Jogo aplicado à educação: experiência escolar com Ensino Fundamental II
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18187 |
Resumo: | This dissertation approaches the problem of implementing an educational project using a game with no clear educational goals or characteristics. It s a qualitative work based on a case study. Four methods of applying games in education have been identified and several projects using one of these methods have been analyzed. The goal of this dissertation is to implement and analyze an educational project that uses said method. This work is based on know authors of the field like Edgar Morin, Jean Piaget, Lev Vygotsky, Burrhus Skinner, Jerome Bruner and David Ausubel and on the field of games applied to education there are Barbi Honeycutt, John Hopson, Ricardo Mena, Brett Shelton e Eric Zimmerman. A modern vision about traditional theories. The analyses of educational projects and theories is used to formulate a teaching plan that is applied to high school students. This case study confirms the dissertation hypothesis: Experiences that balance focus on educational content and ludic elements result in greater meaningful learning, therefore increasing the effectiveness of the learning process |
id |
PUC_SP-1_74c77d92ab0af3df71a3373427bc7270 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/18187 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Allegretti, Sônia Maria de Macedohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4454762D9Almeida, Felipe Neves de2016-04-29T14:23:37Z2015-10-012015-09-10Almeida, Felipe Neves de. Jogo aplicado à educação: experiência escolar com Ensino Fundamental II. 2015. 147 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18187This dissertation approaches the problem of implementing an educational project using a game with no clear educational goals or characteristics. It s a qualitative work based on a case study. Four methods of applying games in education have been identified and several projects using one of these methods have been analyzed. The goal of this dissertation is to implement and analyze an educational project that uses said method. This work is based on know authors of the field like Edgar Morin, Jean Piaget, Lev Vygotsky, Burrhus Skinner, Jerome Bruner and David Ausubel and on the field of games applied to education there are Barbi Honeycutt, John Hopson, Ricardo Mena, Brett Shelton e Eric Zimmerman. A modern vision about traditional theories. The analyses of educational projects and theories is used to formulate a teaching plan that is applied to high school students. This case study confirms the dissertation hypothesis: Experiences that balance focus on educational content and ludic elements result in greater meaningful learning, therefore increasing the effectiveness of the learning processA presente dissertação aborda a implementação de um jogo sem características e objetivos claramente educacionais em um processo educacional. É uma pesquisa de caráter qualitativo embasada num estudo de caso. Foram identificados quatro métodos de se utilizar jogos na educação e analisou-se uma série de projetos que utilizam esses métodos. O objetivo dessa dissertação é implementar e analisar um projeto educacional utilizando um desses métodos. A dissertação tem base em teóricos conhecidos da área como Edgar Morin, Jean Piaget, Lev Vygotsky, Burrhus Skinner, Jerome Bruner e David Ausubel e no campo dos jogos para a educação utiliza Barbi Honeycutt, John Hopson, Ricardo Mena, Brett Shelton e Eric Zimmerman. Uma visão moderna sobre autores clássicos. Essa análise de projetos e teorias educacionais é utilizada na formulação de um plano de aula que foi aplicado em alunos do sétimo ao nono ano do ensino fundamental. A análise do caso confirma a hipótese dessa dissertação: experiências que equilibram o foco entre conteúdo educacional e elementos lúdicos resultam em uma aprendizagem mais significativa, potencializando o processo de ensino-aprendizagemapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/34979/Felipe%20Neves%20de%20Almeida.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBRFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaJogos educacionaisMídias digitaisJogos de entretenimentoMetodologia educacionalEducational gamesDigital mediaEntertainment gamesEducational methodologyCNPQ::ENGENHARIASJogo aplicado à educação: experiência escolar com Ensino Fundamental IIinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTFelipe Neves de Almeida.pdf.txtFelipe Neves de Almeida.pdf.txtExtracted texttext/plain241482https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18187/3/Felipe%20Neves%20de%20Almeida.pdf.txtc03913a553a663b09649ad8a2421e421MD53ORIGINALFelipe Neves de Almeida.pdfapplication/pdf4362157https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18187/1/Felipe%20Neves%20de%20Almeida.pdfe1e167b18d2cb044bf635f82cd169ad3MD51THUMBNAILFelipe Neves de Almeida.pdf.jpgFelipe Neves de Almeida.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2280https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18187/2/Felipe%20Neves%20de%20Almeida.pdf.jpg68b0ef482c011b6657307d6ec9f5dd69MD52handle/181872022-06-15 09:32:07.19oai:repositorio.pucsp.br:handle/18187Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-15T12:32:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Jogo aplicado à educação: experiência escolar com Ensino Fundamental II |
title |
Jogo aplicado à educação: experiência escolar com Ensino Fundamental II |
spellingShingle |
Jogo aplicado à educação: experiência escolar com Ensino Fundamental II Almeida, Felipe Neves de Jogos educacionais Mídias digitais Jogos de entretenimento Metodologia educacional Educational games Digital media Entertainment games Educational methodology CNPQ::ENGENHARIAS |
title_short |
Jogo aplicado à educação: experiência escolar com Ensino Fundamental II |
title_full |
Jogo aplicado à educação: experiência escolar com Ensino Fundamental II |
title_fullStr |
Jogo aplicado à educação: experiência escolar com Ensino Fundamental II |
title_full_unstemmed |
Jogo aplicado à educação: experiência escolar com Ensino Fundamental II |
title_sort |
Jogo aplicado à educação: experiência escolar com Ensino Fundamental II |
author |
Almeida, Felipe Neves de |
author_facet |
Almeida, Felipe Neves de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Allegretti, Sônia Maria de Macedo |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4454762D9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Felipe Neves de |
contributor_str_mv |
Allegretti, Sônia Maria de Macedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jogos educacionais Mídias digitais Jogos de entretenimento Metodologia educacional |
topic |
Jogos educacionais Mídias digitais Jogos de entretenimento Metodologia educacional Educational games Digital media Entertainment games Educational methodology CNPQ::ENGENHARIAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Educational games Digital media Entertainment games Educational methodology |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::ENGENHARIAS |
description |
This dissertation approaches the problem of implementing an educational project using a game with no clear educational goals or characteristics. It s a qualitative work based on a case study. Four methods of applying games in education have been identified and several projects using one of these methods have been analyzed. The goal of this dissertation is to implement and analyze an educational project that uses said method. This work is based on know authors of the field like Edgar Morin, Jean Piaget, Lev Vygotsky, Burrhus Skinner, Jerome Bruner and David Ausubel and on the field of games applied to education there are Barbi Honeycutt, John Hopson, Ricardo Mena, Brett Shelton e Eric Zimmerman. A modern vision about traditional theories. The analyses of educational projects and theories is used to formulate a teaching plan that is applied to high school students. This case study confirms the dissertation hypothesis: Experiences that balance focus on educational content and ludic elements result in greater meaningful learning, therefore increasing the effectiveness of the learning process |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-10-01 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-09-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-29T14:23:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Almeida, Felipe Neves de. Jogo aplicado à educação: experiência escolar com Ensino Fundamental II. 2015. 147 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18187 |
identifier_str_mv |
Almeida, Felipe Neves de. Jogo aplicado à educação: experiência escolar com Ensino Fundamental II. 2015. 147 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18187 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18187/3/Felipe%20Neves%20de%20Almeida.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18187/1/Felipe%20Neves%20de%20Almeida.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18187/2/Felipe%20Neves%20de%20Almeida.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c03913a553a663b09649ad8a2421e421 e1e167b18d2cb044bf635f82cd169ad3 68b0ef482c011b6657307d6ec9f5dd69 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796031586566144 |