A literatura na escola: o texto literário no livro didático
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14837 |
Resumo: | The goal of the present work is to search and to know the forms (ways) that didactic books deal with literary texts based on the policies established on Parâmetros Curriculares Nacionais (National Curricular Pattern PCN). Our impelling question is: How the literary text, present in the educational books, perform as a support in the reader s formation? In order to achieve our goal, we analysed five educational book series, one of them was done before PCN and the other four were done af ter PCN. In chapter I, we present some essential aspects, such as the function of literature in the individual s formation process. We also present a little of the reading history in the school, as wel l as aspects of the literature s relevance in PCN. In chapter II, the problem of the presence of literary text is ef fectively exposed, through the analysis of our corpus, the f ive series, become evident the relat ionship between the approaches before and after PCN. The established elements for the analysis were the survey of all texts, the observation of gebder diversity, authors and works, and the quality of the proposal for reading practice. In chapter I II, we discuss about questions of literary theory, reading and literacy. This theoretical extract point to the need of the educator the specif icities which characterize literature, in order to make the scholar experience more rich and productive |
id |
PUC_SP-1_a43c01a0c99702c7357726df481bf18c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14837 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Bastazin, Vera Lúciahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4137455H2Feitosa, Ceciliany Alves2016-04-28T19:59:08Z2008-01-162007-11-29Feitosa, Ceciliany Alves. A literatura na escola: o texto literário no livro didático. 2007. 150 f. Dissertação (Mestrado em Literatura) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14837The goal of the present work is to search and to know the forms (ways) that didactic books deal with literary texts based on the policies established on Parâmetros Curriculares Nacionais (National Curricular Pattern PCN). Our impelling question is: How the literary text, present in the educational books, perform as a support in the reader s formation? In order to achieve our goal, we analysed five educational book series, one of them was done before PCN and the other four were done af ter PCN. In chapter I, we present some essential aspects, such as the function of literature in the individual s formation process. We also present a little of the reading history in the school, as wel l as aspects of the literature s relevance in PCN. In chapter II, the problem of the presence of literary text is ef fectively exposed, through the analysis of our corpus, the f ive series, become evident the relat ionship between the approaches before and after PCN. The established elements for the analysis were the survey of all texts, the observation of gebder diversity, authors and works, and the quality of the proposal for reading practice. In chapter I II, we discuss about questions of literary theory, reading and literacy. This theoretical extract point to the need of the educator the specif icities which characterize literature, in order to make the scholar experience more rich and productiveO presente trabalho tem como objetivo buscar e conhecer o tratamento dado ao texto literário no livro didático, a partir das diretrizes estabelecidas pelos Parâmetros Curriculares Nacionais. Nossa indagação propulsora é: como o texto literário, presente nos manuais oficiais de ensino, desempenha seu papel, como suporte na formação do leitor? Para realizarmos nosso objet ivo, analisamos cinco coleções de livros didáticos, dirigidos às quatro primeiras séries do ensino fundamental, uma anterior aos PCN e as outras quatro, posteriores. No capítulo I, apresentamos algumas concepções essenciais para nós, como a da função da li teratura na escola no processo de formação do indivíduo. Também expomos um pequeno resgate da história da leitura na escola, bem como aspectos da relevância da Literatura nos PCN. No capítulo II, a problemática da presença do texto literário é efetivamente exposta, por meio da análise do nosso corpus, as cinco coleções, evidenciando-se as relações entre as abordagens anteriores e posteriores ao PCN. Para a análise, os elementos estabelecidos foram o levantamento do total de textos, a observação da diversidade de gêneros, autores e obras, e a qualidade das propostas para a prática de leitura. No capítulo III, discorremos sobre questões de teoria, leitura e let ramento literários. Esse apanhado teórico aponta para a necessidade do educador reconhecer as especif icidades caracterizadoras da Literatura, a fim de tornar a experiência escolar mais rica e produtivaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/31092/Ceciliany%20Alves%20Feitosa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica LiteráriaPUC-SPBRLiteraturaTeoria literáriaLetramento literárioLeituraLiteratura (Ensino fundamental)Livros didaticosLiteratureLiterary theoryLiterary literacyCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA