A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Fábio Anderson de Assumpção
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39687
Resumo: Whenever there is talk of continuing teacher education, school management and teachers commonly direct their perspectives to pedagogical training; the use of new information and communication technologies and the resumption of disciplinary content, leaving aside interactions, integrations, socializations, exchanges of experiences and so many other actions that are essential for learning among adults. Thus, this work aims to present the concepts of teacher training and school management, defended by Masetto (2018), Libâneo (2012), Imbernóm (2010), Feuerstein (1990) and Luck (2010), among others, and integrate them with Andragogy, which according to Knowles (2009), is a science that studies adult education. To carry out, this research work qualitative research is chosen, starting with research-training, passing through bibliographic research and ending with the documental analysis of the training guidelines of the meetings of continuing teacher training in a school unit in the city of São Paulo. After the research, it was found that Andragogy favors the partnership between managers and teachers in the construction of a participatory, collaborative and significant work of continuing teacher education
id PUC_SP-1_7471939baa3b3076fe2ec223c44daf3a
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/39687
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Masetto, Marcos Tarcisohttp://lattes.cnpq.br/0857037856114032http://lattes.cnpq.br/8947841350212853Silva, Fábio Anderson de Assumpção2023-10-18T14:39:52Z2023-10-18T14:39:52Z2023-04-28Silva, Fábio Anderson de Assumpção. A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas. 2023. Tese (Doutorado em Educação: Supervisão e Currículos) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Supervisão e Currículos da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39687Whenever there is talk of continuing teacher education, school management and teachers commonly direct their perspectives to pedagogical training; the use of new information and communication technologies and the resumption of disciplinary content, leaving aside interactions, integrations, socializations, exchanges of experiences and so many other actions that are essential for learning among adults. Thus, this work aims to present the concepts of teacher training and school management, defended by Masetto (2018), Libâneo (2012), Imbernóm (2010), Feuerstein (1990) and Luck (2010), among others, and integrate them with Andragogy, which according to Knowles (2009), is a science that studies adult education. To carry out, this research work qualitative research is chosen, starting with research-training, passing through bibliographic research and ending with the documental analysis of the training guidelines of the meetings of continuing teacher training in a school unit in the city of São Paulo. After the research, it was found that Andragogy favors the partnership between managers and teachers in the construction of a participatory, collaborative and significant work of continuing teacher educationSempre que se fala em formação continuada de professores, comumente a gestão escolar e os professores direcionam suas perspectivas para a formação pedagógica; o uso de novas tecnologias de informação e de comunicação e a retomada de conteúdos disciplinares, deixando de lado as interações, as integrações, as socializações, as trocas de experiências e tantas outras ações que são essenciais para a aprendizagem entre adultos. Sendo assim, este trabalho visa apresentar os conceitos de formação de professores e de gestão escolar, defendidas por Masetto (2018), Libâneo (2012), Imbernóm (2010), Feuerstein (1990) e Luck (2010), entre outros, e integrá-las com a Andragogia, que segundo Knowles (2009), é uma ciência que estuda a educação de adultos. Para realizar este trabalho de pesquisa se opta pela pesquisa qualitativa, iniciando com uma pesquisa-formação, passando pela pesquisa bibliográfica e terminando com a análise documental das pautas formativas das reuniões de formações continuadas de professores, em uma unidade escolar do município de São Paulo. Realizada a pesquisa, constatou-se que a Andragogia favorece a parceria entre gestores e professores na construção de um trabalho participativo, colaborativo e significativo de formação continuada de professoresCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Supervisão e CurrículosPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOProfessoresGestão escolarParceiraRelações andragógicasTeachersSchool managementPartnerAndragogical relationshipsA formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFábio Anderson de Assumpção Silva.pdfapplication/pdf2894023https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39687/1/F%c3%a1bio%20Anderson%20de%20Assump%c3%a7%c3%a3o%20Silva.pdf2538f7a67306bd34e721567eb5dc73b3MD51TEXTFábio Anderson de Assumpção Silva.pdf.txtFábio Anderson de Assumpção Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain185185https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39687/2/F%c3%a1bio%20Anderson%20de%20Assump%c3%a7%c3%a3o%20Silva.pdf.txt0c7d551ed7e0d0bd3e62750eaf27c383MD52THUMBNAILFábio Anderson de Assumpção Silva.pdf.jpgFábio Anderson de Assumpção Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1205https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39687/3/F%c3%a1bio%20Anderson%20de%20Assump%c3%a7%c3%a3o%20Silva.pdf.jpgf84efd4abe69daecb4d2debff7008c05MD53handle/396872023-10-19 01:03:52.551oai:repositorio.pucsp.br:handle/39687Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-10-19T04:03:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas
title A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas
spellingShingle A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas
Silva, Fábio Anderson de Assumpção
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
Professores
Gestão escolar
Parceira
Relações andragógicas
Teachers
School management
Partner
Andragogical relationships
title_short A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas
title_full A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas
title_fullStr A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas
title_full_unstemmed A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas
title_sort A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas
author Silva, Fábio Anderson de Assumpção
author_facet Silva, Fábio Anderson de Assumpção
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Masetto, Marcos Tarciso
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0857037856114032
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8947841350212853
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Fábio Anderson de Assumpção
contributor_str_mv Masetto, Marcos Tarciso
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
Professores
Gestão escolar
Parceira
Relações andragógicas
Teachers
School management
Partner
Andragogical relationships
dc.subject.por.fl_str_mv Professores
Gestão escolar
Parceira
Relações andragógicas
dc.subject.eng.fl_str_mv Teachers
School management
Partner
Andragogical relationships
description Whenever there is talk of continuing teacher education, school management and teachers commonly direct their perspectives to pedagogical training; the use of new information and communication technologies and the resumption of disciplinary content, leaving aside interactions, integrations, socializations, exchanges of experiences and so many other actions that are essential for learning among adults. Thus, this work aims to present the concepts of teacher training and school management, defended by Masetto (2018), Libâneo (2012), Imbernóm (2010), Feuerstein (1990) and Luck (2010), among others, and integrate them with Andragogy, which according to Knowles (2009), is a science that studies adult education. To carry out, this research work qualitative research is chosen, starting with research-training, passing through bibliographic research and ending with the documental analysis of the training guidelines of the meetings of continuing teacher training in a school unit in the city of São Paulo. After the research, it was found that Andragogy favors the partnership between managers and teachers in the construction of a participatory, collaborative and significant work of continuing teacher education
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-10-18T14:39:52Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-10-18T14:39:52Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023-04-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Fábio Anderson de Assumpção. A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas. 2023. Tese (Doutorado em Educação: Supervisão e Currículos) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Supervisão e Currículos da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39687
identifier_str_mv Silva, Fábio Anderson de Assumpção. A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas. 2023. Tese (Doutorado em Educação: Supervisão e Currículos) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Supervisão e Currículos da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39687
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Supervisão e Currículos
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39687/1/F%c3%a1bio%20Anderson%20de%20Assump%c3%a7%c3%a3o%20Silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39687/2/F%c3%a1bio%20Anderson%20de%20Assump%c3%a7%c3%a3o%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39687/3/F%c3%a1bio%20Anderson%20de%20Assump%c3%a7%c3%a3o%20Silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 2538f7a67306bd34e721567eb5dc73b3
0c7d551ed7e0d0bd3e62750eaf27c383
f84efd4abe69daecb4d2debff7008c05
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796189927833600