Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10932 |
Resumo: | This work aims the identification, analysis and discussion about the epistemological obstacles presented when it is questioned the resistance for inclusion, in the curriculum, in the medical courses of mathematical subjects as Biomathematics, Bioinformatics. Simulation, Mathematical Models and Optimization. Based on mixed criterions of antiquity, tradition, conservativeness , positive evaluation from official agencies, press information, opinions of medicine educators and texts from consecrated books of history of medicine, was studied the programs of six faculties of medicine of Brazil and sixteen faculties og medicine of some developed countries, being verified tha Biostatistics is accepted for all this faculties. The epistemological obstacles are from historic origin or proceeding for old and wrong knowledge, curriculum structures, educators, concerned to profile of future physicians, traditionalism, conservativeness, corporative spirit, ideology and relations of power. It was adopted, as base for orientation, the studies of Brousseau, founded on Bachelard, about the epistemological obstacles. It is give a proposal about the medicine curriculum, including Biomathematics in the first year and Mathematical Models, together Biostatistics in the second year in the courses of medicine |
id |
PUC_SP-1_87881dcd678bbb94eb49d259ec1348a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10932 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Ag Almouloud, Saddohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788688U2Weyne, Gastão Rúbio de Sá2016-04-27T16:57:20Z2012-11-072012-10-01Weyne, Gastão Rúbio de Sá. Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina. 2012. 210 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10932This work aims the identification, analysis and discussion about the epistemological obstacles presented when it is questioned the resistance for inclusion, in the curriculum, in the medical courses of mathematical subjects as Biomathematics, Bioinformatics. Simulation, Mathematical Models and Optimization. Based on mixed criterions of antiquity, tradition, conservativeness , positive evaluation from official agencies, press information, opinions of medicine educators and texts from consecrated books of history of medicine, was studied the programs of six faculties of medicine of Brazil and sixteen faculties og medicine of some developed countries, being verified tha Biostatistics is accepted for all this faculties. The epistemological obstacles are from historic origin or proceeding for old and wrong knowledge, curriculum structures, educators, concerned to profile of future physicians, traditionalism, conservativeness, corporative spirit, ideology and relations of power. It was adopted, as base for orientation, the studies of Brousseau, founded on Bachelard, about the epistemological obstacles. It is give a proposal about the medicine curriculum, including Biomathematics in the first year and Mathematical Models, together Biostatistics in the second year in the courses of medicineNeste trabalho procura-se identificar, analisar e discutir os obstáculos epistemológicos que se apresentam quando se questiona a resistência à inclusão, nos currículos dos cursos de Medicina, de disciplinas que abordem conteúdos de Matemática, como Biomatemática, Bioinformática, Simulação, Modelos Matemáticos e Otimização. Com base em critérios mistos de antiguidade, tradição, avaliações positivas de órgãos oficiais, conceito junto à mídia, opiniões e professores de Medicina e informações extraídas de consagradas obras de História de Medicina, foram estudados os currículos de seis Faculdades de Medicina do Brasil e dezesseis Faculdades de Medicina de alguns países desenvolvidos, constatando-se que a disciplina Bioestatística é amplamente aceita. Os obstáculos epistemológicos encontrados são de origem histórica ou oriundos de conhecimentos anteriores equivocados, relativos a estruturas curriculares, professores, perfil do formando, tradicionalismo, conservadorismo, corporativismo, critérios, desequilíbrios, ideologia e relações de poder. Adotou-se, como base de orientação, os estudos de Brousseau, fundados em Bachelard, sobre os obstáculos epistemológicos. Como proposta de currículo sugere-se a inclusão da disciplina Biomatemática no primeiro ano do curso de Medicina e da disciplina Modelos Matemáticos em Medicina, a ser ministrada no segundo ano do aludido curso, juntamente com Bioestatísticaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24091/Gastao%20Rubio%20de%20Sa%20Weyne.