A relação entre professor e aluno na busca pela superação do fracasso e exclusão escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16153 |
Resumo: | The school, in the figure of its professionals, often unconsciously contributes to the maintenance of mutually exclusive actions, and assigns the student the responsibility for its failure. The contribution of some authors were essential for these reflections, including the work of Maria Helena de Souza Patto and Skinner. The work aims to show that some pedagogical practices are responsible for maintaining, or extinguish inappropriate behaviors of students and may thus contribute to a good learning. Relations between the teacher and a student were analyzed through field diary recounting the situations experienced by the teacher in a classroom in kindergarten. Been hoped, through this work, that further studies are carried out in this regard, and the reflection of some pedagogical practices intended to replace attitudes that reinforce the inappropriate behavior of students, for situations that foster changes in their behavior, making the classroom a nice and cozy, suitable for learning |
id |
PUC_SP-1_96b58be30bb3d3d1740da1d9fee8421b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16153 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Antunes, Mitsuko Aparecida MakinoNascimento, Maria Simplício2016-04-28T20:56:47Z2014-10-022014-09-05Nascimento, Maria Simplício. The relationship between teacher and student in the quest to overcome failure and school exclusion. 2014. 52 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16153The school, in the figure of its professionals, often unconsciously contributes to the maintenance of mutually exclusive actions, and assigns the student the responsibility for its failure. The contribution of some authors were essential for these reflections, including the work of Maria Helena de Souza Patto and Skinner. The work aims to show that some pedagogical practices are responsible for maintaining, or extinguish inappropriate behaviors of students and may thus contribute to a good learning. Relations between the teacher and a student were analyzed through field diary recounting the situations experienced by the teacher in a classroom in kindergarten. Been hoped, through this work, that further studies are carried out in this regard, and the reflection of some pedagogical practices intended to replace attitudes that reinforce the inappropriate behavior of students, for situations that foster changes in their behavior, making the classroom a nice and cozy, suitable for learningA escola, na figura de seus profissionais, muitas vezes de forma inconsciente contribui com a manutenção das ações excludentes, e atribui ao aluno a responsabilidade por seu insucesso. A contribuição de alguns autores foi essencial para essas reflexões, entre eles os trabalhos de Maria Helena de Souza Patto e B. F. Skinner. O trabalho pretende mostrar que algumas praticas pedagógicas são responsáveis por manter ou extinguir comportamentos inadequados dos alunos, podendo assim contribuir para uma boa aprendizagem. Foram analisadas as relações entre a professora e um aluno, por meio de diário de campo que narrava as situações vivenciadas em uma sala de aula na educação infantil. Espera-se por meio desse trabalho, que outros estudos se realizem a esse respeito, e que o mesmo possa gerar reflexão sobre algumas práticas pedagógicas que visem substituir atitudes que reforçam o comportamento inadequado dos alunos, por situações que propiciem mudanças em seu comportamento, tornando a sala de aula um ambiente próprio para a aprendizagemapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/31879/Maria%20Simplicio%20Nascimento.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaExclusão escolarFracasso escolarRelação professor-alunoSchool exclusionSchool failureTeacher-student relationshipCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAA relação entre professor e aluno na busca pela superação do fracasso e exclusão escolarThe relationship between teacher and student in the quest to overcome failure and school exclusioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Simplicio Nascimento.pdf.txtMaria Simplicio Nascimento.pdf.txtExtracted texttext/plain104932https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16153/3/Maria%20Simplicio%20Nascimento.pdf.txtfb10afa1147ef50a3e5471bb79fa9759MD53ORIGINALMaria Simplicio Nascimento.pdfapplication/pdf253528https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16153/1/Maria%20Simplicio%20Nascimento.pdf9dd18908c3d7983d3deebc91b21de774MD51THUMBNAILMaria Simplicio Nascimento.pdf.jpgMaria Simplicio Nascimento.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2028https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16153/2/Maria%20Simplicio%20Nascimento.pdf.jpg0330d82b49c0e88d3750921a4b848439MD52handle/161532022-04-28 12:49:17.667oai:repositorio.pucsp.br:handle/16153Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T15:49:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A relação entre professor e aluno na busca pela superação do fracasso e exclusão escolar |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The relationship between teacher and student in the quest to overcome failure and school exclusion |
title |
A relação entre professor e aluno na busca pela superação do fracasso e exclusão escolar |
spellingShingle |
A relação entre professor e aluno na busca pela superação do fracasso e exclusão escolar Nascimento, Maria Simplício Exclusão escolar Fracasso escolar Relação professor-aluno School exclusion School failure Teacher-student relationship CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
title_short |
A relação entre professor e aluno na busca pela superação do fracasso e exclusão escolar |
title_full |
A relação entre professor e aluno na busca pela superação do fracasso e exclusão escolar |
title_fullStr |
A relação entre professor e aluno na busca pela superação do fracasso e exclusão escolar |
title_full_unstemmed |
A relação entre professor e aluno na busca pela superação do fracasso e exclusão escolar |
title_sort |
A relação entre professor e aluno na busca pela superação do fracasso e exclusão escolar |
author |
Nascimento, Maria Simplício |
author_facet |
Nascimento, Maria Simplício |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Antunes, Mitsuko Aparecida Makino |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Maria Simplício |
contributor_str_mv |
Antunes, Mitsuko Aparecida Makino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Exclusão escolar Fracasso escolar Relação professor-aluno |
topic |
Exclusão escolar Fracasso escolar Relação professor-aluno School exclusion School failure Teacher-student relationship CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
School exclusion School failure Teacher-student relationship |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
description |
The school, in the figure of its professionals, often unconsciously contributes to the maintenance of mutually exclusive actions, and assigns the student the responsibility for its failure. The contribution of some authors were essential for these reflections, including the work of Maria Helena de Souza Patto and Skinner. The work aims to show that some pedagogical practices are responsible for maintaining, or extinguish inappropriate behaviors of students and may thus contribute to a good learning. Relations between the teacher and a student were analyzed through field diary recounting the situations experienced by the teacher in a classroom in kindergarten. Been hoped, through this work, that further studies are carried out in this regard, and the reflection of some pedagogical practices intended to replace attitudes that reinforce the inappropriate behavior of students, for situations that foster changes in their behavior, making the classroom a nice and cozy, suitable for learning |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-10-02 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-09-05 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:56:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Nascimento, Maria Simplício. The relationship between teacher and student in the quest to overcome failure and school exclusion. 2014. 52 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16153 |
identifier_str_mv |
Nascimento, Maria Simplício. The relationship between teacher and student in the quest to overcome failure and school exclusion. 2014. 52 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16153 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16153/3/Maria%20Simplicio%20Nascimento.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16153/1/Maria%20Simplicio%20Nascimento.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16153/2/Maria%20Simplicio%20Nascimento.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fb10afa1147ef50a3e5471bb79fa9759 9dd18908c3d7983d3deebc91b21de774 0330d82b49c0e88d3750921a4b848439 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277932171952128 |