Educação brasileira no século XXI: contribuições da pedagogia libertadora e da pedagogia histórico- crítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Mônica Aparecida de Paula
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27176
Resumo: This is a qualitative and exploratory research based on bibliographical and documentary sources that discusses the contributions of Paulo Freire's liberating pedagogy and Dermeval Saviani's historical-critical pedagogy to the problems faced by brazilian education in the 21st century. For this purpose, this paper sought to present external evaluation results such as Enem, Saresp and Pisa to indicate the low educational quality present in the country, as well as presenting of other worsen factors. Then, it was concerned to characterize the pedagogical theories of both authors. The referenced works ("Education as a practice of freedom", "Pedagogy of the oppressed", "School and democracy" and "Historical-critical pedagogy: first approximations") were presented almost in their entirety, outlining the thinking of the study’s authors. The results show that brazilian education faces social, political and pedagogical problems that can be debated in the light of these theories that preach the democratization of knowledge, the critical formation, and the democratic participation of the individuals in the society and lead to consider that historical and social determinants need to be modified in order to achieve a genuine quality public education. The authors' views about the phenomenon of education contrasts in some respect and reveals yet a concern with the social transformation, so necessary to change the current scenario
id PUC_SP-1_894adc644c80422a61b0efd9f716972b
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/27176
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Silva, Sonia A. Ignacio daSilva, Mônica Aparecida de Paula2022-08-23T23:43:58Z2022-08-23T23:43:58Z2018-09-21Silva, Mônica Aparecida de Paula. Educação brasileira no século XXI: contribuições da pedagogia libertadora e da pedagogia histórico- crítica. 2018. Monografia de Especialização (Especialização em Formação Docente: Ensino Superior) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27176This is a qualitative and exploratory research based on bibliographical and documentary sources that discusses the contributions of Paulo Freire's liberating pedagogy and Dermeval Saviani's historical-critical pedagogy to the problems faced by brazilian education in the 21st century. For this purpose, this paper sought to present external evaluation results such as Enem, Saresp and Pisa to indicate the low educational quality present in the country, as well as presenting of other worsen factors. Then, it was concerned to characterize the pedagogical theories of both authors. The referenced works ("Education as a practice of freedom", "Pedagogy of the oppressed", "School and democracy" and "Historical-critical pedagogy: first approximations") were presented almost in their entirety, outlining the thinking of the study’s authors. The results show that brazilian education faces social, political and pedagogical problems that can be debated in the light of these theories that preach the democratization of knowledge, the critical formation, and the democratic participation of the individuals in the society and lead to consider that historical and social determinants need to be modified in order to achieve a genuine quality public education. The authors' views about the phenomenon of education contrasts in some respect and reveals yet a concern with the social transformation, so necessary to change the current scenarioTrata-se de uma pesquisa qualitativa, de cunho exploratório, a partir de fontes bibliográficas e documentais que discute as contribuições da pedagogia libertadora de Paulo Freire e da pedagogia histórico-crítica de Dermeval Saviani aos problemas enfrentados pela educação brasileira do século XXI. Para isso este trabalho buscou apresentar resultados de avaliações externas como o Enem, o Saresp e o Pisa para assinalar a baixa qualidade educacional presente no país, bem como apresentando outros agravantes. Em seguida, preocupou-se em caracterizar as teorias pedagógicas de ambos os autores. As obras referenciadas (“Educação como prática da liberdade”, “Pedagogia do oprimido”, “Escola e democracia” e “Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações”) foram apresentadas quase em sua totalidade, esboçando o pensamento dos autores do estudo. Os resultados obtidos expressam que a educação brasileira enfrenta problemas sociais, políticos e pedagógicos que podem ser discutidos à luz dessas teorias que pregam a democratização do saber, a formação crítica, a participação democrática dos indivíduos na sociedade e que levam a considerar que condicionantes históricos e sociais precisam ser modificados para se chegar a uma verdadeira educação pública de qualidade. As visões dos autores sobre o fenômeno da educação contrapõem-se em alguns aspectos, mas revelam uma preocupação com a transformação social tão necessária para a mudança do cenário atualporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Formação Docente: Ensino SuperiorPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMEducação brasileiraContribuições da pedagogiaPedagogia libertadoraPedagogia histórico-críticaProblemas na educaçãoTeorias pedagógicasBrazilian educationContributions of pedagogyLiberating pedagogyHistorical-critical pedagogyProblems in educationPedagogical theoriesEducação brasileira no século XXI: contribuições da pedagogia libertadora e da pedagogia histórico- críticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMÔNICA APARECIDA DE PAULA SILVA.pdfapplication/pdf735856https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27176/1/M%c3%94NICA%20APARECIDA%20DE%20PAULA%20SILVA.pdf50a7ee1fa397cd2224910187c37012bfMD51TEXTMÔNICA APARECIDA DE PAULA SILVA.pdf.txtMÔNICA APARECIDA DE PAULA SILVA.pdf.txtExtracted texttext/plain109981https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27176/2/M%c3%94NICA%20APARECIDA%20DE%20PAULA%20SILVA.pdf.txtc07d1450632220ee84ed6fc0bfd76353MD52THUMBNAILMÔNICA APARECIDA DE PAULA SILVA.pdf.jpgMÔNICA APARECIDA DE PAULA SILVA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1192https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27176/3/M%c3%94NICA%20APARECIDA%20DE%20PAULA%20SILVA.pdf.jpgd8c685ad95d354af4e2fec22bfebb6f1MD53handle/271762022-08-24 01:04:38.064oai:repositorio.pucsp.br:handle/27176Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-24T04:04:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Educação brasileira no século XXI: contribuições da pedagogia libertadora e da pedagogia histórico- crítica
