A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39687 |
Resumo: | Whenever there is talk of continuing teacher education, school management and teachers commonly direct their perspectives to pedagogical training; the use of new information and communication technologies and the resumption of disciplinary content, leaving aside interactions, integrations, socializations, exchanges of experiences and so many other actions that are essential for learning among adults. Thus, this work aims to present the concepts of teacher training and school management, defended by Masetto (2018), Libâneo (2012), Imbernóm (2010), Feuerstein (1990) and Luck (2010), among others, and integrate them with Andragogy, which according to Knowles (2009), is a science that studies adult education. To carry out, this research work qualitative research is chosen, starting with research-training, passing through bibliographic research and ending with the documental analysis of the training guidelines of the meetings of continuing teacher training in a school unit in the city of São Paulo. After the research, it was found that Andragogy favors the partnership between managers and teachers in the construction of a participatory, collaborative and significant work of continuing teacher education |
id |
PUC_SP-1_7471939baa3b3076fe2ec223c44daf3a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/39687 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Masetto, Marcos Tarcisohttp://lattes.cnpq.br/0857037856114032http://lattes.cnpq.br/8947841350212853Silva, Fábio Anderson de Assumpção2023-10-18T14:39:52Z2023-10-18T14:39:52Z2023-04-28Silva, Fábio Anderson de Assumpção. A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas. 2023. Tese (Doutorado em Educação: Supervisão e Currículos) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Supervisão e Currículos da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39687Whenever there is talk of continuing teacher education, school management and teachers commonly direct their perspectives to pedagogical training; the use of new information and communication technologies and the resumption of disciplinary content, leaving aside interactions, integrations, socializations, exchanges of experiences and so many other actions that are essential for learning among adults. Thus, this work aims to present the concepts of teacher training and school management, defended by Masetto (2018), Libâneo (2012), Imbernóm (2010), Feuerstein (1990) and Luck (2010), among others, and integrate them with Andragogy, which according to Knowles (2009), is a science that studies adult education. To carry out, this research work qualitative research is chosen, starting with research-training, passing through bibliographic research and ending with the documental analysis of the training guidelines of the meetings of continuing teacher training in a school unit in the city of São Paulo. After the research, it was found that Andragogy favors the partnership between managers and teachers in the construction of a participatory, collaborative and significant work of continuing teacher educationSempre que se fala em formação continuada de professores, comumente a gestão escolar e os professores direcionam suas perspectivas para a formação pedagógica; o uso de novas tecnologias de informação e de comunicação e a retomada de conteúdos disciplinares, deixando de lado as interações, as integrações, as socializações, as trocas de experiências e tantas outras ações que são essenciais para a aprendizagem entre adultos. Sendo assim, este trabalho visa apresentar os conceitos de formação de professores e de gestão escolar, defendidas por Masetto (2018), Libâneo (2012), Imbernóm (2010), Feuerstein (1990) e Luck (2010), entre outros, e integrá-las com a Andragogia, que segundo Knowles (2009), é uma ciência que estuda a educação de adultos. Para realizar este trabalho de pesquisa se opta pela pesquisa qualitativa, iniciando com uma pesquisa-formação, passando pela pesquisa bibliográfica e terminando com a análise documental das pautas formativas das reuniões de formações continuadas de professores, em uma unidade escolar do município de São Paulo. Realizada a pesquisa, constatou-se que a Andragogia favorece a parceria entre gestores e professores na construção de um trabalho participativo, colaborativo e significativo de formação continuada de professoresCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Supervisão e CurrículosPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOProfessoresGestão escolarParceiraRelações andragógicasTeachersSchool managementPartnerAndragogical relationshipsA formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFábio Anderson de Assumpção Silva.pdfapplication/pdf2894023https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39687/1/F%c3%a1bio%20Anderson%20de%20Assump%c3%a7%c3%a3o%20Silva.pdf2538f7a67306bd34e721567eb5dc73b3MD51TEXTFábio Anderson de Assumpção Silva.pdf.txtFábio Anderson de Assumpção Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain185185https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39687/2/F%c3%a1bio%20Anderson%20de%20Assump%c3%a7%c3%a3o%20Silva.pdf.txt0c7d551ed7e0d0bd3e62750eaf27c383MD52THUMBNAILFábio Anderson de Assumpção Silva.pdf.jpgFábio Anderson de Assumpção Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1205https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39687/3/F%c3%a1bio%20Anderson%20de%20Assump%c3%a7%c3%a3o%20Silva.pdf.jpgf84efd4abe69daecb4d2debff7008c05MD53handle/396872023-10-19 01:03:52.551oai:repositorio.pucsp.br:handle/39687Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-10-19T04:03:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas |
title |
A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas |
spellingShingle |
A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas Silva, Fábio Anderson de Assumpção CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Professores Gestão escolar Parceira Relações andragógicas Teachers School management Partner Andragogical relationships |
title_short |
A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas |
title_full |
A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas |
title_fullStr |
A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas |
title_full_unstemmed |
A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas |
title_sort |
A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas |
author |
Silva, Fábio Anderson de Assumpção |
author_facet |
Silva, Fábio Anderson de Assumpção |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Masetto, Marcos Tarciso |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0857037856114032 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8947841350212853 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Fábio Anderson de Assumpção |
contributor_str_mv |
Masetto, Marcos Tarciso |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Professores Gestão escolar Parceira Relações andragógicas Teachers School management Partner Andragogical relationships |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professores Gestão escolar Parceira Relações andragógicas |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teachers School management Partner Andragogical relationships |
description |
Whenever there is talk of continuing teacher education, school management and teachers commonly direct their perspectives to pedagogical training; the use of new information and communication technologies and the resumption of disciplinary content, leaving aside interactions, integrations, socializations, exchanges of experiences and so many other actions that are essential for learning among adults. Thus, this work aims to present the concepts of teacher training and school management, defended by Masetto (2018), Libâneo (2012), Imbernóm (2010), Feuerstein (1990) and Luck (2010), among others, and integrate them with Andragogy, which according to Knowles (2009), is a science that studies adult education. To carry out, this research work qualitative research is chosen, starting with research-training, passing through bibliographic research and ending with the documental analysis of the training guidelines of the meetings of continuing teacher training in a school unit in the city of São Paulo. After the research, it was found that Andragogy favors the partnership between managers and teachers in the construction of a participatory, collaborative and significant work of continuing teacher education |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-10-18T14:39:52Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-10-18T14:39:52Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-04-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Fábio Anderson de Assumpção. A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas. 2023. Tese (Doutorado em Educação: Supervisão e Currículos) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Supervisão e Currículos da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39687 |
identifier_str_mv |
Silva, Fábio Anderson de Assumpção. A formação continuada de professores em parceria com os gestores: relações andragógicas. 2023. Tese (Doutorado em Educação: Supervisão e Currículos) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Supervisão e Currículos da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39687 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Supervisão e Currículos |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39687/1/F%c3%a1bio%20Anderson%20de%20Assump%c3%a7%c3%a3o%20Silva.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39687/2/F%c3%a1bio%20Anderson%20de%20Assump%c3%a7%c3%a3o%20Silva.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39687/3/F%c3%a1bio%20Anderson%20de%20Assump%c3%a7%c3%a3o%20Silva.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2538f7a67306bd34e721567eb5dc73b3 0c7d551ed7e0d0bd3e62750eaf27c383 f84efd4abe69daecb4d2debff7008c05 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277966675345408 |