Inteligência emocional: contribuições à prática educativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28751 |
Resumo: | The objective of this work is to present the relevance of Emotional Intelligence at the school extend, helping students and teachers to make a better society and live in harmony concerning both intra and interpersonal relationships. It is also the objective of this paper to know about the development of emotional intelligence, and its concepts, history, engagement with education and the evolutions of the human being, according to the view and opinion of some authors. The researched sources were books by Daniel Goleman, Haward Gardner, Celso Antunes and others, who support the emotional intelligence practice at school. It is a research study developed through a brief analysis of the current situation of the Brazilian and world society and through which it was found that human relationships are deteriorated. People are not able to deal with each other in a civilized way, understand very little of their own emotional issues and how to handle that, leading to disastrous situations. Emotional intelligence has great relevance to the teaching staff and students, once learning takes place through intra and interpersonal relations and it is extremely necessary to know how to understand the needs of those who are around us, as well as understand our own needs when it comes to emotional and conceptual learning |
id |
PUC_SP-1_a232e4a6ab07b0101654be1131d72c5a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/28751 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Campos, Terezinha Calil Padishttp://lattes.cnpq.br/3798947876272010Campos, Ana Laura Tronzano2022-10-11T11:48:19Z2022-10-11T11:48:19Z2011-11-25Campos, Ana Laura Tronzano. Inteligência emocional: contribuições à prática educativa. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28751The objective of this work is to present the relevance of Emotional Intelligence at the school extend, helping students and teachers to make a better society and live in harmony concerning both intra and interpersonal relationships. It is also the objective of this paper to know about the development of emotional intelligence, and its concepts, history, engagement with education and the evolutions of the human being, according to the view and opinion of some authors. The researched sources were books by Daniel Goleman, Haward Gardner, Celso Antunes and others, who support the emotional intelligence practice at school. It is a research study developed through a brief analysis of the current situation of the Brazilian and world society and through which it was found that human relationships are deteriorated. People are not able to deal with each other in a civilized way, understand very little of their own emotional issues and how to handle that, leading to disastrous situations. Emotional intelligence has great relevance to the teaching staff and students, once learning takes place through intra and interpersonal relations and it is extremely necessary to know how to understand the needs of those who are around us, as well as understand our own needs when it comes to emotional and conceptual learningEste trabalho teve como objetivo apresentar a relevância da Inteligência Emocional no âmbito escolar, auxiliando os estudantes e educadores a melhorar uma sociedade em viver em harmonia no que se diz respeito a relações intra e inter pessoais. O objetivo deste trabalho de conclusão de curso é a inteligência emocional e seu desenvolvimento, conhecer seus conceitos, sua história, seus envolvimentos com a educação e evolução do ser humano de acordo com a visão de autores e suas opiniões. Teve como fontes pesquisadas os livros de Daniel Goleman, Howard Gardner, Celso Antunes entre outros que fundamentam essa prática, da inteligência emocional na escola. É um trabalho de pesquisa desenvolvido e que através de uma pequena análise feita sobre a situação atual da sociedade mundial e brasileira, constatou-se que as relações humanas estão deterioradas, as pessoas não estão conseguindo lidar com o próximo de forma civilizada e pouco entende sobre seu próprio emocional e como lidar com este, causando assim situações catastróficas. De certa forma pode-se considerar a inteligência relevante para o corpo docente e discente de uma escola, visto que a aprendizagem se da através de relações intra e inter pessoais e é tão necessário saber compreender as necessidades dos que estão a nossa volta como as nossas próprias necessidades quando se trata de aprendizagem emocional ou conceitualporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOInteligência emocionalEmoçõesCotidiano escolarEmotional intelligenceEmotionsEveryday schoolInteligência emocional: contribuições à prática educativainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALANA LAURA TRONZANO CAMPOS - TCC.pdfapplication/pdf792655https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28751/1/ANA%20LAURA%20TRONZANO%20CAMPOS%20-%20TCC.pdfd6f265b814828a26539f51587dbac8d6MD51TEXTANA LAURA TRONZANO CAMPOS - TCC.pdf.txtANA LAURA TRONZANO CAMPOS - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain134164https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28751/2/ANA%20LAURA%20TRONZANO%20CAMPOS%20-%20TCC.pdf.txtc1e0af216f057e0c914a9d5a6c76f305MD52THUMBNAILANA LAURA TRONZANO CAMPOS - TCC.pdf.jpgANA LAURA TRONZANO CAMPOS - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1208https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28751/3/ANA%20LAURA%20TRONZANO%20CAMPOS%20-%20TCC.pdf.jpga925e1703d96680bfe46146b44afb57aMD53handle/287512022-10-12 01:04:04.7oai:repositorio.pucsp.br:handle/28751Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-12T04:04:04Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Inteligência emocional: contribuições à prática educativa |
title |
Inteligência emocional: contribuições à prática educativa |
spellingShingle |
Inteligência emocional: contribuições à prática educativa Campos, Ana Laura Tronzano CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Inteligência emocional Emoções Cotidiano escolar Emotional intelligence Emotions Everyday school |
title_short |
Inteligência emocional: contribuições à prática educativa |
title_full |
Inteligência emocional: contribuições à prática educativa |
title_fullStr |
Inteligência emocional: contribuições à prática educativa |
title_full_unstemmed |
Inteligência emocional: contribuições à prática educativa |
title_sort |
Inteligência emocional: contribuições à prática educativa |
author |
Campos, Ana Laura Tronzano |
author_facet |
Campos, Ana Laura Tronzano |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Campos, Terezinha Calil Padis |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3798947876272010 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campos, Ana Laura Tronzano |
contributor_str_mv |
Campos, Terezinha Calil Padis |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Inteligência emocional Emoções Cotidiano escolar Emotional intelligence Emotions Everyday school |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inteligência emocional Emoções Cotidiano escolar |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Emotional intelligence Emotions Everyday school |
description |
The objective of this work is to present the relevance of Emotional Intelligence at the school extend, helping students and teachers to make a better society and live in harmony concerning both intra and interpersonal relationships. It is also the objective of this paper to know about the development of emotional intelligence, and its concepts, history, engagement with education and the evolutions of the human being, according to the view and opinion of some authors. The researched sources were books by Daniel Goleman, Haward Gardner, Celso Antunes and others, who support the emotional intelligence practice at school. It is a research study developed through a brief analysis of the current situation of the Brazilian and world society and through which it was found that human relationships are deteriorated. People are not able to deal with each other in a civilized way, understand very little of their own emotional issues and how to handle that, leading to disastrous situations. Emotional intelligence has great relevance to the teaching staff and students, once learning takes place through intra and interpersonal relations and it is extremely necessary to know how to understand the needs of those who are around us, as well as understand our own needs when it comes to emotional and conceptual learning |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-11-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-10-11T11:48:19Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-10-11T11:48:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Campos, Ana Laura Tronzano. Inteligência emocional: contribuições à prática educativa. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28751 |
identifier_str_mv |
Campos, Ana Laura Tronzano. Inteligência emocional: contribuições à prática educativa. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28751 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28751/1/ANA%20LAURA%20TRONZANO%20CAMPOS%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28751/2/ANA%20LAURA%20TRONZANO%20CAMPOS%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28751/3/ANA%20LAURA%20TRONZANO%20CAMPOS%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d6f265b814828a26539f51587dbac8d6 c1e0af216f057e0c914a9d5a6c76f305 a925e1703d96680bfe46146b44afb57a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796149579677696 |