Aplicação do Problem Based Learning (PBL): uma percepção dos coordenadores dos cursos de Ciências Contábeis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1594 |
Resumo: | In today's world, the discussion about teaching is taking place in all spheres, from the earliest teachings graduates. Reports, studies and surveys show that the scenario needs to change and has scheduled several initiatives from both government as private institutions for the changes are positive and bring improvements to the current school. One of the questions that have intrigued researchers are about teaching methods. We all know that traditional methods are saturated and with the advent of new technologies that integrate studies, rapid change is necessary for professionals to monitor all instances in real time. One of the proposals is the problem-based learning, called PBL (Problem Based Learning). In this study, the focus of research is the effectiveness of the implementation of this method looks for the coordination of Institutions of Higher Education of São Paulo, a critical eye and people who are on the frontlines arguing for improvements in the preparation of future professionals in the accounting area |
id |
PUC_SP-1_a392eb4bf747f7cc3e29b0121f38c0ee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/1594 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Marion, José CarlosSantos, Marcello Lopes dos2016-04-25T18:40:03Z2015-01-292014-12-15Santos, Marcello Lopes dos. Aplicação do Problem Based Learning (PBL): uma percepção dos coordenadores dos cursos de Ciências Contábeis. 2014. 119 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Cont. Atuariais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1594In today's world, the discussion about teaching is taking place in all spheres, from the earliest teachings graduates. Reports, studies and surveys show that the scenario needs to change and has scheduled several initiatives from both government as private institutions for the changes are positive and bring improvements to the current school. One of the questions that have intrigued researchers are about teaching methods. We all know that traditional methods are saturated and with the advent of new technologies that integrate studies, rapid change is necessary for professionals to monitor all instances in real time. One of the proposals is the problem-based learning, called PBL (Problem Based Learning). In this study, the focus of research is the effectiveness of the implementation of this method looks for the coordination of Institutions of Higher Education of São Paulo, a critical eye and people who are on the frontlines arguing for improvements in the preparation of future professionals in the accounting areaNo mundo atual, a discussão sobre o ensino está ocorrendo em todas as esferas, desde os primeiros ensinamentos aos graduados. Reportagens, estudos e pesquisas mostram que o cenário precisa mudar e já ocorrem várias iniciativas tanto do governo, como das instituições particulares, para que as mudanças sejam positivas e tragam melhorias ao ensino atual. Uma das questões que intrigam os pesquisadores é a que se refere aos métodos de ensino. Todos sabem que os métodos tradicionais estão saturados e, com o advento de novas tecnologias que integram os estudos, se faz necessária uma mudança rápida para que os profissionais acompanhem todas as ocorrências em tempo real. Uma das propostas é o ensino baseado em problemas, chamado de PBL (Problem Based Learning). Neste estudo, o foco da pesquisa é a sugestão da efetividade da implantação deste método pelos olhares da coordenação das Instituições de Ensino Superior da Cidade de São Paulo, um olhar crítico de pessoas que estão na linha de frente, argumentando para melhorias no preparo dos futuros profissionais da área contábilapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/2862/Marcello%20Lopes%20dos%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciências Contábeis e AtuariaisPUC-SPBRCiências Cont. AtuariaisInstituições de ensino superiorMetodologia de ensinoEstudo de casoProblem Based Learning - PBLInstitutions of higher educationTeaching methodologyAccountingCase studyCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEISAplicação do Problem Based Learning (PBL): uma percepção dos coordenadores dos cursos de Ciências Contábeisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcello Lopes dos Santos.pdf.txtMarcello Lopes dos Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain223923https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1594/3/Marcello%20Lopes%20dos%20Santos.pdf.txt6a667de284643f1626aa9fc5cf836cffMD53ORIGINALMarcello Lopes dos Santos.pdfapplication/pdf1229086https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1594/1/Marcello%20Lopes%20dos%20Santos.pdf6ae8ecffb994631b3c97721939c62cebMD51THUMBNAILMarcello Lopes dos Santos.pdf.jpgMarcello Lopes dos Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1594/2/Marcello%20Lopes%20dos%20Santos.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/15942022-04-28 17:43:07.238oai:repositorio.pucsp.br:handle/1594Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T20:43:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Aplicação do Problem Based Learning (PBL): uma percepção dos coordenadores dos cursos de Ciências Contábeis |
title |
Aplicação do Problem Based Learning (PBL): uma percepção dos coordenadores dos cursos de Ciências Contábeis |
spellingShingle |
Aplicação do Problem Based Learning (PBL): uma percepção dos coordenadores dos cursos de Ciências Contábeis Santos, Marcello Lopes dos Instituições de ensino superior Metodologia de ensino Estudo de caso Problem Based Learning - PBL Institutions of higher education Teaching methodology Accounting Case study CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS |
title_short |
Aplicação do Problem Based Learning (PBL): uma percepção dos coordenadores dos cursos de Ciências Contábeis |
title_full |
Aplicação do Problem Based Learning (PBL): uma percepção dos coordenadores dos cursos de Ciências Contábeis |
title_fullStr |
Aplicação do Problem Based Learning (PBL): uma percepção dos coordenadores dos cursos de Ciências Contábeis |
title_full_unstemmed |
Aplicação do Problem Based Learning (PBL): uma percepção dos coordenadores dos cursos de Ciências Contábeis |
title_sort |
Aplicação do Problem Based Learning (PBL): uma percepção dos coordenadores dos cursos de Ciências Contábeis |
author |
Santos, Marcello Lopes dos |
author_facet |
Santos, Marcello Lopes dos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Marion, José Carlos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Marcello Lopes dos |
contributor_str_mv |
Marion, José Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Instituições de ensino superior Metodologia de ensino Estudo de caso |
topic |
Instituições de ensino superior Metodologia de ensino Estudo de caso Problem Based Learning - PBL Institutions of higher education Teaching methodology Accounting Case study CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Problem Based Learning - PBL Institutions of higher education Teaching methodology Accounting Case study |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS |
description |
In today's world, the discussion about teaching is taking place in all spheres, from the earliest teachings graduates. Reports, studies and surveys show that the scenario needs to change and has scheduled several initiatives from both government as private institutions for the changes are positive and bring improvements to the current school. One of the questions that have intrigued researchers are about teaching methods. We all know that traditional methods are saturated and with the advent of new technologies that integrate studies, rapid change is necessary for professionals to monitor all instances in real time. One of the proposals is the problem-based learning, called PBL (Problem Based Learning). In this study, the focus of research is the effectiveness of the implementation of this method looks for the coordination of Institutions of Higher Education of São Paulo, a critical eye and people who are on the frontlines arguing for improvements in the preparation of future professionals in the accounting area |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-12-15 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-01-29 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-25T18:40:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Santos, Marcello Lopes dos. Aplicação do Problem Based Learning (PBL): uma percepção dos coordenadores dos cursos de Ciências Contábeis. 2014. 119 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Cont. Atuariais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1594 |
identifier_str_mv |
Santos, Marcello Lopes dos. Aplicação do Problem Based Learning (PBL): uma percepção dos coordenadores dos cursos de Ciências Contábeis. 2014. 119 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Cont. Atuariais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1594 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Contábeis e Atuariais |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Cont. Atuariais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1594/3/Marcello%20Lopes%20dos%20Santos.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1594/1/Marcello%20Lopes%20dos%20Santos.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1594/2/Marcello%20Lopes%20dos%20Santos.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6a667de284643f1626aa9fc5cf836cff 6ae8ecffb994631b3c97721939c62ceb cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277980406448128 |