O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vercesi, Maria Elena de Abreu
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10786
Resumo: This dissertation aims to observe the criation, institutionalization, and setting up processes of the Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo, known as Liceu Pasteur, and its position within the private high-school field during the first three decades of the 20th century, when the interests in international relations and national political strugles were established. It has been observed how cultural policy in international relations was structured as an important instrument which aimed the interests of the two involved agents, São Paulo oligarchic elite and France. For the execution of the Lyceu a statute was elaborated, which is considered a priviliged source for its study, since it presents the criation set of ideas and how the execution should be carried on. The Departamento Nacional de Ensino (National Department of Teaching) acts and reports relating to anual exams are also priviliged sources, reporting the choice of subjects, number of students and teachers names, and making possible to compare the statute determinations. The school books imported from France and used during the first years after the Lyceu was set up reveal, from their content analysis, the action of French cultural policy. This research has studied the reason why the Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo, during its first decades, presented a crisis of the French school model, which resulted in the small number of student applications
id PUC_SP-1_b559e4f492790ba0f907416adb2edd73
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10786
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Bittencourt, Circe Maria Fernandeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4243032E7Vercesi, Maria Elena de Abreu2016-04-27T16:34:04Z2011-11-102010-03-23Vercesi, Maria Elena de Abreu. O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo. 2010. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10786This dissertation aims to observe the criation, institutionalization, and setting up processes of the Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo, known as Liceu Pasteur, and its position within the private high-school field during the first three decades of the 20th century, when the interests in international relations and national political strugles were established. It has been observed how cultural policy in international relations was structured as an important instrument which aimed the interests of the two involved agents, São Paulo oligarchic elite and France. For the execution of the Lyceu a statute was elaborated, which is considered a priviliged source for its study, since it presents the criation set of ideas and how the execution should be carried on. The Departamento Nacional de Ensino (National Department of Teaching) acts and reports relating to anual exams are also priviliged sources, reporting the choice of subjects, number of students and teachers names, and making possible to compare the statute determinations. The school books imported from France and used during the first years after the Lyceu was set up reveal, from their content analysis, the action of French cultural policy. This research has studied the reason why the Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo, during its first decades, presented a crisis of the French school model, which resulted in the small number of student applicationsO objetivo principal dessa dissertação é observar o processo de criação, institucionalização e instalação do Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo, atual Liceu Pasteur, e sua posição em um espaço de educação secundária particular, nas três primeiras décadas do século XX, no qual interesses de relações internacionais e embates políticos nacionais estavam postos. Observou como a política cultural das relações internacionais se estruturou como instrumento importante, para a consecução dos interesses dos dois agentes envolvidos: a elite oligárquica paulista e a França. Para a implantação do Lyceu foi elaborado um estatuto, que é considerado fonte privilegiada para seu estudo, pois expõe o ideário de criação e como deveria ser a sua implantação. As atas e relatórios do Departamento Nacional do Ensino, relativos aos exames anuais, também se colocam como fontes privilegiadas que relatam escolha de disciplinas, quantidades de alunos e nomes de professores, possibilitando uma comparação com as determinações do estatuto. Os livros didáticos importados da França para os primeiros anos de funcionamento revelam, na análise de seu conteúdo, a ação da política cultural francesa. A pesquisa estudou o motivo de o Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo em sua primeira década de funcionamento ter apresentado uma crise de modelo de escola francesa, que resultou na pouca quantidade de alunos matriculadosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23599/Maria%20Elena%20de%20Abreu%20Vercesi.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoPolítica francesaCultura escolarCurrículo humanísticoLyceu Franco-Brasileiro (Sao Paulo, SP) -- HistoriaFrench policySchool cultureHumanistic curriculumCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO Lyceu Franco-Brasileiro São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Elena de Abreu Vercesi.pdf.txtMaria Elena de Abreu Vercesi.pdf.txtExtracted texttext/plain232019https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10786/3/Maria%20Elena%20de%20Abreu%20Vercesi.pdf.txt609b3e6f9f8135c964c93c9f18f7bf2eMD53ORIGINALMaria Elena de Abreu Vercesi.pdfapplication/pdf4640500https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10786/1/Maria%20Elena%20de%20Abreu%20Vercesi.pdfb501a6dfdd09f07100b391ebfa75d617MD51THUMBNAILMaria Elena de Abreu Vercesi.pdf.jpgMaria Elena de Abreu Vercesi.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10786/2/Maria%20Elena%20de%20Abreu%20Vercesi.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/107862022-06-28 15:56:30.854oai:repositorio.pucsp.br:handle/10786Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T18:56:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo
title O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo
spellingShingle O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo
Vercesi, Maria Elena de Abreu
Política francesa
Cultura escolar
Currículo humanístico
Lyceu Franco-Brasileiro (Sao Paulo, SP) -- Historia
French policy
School culture
Humanistic curriculum
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo
title_full O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo
title_fullStr O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo
title_full_unstemmed O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo
title_sort O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo
author Vercesi, Maria Elena de Abreu
author_facet Vercesi, Maria Elena de Abreu
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bittencourt, Circe Maria Fernandes
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4243032E7
dc.contributor.author.fl_str_mv Vercesi, Maria Elena de Abreu
contributor_str_mv Bittencourt, Circe Maria Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Política francesa
Cultura escolar
Currículo humanístico
Lyceu Franco-Brasileiro (Sao Paulo, SP) -- Historia
topic Política francesa
Cultura escolar
Currículo humanístico
Lyceu Franco-Brasileiro (Sao Paulo, SP) -- Historia
French policy
School culture
Humanistic curriculum
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv French policy
School culture
Humanistic curriculum
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This dissertation aims to observe the criation, institutionalization, and setting up processes of the Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo, known as Liceu Pasteur, and its position within the private high-school field during the first three decades of the 20th century, when the interests in international relations and national political strugles were established. It has been observed how cultural policy in international relations was structured as an important instrument which aimed the interests of the two involved agents, São Paulo oligarchic elite and France. For the execution of the Lyceu a statute was elaborated, which is considered a priviliged source for its study, since it presents the criation set of ideas and how the execution should be carried on. The Departamento Nacional de Ensino (National Department of Teaching) acts and reports relating to anual exams are also priviliged sources, reporting the choice of subjects, number of students and teachers names, and making possible to compare the statute determinations. The school books imported from France and used during the first years after the Lyceu was set up reveal, from their content analysis, the action of French cultural policy. This research has studied the reason why the Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo, during its first decades, presented a crisis of the French school model, which resulted in the small number of student applications
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-03-23
dc.date.available.fl_str_mv 2011-11-10
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:34:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Vercesi, Maria Elena de Abreu. O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo. 2010. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10786
identifier_str_mv Vercesi, Maria Elena de Abreu. O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo. 2010. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10786
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10786/3/Maria%20Elena%20de%20Abreu%20Vercesi.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10786/1/Maria%20Elena%20de%20Abreu%20Vercesi.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10786/2/Maria%20Elena%20de%20Abreu%20Vercesi.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 609b3e6f9f8135c964c93c9f18f7bf2e
b501a6dfdd09f07100b391ebfa75d617
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277875916898304