title Educação brasileira no século XXI: contribuições da pedagogia libertadora e da pedagogia histórico- crítica
spellingShingle Educação brasileira no século XXI: contribuições da pedagogia libertadora e da pedagogia histórico- crítica
Silva, Mônica Aparecida de Paula
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
Educação brasileira
Contribuições da pedagogia
Pedagogia libertadora
Pedagogia histórico-crítica
Problemas na educação
Teorias pedagógicas
Brazilian education
Contributions of pedagogy
Liberating pedagogy
Historical-critical pedagogy
Problems in education
Pedagogical theories
title_short Educação brasileira no século XXI: contribuições da pedagogia libertadora e da pedagogia histórico- crítica
title_full Educação brasileira no século XXI: contribuições da pedagogia libertadora e da pedagogia histórico- crítica
title_fullStr Educação brasileira no século XXI: contribuições da pedagogia libertadora e da pedagogia histórico- crítica
title_full_unstemmed Educação brasileira no século XXI: contribuições da pedagogia libertadora e da pedagogia histórico- crítica
title_sort Educação brasileira no século XXI: contribuições da pedagogia libertadora e da pedagogia histórico- crítica
author Silva, Mônica Aparecida de Paula
author_facet Silva, Mônica Aparecida de Paula
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Sonia A. Ignacio da
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Mônica Aparecida de Paula
contributor_str_mv Silva, Sonia A. Ignacio da
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
Educação brasileira
Contribuições da pedagogia
Pedagogia libertadora
Pedagogia histórico-crítica
Problemas na educação
Teorias pedagógicas
Brazilian education
Contributions of pedagogy
Liberating pedagogy
Historical-critical pedagogy
Problems in education
Pedagogical theories
dc.subject.por.fl_str_mv Educação brasileira
Contribuições da pedagogia
Pedagogia libertadora
Pedagogia histórico-crítica
Problemas na educação
Teorias pedagógicas
dc.subject.eng.fl_str_mv Brazilian education
Contributions of pedagogy
Liberating pedagogy
Historical-critical pedagogy
Problems in education
Pedagogical theories
description This is a qualitative and exploratory research based on bibliographical and documentary sources that discusses the contributions of Paulo Freire's liberating pedagogy and Dermeval Saviani's historical-critical pedagogy to the problems faced by brazilian education in the 21st century. For this purpose, this paper sought to present external evaluation results such as Enem, Saresp and Pisa to indicate the low educational quality present in the country, as well as presenting of other worsen factors. Then, it was concerned to characterize the pedagogical theories of both authors. The referenced works ("Education as a practice of freedom", "Pedagogy of the oppressed", "School and democracy" and "Historical-critical pedagogy: first approximations") were presented almost in their entirety, outlining the thinking of the study’s authors. The results show that brazilian education faces social, political and pedagogical problems that can be debated in the light of these theories that preach the democratization of knowledge, the critical formation, and the democratic participation of the individuals in the society and lead to consider that historical and social determinants need to be modified in order to achieve a genuine quality public education. The authors' views about the phenomenon of education contrasts in some respect and reveals yet a concern with the social transformation, so necessary to change the current scenario
publishDate 2018
dc.date.issued.fl_str_mv 2018-09-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-08-23T23:43:58Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-08-23T23:43:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Mônica Aparecida de Paula. Educação brasileira no século XXI: contribuições da pedagogia libertadora e da pedagogia histórico- crítica. 2018. Monografia de Especialização (Especialização em Formação Docente: Ensino Superior) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27176
identifier_str_mv Silva, Mônica Aparecida de Paula. Educação brasileira no século XXI: contribuições da pedagogia libertadora e da pedagogia histórico- crítica. 2018. Monografia de Especialização (Especialização em Formação Docente: Ensino Superior) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27176
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Formação Docente: Ensino Superior
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27176/1/M%c3%94NICA%20APARECIDA%20DE%20PAULA%20SILVA.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27176/2/M%c3%94NICA%20APARECIDA%20DE%20PAULA%20SILVA.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27176/3/M%c3%94NICA%20APARECIDA%20DE%20PAULA%20SILVA.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 50a7ee1fa397cd2224910187c37012bf
c07d1450632220ee84ed6fc0bfd76353
d8c685ad95d354af4e2fec22bfebb6f1
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277883908096000