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoMatemática e medicinaCurrículo de medicinaEducação MatemáticaEducação MédicaMatemática na medicinaMathematics and medicineCurriculum of medicineMathematics educationMedical educationMathematics in medicineCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAObstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicinainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTGastao Rubio de Sa Weyne.pdf.txtGastao Rubio de Sa Weyne.pdf.txtExtracted texttext/plain480836https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10932/3/Gastao%20Rubio%20de%20Sa%20Weyne.pdf.txt63fdfe9cc9e797476e547b57b660ee80MD53ORIGINALGastao Rubio de Sa Weyne.pdfapplication/pdf3029917https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10932/1/Gastao%20Rubio%20de%20Sa%20Weyne.pdf68293006e4323a48923cbe0c40aafbf2MD51THUMBNAILGastao Rubio de Sa Weyne.pdf.jpgGastao Rubio de Sa Weyne.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3762https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10932/2/Gastao%20Rubio%20de%20Sa%20Weyne.pdf.jpg8968724e407493e314039506d194a633MD52handle/109322022-04-28 07:08:30.312oai:repositorio.pucsp.br:handle/10932Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T10:08:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina |
title |
Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina |
spellingShingle |
Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina Weyne, Gastão Rúbio de Sá Matemática e medicina Currículo de medicina Educação Matemática Educação Médica Matemática na medicina Mathematics and medicine Curriculum of medicine Mathematics education Medical education Mathematics in medicine CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina |
title_full |
Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina |
title_fullStr |
Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina |
title_full_unstemmed |
Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina |
title_sort |
Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina |
author |
Weyne, Gastão Rúbio de Sá |
author_facet |
Weyne, Gastão Rúbio de Sá |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ag Almouloud, Saddo |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788688U2 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Weyne, Gastão Rúbio de Sá |
contributor_str_mv |
Ag Almouloud, Saddo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática e medicina Currículo de medicina Educação Matemática Educação Médica Matemática na medicina |
topic |
Matemática e medicina Currículo de medicina Educação Matemática Educação Médica Matemática na medicina Mathematics and medicine Curriculum of medicine Mathematics education Medical education Mathematics in medicine CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Mathematics and medicine Curriculum of medicine Mathematics education Medical education Mathematics in medicine |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This work aims the identification, analysis and discussion about the epistemological obstacles presented when it is questioned the resistance for inclusion, in the curriculum, in the medical courses of mathematical subjects as Biomathematics, Bioinformatics. Simulation, Mathematical Models and Optimization. Based on mixed criterions of antiquity, tradition, conservativeness , positive evaluation from official agencies, press information, opinions of medicine educators and texts from consecrated books of history of medicine, was studied the programs of six faculties of medicine of Brazil and sixteen faculties og medicine of some developed countries, being verified tha Biostatistics is accepted for all this faculties. The epistemological obstacles are from historic origin or proceeding for old and wrong knowledge, curriculum structures, educators, concerned to profile of future physicians, traditionalism, conservativeness, corporative spirit, ideology and relations of power. It was adopted, as base for orientation, the studies of Brousseau, founded on Bachelard, about the epistemological obstacles. It is give a proposal about the medicine curriculum, including Biomathematics in the first year and Mathematical Models, together Biostatistics in the second year in the courses of medicine |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-11-07 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-10-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Weyne, Gastão Rúbio de Sá. Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina. 2012. 210 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10932 |
identifier_str_mv |
Weyne, Gastão Rúbio de Sá. Obstáculos epistemológicos para a inclusão de disciplinas matemáticas nos currículos de medicina. 2012. 210 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10932 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10932/3/Gastao%20Rubio%20de%20Sa%20Weyne.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10932/1/Gastao%20Rubio%20de%20Sa%20Weyne.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10932/2/Gastao%20Rubio%20de%20Sa%20Weyne.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
63fdfe9cc9e797476e547b57b660ee80 68293006e4323a48923cbe0c40aafbf2 8968724e407493e314039506d194a633 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799795988533084160 |