História da África, uma disciplina em construção

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Marcia Guerra
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10367
Resumo: This research sought to demonstrate the process through which the contents of the history of Africa came to be regarded by historians relevant content and binding in the formation of a historian. The acquisition of this condition led to its transformation into an academic discipline, allowing itto be a specific body of professionals in their teaching, with time reserved within the curriculum, with tenders for the provision of spaces occupied by these professionals, with the realization of research and academic advising institutional activities. In addition to professional and specific features, the discipline also determines a set of methods and approaches that are considered to be inherent in it. Whon are they determined to? What interests do they translate? What are they? In the search for answers to these questions we were guided by the considerations of the British researcher Ivor Goodson. This choice led us to look beyond the legislation relevant to the subject, especially those concerned with guidelines for ethnic-racial education, notices of procurement programs, disciplines, ementários and conduct interviews with current teachers responsible for conducting the course public universities of Maranhão, Bahia, Rio de Janeiro, Minas Gerais and São Paulo
id PUC_SP-1_a41490df1d870a98c50228584b179f5d
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10367
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Bittencourt, Circe Maria Fernandeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785115P3Pereira, Marcia Guerra2016-04-27T16:32:40Z2012-08-292012-06-13Pereira, Marcia Guerra. História da África, uma disciplina em construção. 2012. 245 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10367This research sought to demonstrate the process through which the contents of the history of Africa came to be regarded by historians relevant content and binding in the formation of a historian. The acquisition of this condition led to its transformation into an academic discipline, allowing itto be a specific body of professionals in their teaching, with time reserved within the curriculum, with tenders for the provision of spaces occupied by these professionals, with the realization of research and academic advising institutional activities. In addition to professional and specific features, the discipline also determines a set of methods and approaches that are considered to be inherent in it. Whon are they determined to? What interests do they translate? What are they? In the search for answers to these questions we were guided by the considerations of the British researcher Ivor Goodson. This choice led us to look beyond the legislation relevant to the subject, especially those concerned with guidelines for ethnic-racial education, notices of procurement programs, disciplines, ementários and conduct interviews with current teachers responsible for conducting the course public universities of Maranhão, Bahia, Rio de Janeiro, Minas Gerais and São PauloEsta pesquisa procurou demonstrar o processo através do qual os conteúdos de história da África passaram a ser considerados, pelos historiadores, conteúdos relevantes e obrigatórios na formação de um historiador. A aquisição desta condição implicou a sua transformação em disciplina acadêmica, passando esta a constituir um corpo específico de profissionais especializados no seu ensino, com horários reservados no interior da grade curricular, com concursos públicos para provimento das vagas ocupadas por estes profissionais, com a realização de pesquisas e atividades de orientação acadêmica institucionais. Além de profissionais e recursos específicos a disciplina também determina um conjunto de conteúdos e métodos de abordagem que passam a ser considerados inerentes a ela. Por quem são determinados? Que interesses traduzem? Quais são eles? Na busca por respostas a estas questões fomos guiados pelas reflexões do pesquisador britânico Ivor Goodson. Esta escolha nos levou a analisar além da legislação pertinente ao assunto, com destaque para aquela preocupada com as diretrizes para a educação étnico-racial, editais de concursos públicos, programas de disciplinas, ementários e a realizar entrevistas com os atuais professores responsáveis pela regência da disciplina nas universidades públicas do Maranhão, Bahia, Rio de Janeiro, Minas Gerais e São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23084/Marcia%20Guerra%20Pereira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoLei 10639/03Ensino de históriaHistória da ÁfricaHistória das disciplinasDiversidade étnico-racialTeaching of historyAfrican historyHistory of subjectsEthnic-racial diversityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOHistória da África, uma disciplina em construçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcia Guerra Pereira.pdf.txtMarcia Guerra Pereira.pdf.txtExtracted texttext/plain512111https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10367/3/Marcia%20Guerra%20Pereira.pdf.txt0aa5f5ba3f1ee94c8eced060e5974695MD53ORIGINALMarcia Guerra Pereira.pdfapplication/pdf2525871https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10367/1/Marcia%20Guerra%20Pereira.pdf5621e4b373678f9ad9b873bbab3da01fMD51THUMBNAILMarcia Guerra Pereira.pdf.jpgMarcia Guerra Pereira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2973https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10367/2/Marcia%20Guerra%20Pereira.pdf.jpgab2f37fb0a39ceb2c5374663d1175bf5MD52handle/103672022-06-28 10:48:42.072oai:repositorio.pucsp.br:handle/10367Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T13:48:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv História da África, uma disciplina em construção
title História da África, uma disciplina em construção
spellingShingle História da África, uma disciplina em construção
Pereira, Marcia Guerra
Lei 10639/03
Ensino de história
História da África
História das disciplinas
Diversidade étnico-racial
Teaching of history
African history
History of subjects
Ethnic-racial diversity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short História da África, uma disciplina em construção
title_full História da África, uma disciplina em construção
title_fullStr História da África, uma disciplina em construção
title_full_unstemmed História da África, uma disciplina em construção
title_sort História da África, uma disciplina em construção
author Pereira, Marcia Guerra
author_facet Pereira, Marcia Guerra
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bittencourt, Circe Maria Fernandes
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4785115P3
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Marcia Guerra
contributor_str_mv Bittencourt, Circe Maria Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Lei 10639/03
Ensino de história
História da África
História das disciplinas
Diversidade étnico-racial
topic Lei 10639/03
Ensino de história
História da África
História das disciplinas
Diversidade étnico-racial
Teaching of history
African history
History of subjects
Ethnic-racial diversity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Teaching of history
African history
History of subjects
Ethnic-racial diversity
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description This research sought to demonstrate the process through which the contents of the history of Africa came to be regarded by historians relevant content and binding in the formation of a historian. The acquisition of this condition led to its transformation into an academic discipline, allowing itto be a specific body of professionals in their teaching, with time reserved within the curriculum, with tenders for the provision of spaces occupied by these professionals, with the realization of research and academic advising institutional activities. In addition to professional and specific features, the discipline also determines a set of methods and approaches that are considered to be inherent in it. Whon are they determined to? What interests do they translate? What are they? In the search for answers to these questions we were guided by the considerations of the British researcher Ivor Goodson. This choice led us to look beyond the legislation relevant to the subject, especially those concerned with guidelines for ethnic-racial education, notices of procurement programs, disciplines, ementários and conduct interviews with current teachers responsible for conducting the course public universities of Maranhão, Bahia, Rio de Janeiro, Minas Gerais and São Paulo
publishDate 2012
dc.date.available.fl_str_mv 2012-08-29
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-06-13
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:32:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Pereira, Marcia Guerra. História da África, uma disciplina em construção. 2012. 245 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10367
identifier_str_mv Pereira, Marcia Guerra. História da África, uma disciplina em construção. 2012. 245 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10367
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10367/3/Marcia%20Guerra%20Pereira.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10367/1/Marcia%20Guerra%20Pereira.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10367/2/Marcia%20Guerra%20Pereira.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 0aa5f5ba3f1ee94c8eced060e5974695
5621e4b373678f9ad9b873bbab3da01f
ab2f37fb0a39ceb2c5374663d1175bf5
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277949619208192