Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Weyne, Gastão Rúbio de Sá
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10932
Resumo: This work aims the identification, analysis and discussion about the epistemological obstacles presented when it is questioned the resistance for inclusion, in the curriculum, in the medical courses of mathematical subjects as Biomathematics, Bioinformatics. Simulation, Mathematical Models and Optimization. Based on mixed criterions of antiquity, tradition, conservativeness , positive evaluation from official agencies, press information, opinions of medicine educators and texts from consecrated books of history of medicine, was studied the programs of six faculties of medicine of Brazil and sixteen faculties og medicine of some developed countries, being verified tha Biostatistics is accepted for all this faculties. The epistemological obstacles are from historic origin or proceeding for old and wrong knowledge, curriculum structures, educators, concerned to profile of future physicians, traditionalism, conservativeness, corporative spirit, ideology and relations of power. It was adopted, as base for orientation, the studies of Brousseau, founded on Bachelard, about the epistemological obstacles. It is give a proposal about the medicine curriculum, including Biomathematics in the first year and Mathematical Models, together Biostatistics in the second year in the courses of medicine
id PUC_SP-1_87881dcd678bbb94eb49d259ec1348a9
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10932
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Ag Almouloud, Saddohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788688U2Weyne, Gastão Rúbio de Sá2016-04-27T16:57:20Z2012-11-072012-10-01Weyne, Gastão Rúbio de Sá. Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina. 2012. 210 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10932This work aims the identification, analysis and discussion about the epistemological obstacles presented when it is questioned the resistance for inclusion, in the curriculum, in the medical courses of mathematical subjects as Biomathematics, Bioinformatics. Simulation, Mathematical Models and Optimization. Based on mixed criterions of antiquity, tradition, conservativeness , positive evaluation from official agencies, press information, opinions of medicine educators and texts from consecrated books of history of medicine, was studied the programs of six faculties of medicine of Brazil and sixteen faculties og medicine of some developed countries, being verified tha Biostatistics is accepted for all this faculties. The epistemological obstacles are from historic origin or proceeding for old and wrong knowledge, curriculum structures, educators, concerned to profile of future physicians, traditionalism, conservativeness, corporative spirit, ideology and relations of power. It was adopted, as base for orientation, the studies of Brousseau, founded on Bachelard, about the epistemological obstacles. It is give a proposal about the medicine curriculum, including Biomathematics in the first year and Mathematical Models, together Biostatistics in the second year in the courses of medicineNeste trabalho procura-se identificar, analisar e discutir os obstáculos epistemológicos que se apresentam quando se questiona a resistência à inclusão, nos currículos dos cursos de Medicina, de disciplinas que abordem conteúdos de Matemática, como Biomatemática, Bioinformática, Simulação, Modelos Matemáticos e Otimização. Com base em critérios mistos de antiguidade, tradição, avaliações positivas de órgãos oficiais, conceito junto à mídia, opiniões e professores de Medicina e informações extraídas de consagradas obras de História de Medicina, foram estudados os currículos de seis Faculdades de Medicina do Brasil e dezesseis Faculdades de Medicina de alguns países desenvolvidos, constatando-se que a disciplina Bioestatística é amplamente aceita. Os obstáculos epistemológicos encontrados são de origem histórica ou oriundos de conhecimentos anteriores equivocados, relativos a estruturas curriculares, professores, perfil do formando, tradicionalismo, conservadorismo, corporativismo, critérios, desequilíbrios, ideologia e relações de poder. Adotou-se, como base de orientação, os estudos de Brousseau, fundados em Bachelard, sobre os obstáculos epistemológicos. Como proposta de currículo sugere-se a inclusão da disciplina Biomatemática no primeiro ano do curso de Medicina e da disciplina Modelos Matemáticos em Medicina, a ser ministrada no segundo ano do aludido curso, juntamente com Bioestatísticaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24091/Gastao%20Rubio%20de%20Sa%20Weyne.