BRASILEIRAA literatura na escola: o texto literário no livro didáticoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCeciliany Alves Feitosa.pdf.txtCeciliany Alves Feitosa.pdf.txtExtracted texttext/plain230532https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14837/3/Ceciliany%20Alves%20Feitosa.pdf.txt7610e79e6e4009c794618b68a5b135f1MD53ORIGINALCeciliany Alves Feitosa.pdfapplication/pdf836278https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14837/1/Ceciliany%20Alves%20Feitosa.pdf716b0ee13851ee1e5003329a34a30869MD51THUMBNAILCeciliany Alves Feitosa.pdf.jpgCeciliany Alves Feitosa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2906https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14837/2/Ceciliany%20Alves%20Feitosa.pdf.jpg1ce08272b29b4738bce5da2860274f82MD52handle/148372022-04-19 16:00:33.64oai:repositorio.pucsp.br:handle/14837Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-19T19:00:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A literatura na escola: o texto literário no livro didático |
title |
A literatura na escola: o texto literário no livro didático |
spellingShingle |
A literatura na escola: o texto literário no livro didático Feitosa, Ceciliany Alves Teoria literária Letramento literário Leitura Literatura (Ensino fundamental) Livros didaticos Literature Literary theory Literary literacy CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA BRASILEIRA |
title_short |
A literatura na escola: o texto literário no livro didático |
title_full |
A literatura na escola: o texto literário no livro didático |
title_fullStr |
A literatura na escola: o texto literário no livro didático |
title_full_unstemmed |
A literatura na escola: o texto literário no livro didático |
title_sort |
A literatura na escola: o texto literário no livro didático |
author |
Feitosa, Ceciliany Alves |
author_facet |
Feitosa, Ceciliany Alves |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bastazin, Vera Lúcia |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4137455H2 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Feitosa, Ceciliany Alves |
contributor_str_mv |
Bastazin, Vera Lúcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria literária Letramento literário Leitura Literatura (Ensino fundamental) Livros didaticos |
topic |
Teoria literária Letramento literário Leitura Literatura (Ensino fundamental) Livros didaticos Literature Literary theory Literary literacy CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA BRASILEIRA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Literature Literary theory Literary literacy |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA BRASILEIRA |
description |
The goal of the present work is to search and to know the forms (ways) that didactic books deal with literary texts based on the policies established on Parâmetros Curriculares Nacionais (National Curricular Pattern PCN). Our impelling question is: How the literary text, present in the educational books, perform as a support in the reader s formation? In order to achieve our goal, we analysed five educational book series, one of them was done before PCN and the other four were done af ter PCN. In chapter I, we present some essential aspects, such as the function of literature in the individual s formation process. We also present a little of the reading history in the school, as wel l as aspects of the literature s relevance in PCN. In chapter II, the problem of the presence of literary text is ef fectively exposed, through the analysis of our corpus, the f ive series, become evident the relat ionship between the approaches before and after PCN. The established elements for the analysis were the survey of all texts, the observation of gebder diversity, authors and works, and the quality of the proposal for reading practice. In chapter I II, we discuss about questions of literary theory, reading and literacy. This theoretical extract point to the need of the educator the specif icities which characterize literature, in order to make the scholar experience more rich and productive |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-11-29 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-01-16 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:59:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Feitosa, Ceciliany Alves. A literatura na escola: o texto literário no livro didático. 2007. 150 f. Dissertação (Mestrado em Literatura) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14837 |
identifier_str_mv |
Feitosa, Ceciliany Alves. A literatura na escola: o texto literário no livro didático. 2007. 150 f. Dissertação (Mestrado em Literatura) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14837 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Literatura |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14837/3/Ceciliany%20Alves%20Feitosa.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14837/1/Ceciliany%20Alves%20Feitosa.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14837/2/Ceciliany%20Alves%20Feitosa.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7610e79e6e4009c794618b68a5b135f1 716b0ee13851ee1e5003329a34a30869 1ce08272b29b4738bce5da2860274f82 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277846375366656 |