O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10787 |
Resumo: | Intending to caracteryze the History teaching in the secondary level of scholarity in Brazil in the period between 1942 (Capanema s reform) and the 1961 (Directives and Basis Law - LDB) beside to locate and to analyze History teaching debates, this paperwork investigated educational laws and articles of the following educational periodicals: Atualidades Pedagógicas, EBSA: documentário do ensino, Escola Secundária, Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Revista de Educação, Revista de História e Revista de Pedagogia. By the analysis of these originals we could understand the History teaching configuration in the 1940 and 1950 decades, because through the content of these originals we had investigated the configuration of the constituent elements of disciplines pertaining to school, characterized for Chervel and synthesized for Bittencourt, which means 1) purposes, 2) explicit contents, 3) educational and learning contents and 4) evaluation activities. By that means, we could to infer how the History teaching had worked in this period, since the debates about how it should be indicates how it really is |
id |
PUC_SP-1_8fbacaf5cad56ff6643f3dc01449f958 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10787 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Munakata, Kazumihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4420989J4Bernardes, Rodolfo Calil2016-04-27T16:34:04Z2010-04-302010-03-17Bernardes, Rodolfo Calil. The history teaching in the Brazilian secondary schools (1942 1961). 2010. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10787Intending to caracteryze the History teaching in the secondary level of scholarity in Brazil in the period between 1942 (Capanema s reform) and the 1961 (Directives and Basis Law - LDB) beside to locate and to analyze History teaching debates, this paperwork investigated educational laws and articles of the following educational periodicals: Atualidades Pedagógicas, EBSA: documentário do ensino, Escola Secundária, Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Revista de Educação, Revista de História e Revista de Pedagogia. By the analysis of these originals we could understand the History teaching configuration in the 1940 and 1950 decades, because through the content of these originals we had investigated the configuration of the constituent elements of disciplines pertaining to school, characterized for Chervel and synthesized for Bittencourt, which means 1) purposes, 2) explicit contents, 3) educational and learning contents and 4) evaluation activities. By that means, we could to infer how the History teaching had worked in this period, since the debates about how it should be indicates how it really isBuscando caracterizar o ensino de História, em nível secundário, no período compreendido entre a reforma do ministro Gustavo Capanema (1942) e a LDB (1961), além de localizar e analisar debates deste período, referentes ao ensino de História, analisamos textos normativos oficiais e artigos referentes ao ensino de História, publicados nos seguintes periódicos: Atualidades Pedagógicas, EBSA: documentário do ensino, Escola Secundária, Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Revista de Educação, Revista de História e Revista de Pedagogia. Estas fontes nos permitiram compreender melhor como era o ensino de História nas décadas de 1940 e 1950, já que, através delas, procuramos analisar como era a configuração dos elementos constituintes, caracterizados por Chervel e sintetizados por Bittencourt, da disciplina escolar: 1) suas finalidades, 2) seus conteúdos explícitos, 3) seus conteúdos de ensino e de aprendizagem e 4) suas atividades de avaliação. Caracterizando-os, tivemos condições de inferir como funcionava o ensino de História neste período, já que as proposições de como este deveria ser, segundo os debatedores dos periódicos, indicam como este realmente seriaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23593/Rodolfo%20Calil%20Bernardes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoEnsino de históriaPeriódicos educacionaisHistory teachingSecondary educationEducational periodicalsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOO ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961)The history teaching in the Brazilian secondary schools (1942 1961)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRodolfo Calil Bernardes.pdf.txtRodolfo Calil Bernardes.pdf.txtExtracted texttext/plain193478https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10787/3/Rodolfo%20Calil%20Bernardes.pdf.txt3fd011d3596d689ffe2120b94b3f4c32MD53ORIGINALRodolfo Calil Bernardes.pdfapplication/pdf358174https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10787/1/Rodolfo%20Calil%20Bernardes.pdfdfe5d115e9e905cac20213245856d6a9MD51THUMBNAILRodolfo Calil Bernardes.pdf.jpgRodolfo Calil Bernardes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10787/2/Rodolfo%20Calil%20Bernardes.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/107872022-06-28 09:25:33.055oai:repositorio.pucsp.br:handle/10787Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T12:25:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961) |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The history teaching in the Brazilian secondary schools (1942 1961) |
title |
O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961) |
spellingShingle |
O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961) Bernardes, Rodolfo Calil Ensino de história Periódicos educacionais History teaching Secondary education Educational periodicals CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961) |
title_full |
O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961) |
title_fullStr |
O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961) |
title_full_unstemmed |
O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961) |
title_sort |
O ensino de história nas escolas secundárias brasileiras (1942 1961) |
author |
Bernardes, Rodolfo Calil |
author_facet |
Bernardes, Rodolfo Calil |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Munakata, Kazumi |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4420989J4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bernardes, Rodolfo Calil |
contributor_str_mv |
Munakata, Kazumi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de história Periódicos educacionais |
topic |
Ensino de história Periódicos educacionais History teaching Secondary education Educational periodicals CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
History teaching Secondary education Educational periodicals |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
Intending to caracteryze the History teaching in the secondary level of scholarity in Brazil in the period between 1942 (Capanema s reform) and the 1961 (Directives and Basis Law - LDB) beside to locate and to analyze History teaching debates, this paperwork investigated educational laws and articles of the following educational periodicals: Atualidades Pedagógicas, EBSA: documentário do ensino, Escola Secundária, Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Revista de Educação, Revista de História e Revista de Pedagogia. By the analysis of these originals we could understand the History teaching configuration in the 1940 and 1950 decades, because through the content of these originals we had investigated the configuration of the constituent elements of disciplines pertaining to school, characterized for Chervel and synthesized for Bittencourt, which means 1) purposes, 2) explicit contents, 3) educational and learning contents and 4) evaluation activities. By that means, we could to infer how the History teaching had worked in this period, since the debates about how it should be indicates how it really is |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-04-30 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-03-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:34:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Bernardes, Rodolfo Calil. The history teaching in the Brazilian secondary schools (1942 1961). 2010. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10787 |
identifier_str_mv |
Bernardes, Rodolfo Calil. The history teaching in the Brazilian secondary schools (1942 1961). 2010. 107 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10787 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10787/3/Rodolfo%20Calil%20Bernardes.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10787/1/Rodolfo%20Calil%20Bernardes.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10787/2/Rodolfo%20Calil%20Bernardes.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3fd011d3596d689ffe2120b94b3f4c32 dfe5d115e9e905cac20213245856d6a9 c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277770531864576 |