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoMatemática e medicinaCurrículo de medicinaEducação MatemáticaEducação MédicaMatemática na medicinaMathematics and medicineCurriculum of medicineMathematics educationMedical educationMathematics in medicineCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAObstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicinainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTGastao Rubio de Sa Weyne.pdf.txtGastao Rubio de Sa Weyne.pdf.txtExtracted texttext/plain480836https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10932/3/Gastao%20Rubio%20de%20Sa%20Weyne.pdf.txt63fdfe9cc9e797476e547b57b660ee80MD53ORIGINALGastao Rubio de Sa Weyne.pdfapplication/pdf3029917https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10932/1/Gastao%20Rubio%20de%20Sa%20Weyne.pdf68293006e4323a48923cbe0c40aafbf2MD51THUMBNAILGastao Rubio de Sa Weyne.pdf.jpgGastao Rubio de Sa Weyne.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3762https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10932/2/Gastao%20Rubio%20de%20Sa%20Weyne.pdf.jpg8968724e407493e314039506d194a633MD52handle/109322022-04-28 07:08:30.312oai:repositorio.pucsp.br:handle/10932Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T10:08:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina
title Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina
spellingShingle Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina
Weyne, Gastão Rúbio de Sá
Matemática e medicina
Currículo de medicina
Educação Matemática
Educação Médica
Matemática na medicina
Mathematics and medicine
Curriculum of medicine
Mathematics education
Medical education
Mathematics in medicine
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina
title_full Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina
title_fullStr Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina
title_full_unstemmed Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina
title_sort Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina
author Weyne, Gastão Rúbio de Sá
author_facet Weyne, Gastão Rúbio de Sá
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ag Almouloud, Saddo
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788688U2
dc.contributor.author.fl_str_mv Weyne, Gastão Rúbio de Sá
contributor_str_mv Ag Almouloud, Saddo
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática e medicina
Currículo de medicina
Educação Matemática
Educação Médica
Matemática na medicina
topic Matemática e medicina
Currículo de medicina
Educação Matemática
Educação Médica
Matemática na medicina
Mathematics and medicine
Curriculum of medicine
Mathematics education
Medical education
Mathematics in medicine
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Mathematics and medicine
Curriculum of medicine
Mathematics education
Medical education
Mathematics in medicine
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This work aims the identification, analysis and discussion about the epistemological obstacles presented when it is questioned the resistance for inclusion, in the curriculum, in the medical courses of mathematical subjects as Biomathematics, Bioinformatics. Simulation, Mathematical Models and Optimization. Based on mixed criterions of antiquity, tradition, conservativeness , positive evaluation from official agencies, press information, opinions of medicine educators and texts from consecrated books of history of medicine, was studied the programs of six faculties of medicine of Brazil and sixteen faculties og medicine of some developed countries, being verified tha Biostatistics is accepted for all this faculties. The epistemological obstacles are from historic origin or proceeding for old and wrong knowledge, curriculum structures, educators, concerned to profile of future physicians, traditionalism, conservativeness, corporative spirit, ideology and relations of power. It was adopted, as base for orientation, the studies of Brousseau, founded on Bachelard, about the epistemological obstacles. It is give a proposal about the medicine curriculum, including Biomathematics in the first year and Mathematical Models, together Biostatistics in the second year in the courses of medicine
publishDate 2012
dc.date.available.fl_str_mv 2012-11-07
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-10-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Weyne, Gastão Rúbio de Sá. Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina. 2012. 210 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10932
identifier_str_mv Weyne, Gastão Rúbio de Sá. Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina. 2012. 210 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10932
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10932/3/Gastao%20Rubio%20de%20Sa%20Weyne.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10932/1/Gastao%20Rubio%20de%20Sa%20Weyne.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10932/2/Gastao%20Rubio%20de%20Sa%20Weyne.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 63fdfe9cc9e797476e547b57b660ee80
68293006e4323a48923cbe0c40aafbf2
8968724e407493e314039506d194a633
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799795988533084160