Inteligência emocional: contribuições à prática educativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Ana Laura Tronzano
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28751
Resumo: The objective of this work is to present the relevance of Emotional Intelligence at the school extend, helping students and teachers to make a better society and live in harmony concerning both intra and interpersonal relationships. It is also the objective of this paper to know about the development of emotional intelligence, and its concepts, history, engagement with education and the evolutions of the human being, according to the view and opinion of some authors. The researched sources were books by Daniel Goleman, Haward Gardner, Celso Antunes and others, who support the emotional intelligence practice at school. It is a research study developed through a brief analysis of the current situation of the Brazilian and world society and through which it was found that human relationships are deteriorated. People are not able to deal with each other in a civilized way, understand very little of their own emotional issues and how to handle that, leading to disastrous situations. Emotional intelligence has great relevance to the teaching staff and students, once learning takes place through intra and interpersonal relations and it is extremely necessary to know how to understand the needs of those who are around us, as well as understand our own needs when it comes to emotional and conceptual learning
id PUC_SP-1_a232e4a6ab07b0101654be1131d72c5a
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/28751
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Campos, Terezinha Calil Padishttp://lattes.cnpq.br/3798947876272010Campos, Ana Laura Tronzano2022-10-11T11:48:19Z2022-10-11T11:48:19Z2011-11-25Campos, Ana Laura Tronzano. Inteligência emocional: contribuições à prática educativa. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28751The objective of this work is to present the relevance of Emotional Intelligence at the school extend, helping students and teachers to make a better society and live in harmony concerning both intra and interpersonal relationships. It is also the objective of this paper to know about the development of emotional intelligence, and its concepts, history, engagement with education and the evolutions of the human being, according to the view and opinion of some authors. The researched sources were books by Daniel Goleman, Haward Gardner, Celso Antunes and others, who support the emotional intelligence practice at school. It is a research study developed through a brief analysis of the current situation of the Brazilian and world society and through which it was found that human relationships are deteriorated. People are not able to deal with each other in a civilized way, understand very little of their own emotional issues and how to handle that, leading to disastrous situations. Emotional intelligence has great relevance to the teaching staff and students, once learning takes place through intra and interpersonal relations and it is extremely necessary to know how to understand the needs of those who are around us, as well as understand our own needs when it comes to emotional and conceptual learningEste trabalho teve como objetivo apresentar a relevância da Inteligência Emocional no âmbito escolar, auxiliando os estudantes e educadores a melhorar uma sociedade em viver em harmonia no que se diz respeito a relações intra e inter pessoais. O objetivo deste trabalho de conclusão de curso é a inteligência emocional e seu desenvolvimento, conhecer seus conceitos, sua história, seus envolvimentos com a educação e evolução do ser humano de acordo com a visão de autores e suas opiniões. Teve como fontes pesquisadas os livros de Daniel Goleman, Howard Gardner, Celso Antunes entre outros que fundamentam essa prática, da inteligência emocional na escola. É um trabalho de pesquisa desenvolvido e que através de uma pequena análise feita sobre a situação atual da sociedade mundial e brasileira, constatou-se que as relações humanas estão deterioradas, as pessoas não estão conseguindo lidar com o próximo de forma civilizada e pouco entende sobre seu próprio emocional e como lidar com este, causando assim situações catastróficas. De certa forma pode-se considerar a inteligência relevante para o corpo docente e discente de uma escola, visto que a aprendizagem se da através de relações intra e inter pessoais e é tão necessário saber compreender as necessidades dos que estão a nossa volta como as nossas próprias necessidades quando se trata de aprendizagem emocional ou conceitualporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOInteligência emocionalEmoçõesCotidiano escolarEmotional intelligenceEmotionsEveryday schoolInteligência emocional: contribuições à prática educativainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALANA LAURA TRONZANO CAMPOS - TCC.pdfapplication/pdf792655https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28751/1/ANA%20LAURA%20TRONZANO%20CAMPOS%20-%20TCC.pdfd6f265b814828a26539f51587dbac8d6MD51TEXTANA LAURA TRONZANO CAMPOS - TCC.pdf.txtANA LAURA TRONZANO CAMPOS - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain134164https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28751/2/ANA%20LAURA%20TRONZANO%20CAMPOS%20-%20TCC.pdf.txtc1e0af216f057e0c914a9d5a6c76f305MD52THUMBNAILANA LAURA TRONZANO CAMPOS - TCC.pdf.jpgANA LAURA TRONZANO CAMPOS - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1208https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28751/3/ANA%20LAURA%20TRONZANO%20CAMPOS%20-%20TCC.pdf.jpga925e1703d96680bfe46146b44afb57aMD53handle/287512022-10-12 01:04:04.7oai:repositorio.pucsp.br:handle/28751Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-12T04:04:04Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Inteligência emocional: contribuições à prática educativa
title Inteligência emocional: contribuições à prática educativa
spellingShingle Inteligência emocional: contribuições à prática educativa
Campos, Ana Laura Tronzano
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Inteligência emocional
Emoções
Cotidiano escolar
Emotional intelligence
Emotions
Everyday school
title_short Inteligência emocional: contribuições à prática educativa
title_full Inteligência emocional: contribuições à prática educativa
title_fullStr Inteligência emocional: contribuições à prática educativa
title_full_unstemmed Inteligência emocional: contribuições à prática educativa
title_sort Inteligência emocional: contribuições à prática educativa
author Campos, Ana Laura Tronzano
author_facet Campos, Ana Laura Tronzano
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Campos, Terezinha Calil Padis
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3798947876272010
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Ana Laura Tronzano
contributor_str_mv Campos, Terezinha Calil Padis
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Inteligência emocional
Emoções
Cotidiano escolar
Emotional intelligence
Emotions
Everyday school
dc.subject.por.fl_str_mv Inteligência emocional
Emoções
Cotidiano escolar
dc.subject.eng.fl_str_mv Emotional intelligence
Emotions
Everyday school
description The objective of this work is to present the relevance of Emotional Intelligence at the school extend, helping students and teachers to make a better society and live in harmony concerning both intra and interpersonal relationships. It is also the objective of this paper to know about the development of emotional intelligence, and its concepts, history, engagement with education and the evolutions of the human being, according to the view and opinion of some authors. The researched sources were books by Daniel Goleman, Haward Gardner, Celso Antunes and others, who support the emotional intelligence practice at school. It is a research study developed through a brief analysis of the current situation of the Brazilian and world society and through which it was found that human relationships are deteriorated. People are not able to deal with each other in a civilized way, understand very little of their own emotional issues and how to handle that, leading to disastrous situations. Emotional intelligence has great relevance to the teaching staff and students, once learning takes place through intra and interpersonal relations and it is extremely necessary to know how to understand the needs of those who are around us, as well as understand our own needs when it comes to emotional and conceptual learning
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-11-25
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-10-11T11:48:19Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-10-11T11:48:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Campos, Ana Laura Tronzano. Inteligência emocional: contribuições à prática educativa. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28751
identifier_str_mv Campos, Ana Laura Tronzano. Inteligência emocional: contribuições à prática educativa. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28751
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28751/1/ANA%20LAURA%20TRONZANO%20CAMPOS%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28751/2/ANA%20LAURA%20TRONZANO%20CAMPOS%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28751/3/ANA%20LAURA%20TRONZANO%20CAMPOS%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv d6f265b814828a26539f51587dbac8d6
c1e0af216f057e0c914a9d5a6c76f305
a925e1703d96680bfe46146b44afb57a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796149579677696