O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bernardes, Rodolfo Calil
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10787
Resumo: Intending to caracteryze the History teaching in the secondary level of scholarity in Brazil in the period between 1942 (Capanema s reform) and the 1961 (Directives and Basis Law - LDB) beside to locate and to analyze History teaching debates, this paperwork investigated educational laws and articles of the following educational periodicals: Atualidades Pedagógicas, EBSA: documentário do ensino, Escola Secundária, Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Revista de Educação, Revista de História e Revista de Pedagogia. By the analysis of these originals we could understand the History teaching configuration in the 1940 and 1950 decades, because through the content of these originals we had investigated the configuration of the constituent elements of disciplines pertaining to school, characterized for Chervel and synthesized for Bittencourt, which means 1) purposes, 2) explicit contents, 3) educational and learning contents and 4) evaluation activities. By that means, we could to infer how the History teaching had worked in this period, since the debates about how it should be indicates how it really is
id PUC_SP-1_8fbacaf5cad56ff6643f3dc01449f958
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10787
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Munakata, Kazumihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4420989J4Bernardes, Rodolfo Calil2016-04-27T16:34:04Z2010-04-302010-03-17Bernardes, Rodolfo Calil. The history teaching in the Brazilian secondary schools (1942 1961). 2010. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10787Intending to caracteryze the History teaching in the secondary level of scholarity in Brazil in the period between 1942 (Capanema s reform) and the 1961 (Directives and Basis Law - LDB) beside to locate and to analyze History teaching debates, this paperwork investigated educational laws and articles of the following educational periodicals: Atualidades Pedagógicas, EBSA: documentário do ensino, Escola Secundária, Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Revista de Educação, Revista de História e Revista de Pedagogia. By the analysis of these originals we could understand the History teaching configuration in the 1940 and 1950 decades, because through the content of these originals we had investigated the configuration of the constituent elements of disciplines pertaining to school, characterized for Chervel and synthesized for Bittencourt, which means 1) purposes, 2) explicit contents, 3) educational and learning contents and 4) evaluation activities. By that means, we could to infer how the History teaching had worked in this period, since the debates about how it should be indicates how it really isBuscando caracterizar o ensino de História, em nível secundário, no período compreendido entre a reforma do ministro Gustavo Capanema (1942) e a LDB (1961), além de localizar e analisar debates deste período, referentes ao ensino de História, analisamos textos normativos oficiais e artigos referentes ao ensino de História, publicados nos seguintes periódicos: Atualidades Pedagógicas, EBSA: documentário do ensino, Escola Secundária, Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Revista de Educação, Revista de História e Revista de Pedagogia. Estas fontes nos permitiram compreender melhor como era o ensino de História nas décadas de 1940 e 1950, já que, através delas, procuramos analisar como era a configuração dos elementos constituintes, caracterizados por Chervel e sintetizados por Bittencourt, da disciplina escolar: 1) suas finalidades, 2) seus conteúdos explícitos, 3) seus conteúdos de ensino e de aprendizagem e 4) suas atividades de avaliação. Caracterizando-os, tivemos condições de inferir como funcionava o ensino de História neste período, já que as proposições de como este deveria ser, segundo os debatedores dos periódicos, indicam como este realmente seriaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23593/Rodolfo%20Calil%20Bernardes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoEnsino de históriaPeriódicos educacionaisHistory teachingSecondary educationEducational periodicalsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOO ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961)The history teaching in the Brazilian secondary schools (1942 1961)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRodolfo Calil Bernardes.pdf.txtRodolfo Calil Bernardes.pdf.txtExtracted texttext/plain193478https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10787/3/Rodolfo%20Calil%20Bernardes.pdf.txt3fd011d3596d689ffe2120b94b3f4c32MD53ORIGINALRodolfo Calil Bernardes.pdfapplication/pdf358174https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10787/1/Rodolfo%20Calil%20Bernardes.pdfdfe5d115e9e905cac20213245856d6a9MD51THUMBNAILRodolfo Calil Bernardes.pdf.jpgRodolfo Calil Bernardes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10787/2/Rodolfo%20Calil%20Bernardes.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/107872022-06-28 09:25:33.055oai:repositorio.pucsp.br:handle/10787Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T12:25:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961)
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The history teaching in the Brazilian secondary schools (1942 1961)
title O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961)
spellingShingle O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961)
Bernardes, Rodolfo Calil
Ensino de história
Periódicos educacionais
History teaching
Secondary education
Educational periodicals
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961)
title_full O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961)
title_fullStr O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961)
title_full_unstemmed O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961)
title_sort O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961)
author Bernardes, Rodolfo Calil
author_facet Bernardes, Rodolfo Calil
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Munakata, Kazumi
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4420989J4
dc.contributor.author.fl_str_mv Bernardes, Rodolfo Calil
contributor_str_mv Munakata, Kazumi
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de história
Periódicos educacionais
topic Ensino de história
Periódicos educacionais
History teaching
Secondary education
Educational periodicals
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv History teaching
Secondary education
Educational periodicals
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description Intending to caracteryze the History teaching in the secondary level of scholarity in Brazil in the period between 1942 (Capanema s reform) and the 1961 (Directives and Basis Law - LDB) beside to locate and to analyze History teaching debates, this paperwork investigated educational laws and articles of the following educational periodicals: Atualidades Pedagógicas, EBSA: documentário do ensino, Escola Secundária, Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Revista de Educação, Revista de História e Revista de Pedagogia. By the analysis of these originals we could understand the History teaching configuration in the 1940 and 1950 decades, because through the content of these originals we had investigated the configuration of the constituent elements of disciplines pertaining to school, characterized for Chervel and synthesized for Bittencourt, which means 1) purposes, 2) explicit contents, 3) educational and learning contents and 4) evaluation activities. By that means, we could to infer how the History teaching had worked in this period, since the debates about how it should be indicates how it really is
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-04-30
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-03-17
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:34:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Bernardes, Rodolfo Calil. The history teaching in the Brazilian secondary schools (1942 1961). 2010. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10787
identifier_str_mv Bernardes, Rodolfo Calil. The history teaching in the Brazilian secondary schools (1942 1961). 2010. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10787
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10787/3/Rodolfo%20Calil%20Bernardes.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10787/1/Rodolfo%20Calil%20Bernardes.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10787/2/Rodolfo%20Calil%20Bernardes.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 3fd011d3596d689ffe2120b94b3f4c32
dfe5d115e9e905cac20213245856d6a9
c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277770531864576