.jpg3d502f4095adb32c8c77791e2cf342daMD52handle/112952022-04-28 06:15:30.005oai:repositorio.pucsp.br:handle/11295Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T09:15:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula
title Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula
spellingShingle Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula
Santos, Eliane Costa
Cultura africana
Transdisciplinaridade
Processos de ensino e aprendizagem
Cultura -- Africa
Matematica -- Estudo e ensino
Etnomatematica
African culture
Ethnomathematics
Transdisciplinarity
Processes of teaching and learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula
title_full Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula
title_fullStr Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula
title_full_unstemmed Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula
title_sort Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula
author Santos, Eliane Costa
author_facet Santos, Eliane Costa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv D'Ambrósio, Ubiratan
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4126421D6
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Eliane Costa
contributor_str_mv D'Ambrósio, Ubiratan
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura africana
Transdisciplinaridade
Processos de ensino e aprendizagem
Cultura -- Africa
Matematica -- Estudo e ensino
Etnomatematica
topic Cultura africana
Transdisciplinaridade
Processos de ensino e aprendizagem
Cultura -- Africa
Matematica -- Estudo e ensino
Etnomatematica
African culture
Ethnomathematics
Transdisciplinarity
Processes of teaching and learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv African culture
Ethnomathematics
Transdisciplinarity
Processes of teaching and learning
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This work has as its central focus examining the value and the role of the making of African Kente cloth as an alternative for the teaching and learning of mathematics in public schools contributing to the transformation of the formal space of the mathematics classroom into an area in which culture is interconnected with scholarly knowledge. The question that permeates this research may be described as: how can African culture, represented here by the making of African Kente looms,contribute to the processes of teaching and learning in a mathematics classroom? Two paths have been taken to collect data and facts in this research: oral interviews and the experience of 30 days in Africa in various regions of Ghana (Accra, Volta Region, Bonwire, Kumasi). The data wascollected from informal conversations with the weavers of these regions. Ethnomathematics, according to the theory of D Ambrosio, forms the fundamental basis for my ideas and elaborations in this educational research and also guides my look forward to the expertise of the weavers of Ghana to provide answers to the research question and, furthermore, to propose some activities for the classroom
publishDate 2008
dc.date.available.fl_str_mv 2008-08-11
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-03-17
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Santos, Eliane Costa. Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula. 2008. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11295
identifier_str_mv Santos, Eliane Costa. Os tecidos de Gana como atividade escolar: uma intervenção etnomatemática para a sala de aula. 2008. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11295
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11295/3/Eliane%20Costa%20Santos.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11295/1/Eliane%20Costa%20Santos.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11295/2/Eliane%20Costa%20Santos.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 2b15eddc8b3dd0152dc19e1d7ff20b35
d2e31e182b1a9d6f32da338b587abedb
3d502f4095adb32c8c77791e2cf342da
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796112075259904