O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10786 |
Resumo: | This dissertation aims to observe the criation, institutionalization, and setting up processes of the Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo, known as Liceu Pasteur, and its position within the private high-school field during the first three decades of the 20th century, when the interests in international relations and national political strugles were established. It has been observed how cultural policy in international relations was structured as an important instrument which aimed the interests of the two involved agents, São Paulo oligarchic elite and France. For the execution of the Lyceu a statute was elaborated, which is considered a priviliged source for its study, since it presents the criation set of ideas and how the execution should be carried on. The Departamento Nacional de Ensino (National Department of Teaching) acts and reports relating to anual exams are also priviliged sources, reporting the choice of subjects, number of students and teachers names, and making possible to compare the statute determinations. The school books imported from France and used during the first years after the Lyceu was set up reveal, from their content analysis, the action of French cultural policy. This research has studied the reason why the Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo, during its first decades, presented a crisis of the French school model, which resulted in the small number of student applications |
id |
PUC_SP-1_b559e4f492790ba0f907416adb2edd73 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10786 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Bittencourt, Circe Maria Fernandeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4243032E7Vercesi, Maria Elena de Abreu2016-04-27T16:34:04Z2011-11-102010-03-23Vercesi, Maria Elena de Abreu. O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo. 2010. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10786This dissertation aims to observe the criation, institutionalization, and setting up processes of the Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo, known as Liceu Pasteur, and its position within the private high-school field during the first three decades of the 20th century, when the interests in international relations and national political strugles were established. It has been observed how cultural policy in international relations was structured as an important instrument which aimed the interests of the two involved agents, São Paulo oligarchic elite and France. For the execution of the Lyceu a statute was elaborated, which is considered a priviliged source for its study, since it presents the criation set of ideas and how the execution should be carried on. The Departamento Nacional de Ensino (National Department of Teaching) acts and reports relating to anual exams are also priviliged sources, reporting the choice of subjects, number of students and teachers names, and making possible to compare the statute determinations. The school books imported from France and used during the first years after the Lyceu was set up reveal, from their content analysis, the action of French cultural policy. This research has studied the reason why the Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo, during its first decades, presented a crisis of the French school model, which resulted in the small number of student applicationsO objetivo principal dessa dissertação é observar o processo de criação, institucionalização e instalação do Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo, atual Liceu Pasteur, e sua posição em um espaço de educação secundária particular, nas três primeiras décadas do século XX, no qual interesses de relações internacionais e embates políticos nacionais estavam postos. Observou como a política cultural das relações internacionais se estruturou como instrumento importante, para a consecução dos interesses dos dois agentes envolvidos: a elite oligárquica paulista e a França. Para a implantação do Lyceu foi elaborado um estatuto, que é considerado fonte privilegiada para seu estudo, pois expõe o ideário de criação e como deveria ser a sua implantação. As atas e relatórios do Departamento Nacional do Ensino, relativos aos exames anuais, também se colocam como fontes privilegiadas que relatam escolha de disciplinas, quantidades de alunos e nomes de professores, possibilitando uma comparação com as determinações do estatuto. Os livros didáticos importados da França para os primeiros anos de funcionamento revelam, na análise de seu conteúdo, a ação da política cultural francesa. A pesquisa estudou o motivo de o Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo em sua primeira década de funcionamento ter apresentado uma crise de modelo de escola francesa, que resultou na pouca quantidade de alunos matriculadosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23599/Maria%20Elena%20de%20Abreu%20Vercesi.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoPolítica francesaCultura escolarCurrículo humanísticoLyceu Franco-Brasileiro (Sao Paulo, SP) -- HistoriaFrench policySchool cultureHumanistic curriculumCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO Lyceu Franco-Brasileiro São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Elena de Abreu Vercesi.pdf.txtMaria Elena de Abreu Vercesi.pdf.txtExtracted texttext/plain232019https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10786/3/Maria%20Elena%20de%20Abreu%20Vercesi.pdf.txt609b3e6f9f8135c964c93c9f18f7bf2eMD53ORIGINALMaria Elena de Abreu Vercesi.pdfapplication/pdf4640500https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10786/1/Maria%20Elena%20de%20Abreu%20Vercesi.pdfb501a6dfdd09f07100b391ebfa75d617MD51THUMBNAILMaria Elena de Abreu Vercesi.pdf.jpgMaria Elena de Abreu Vercesi.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10786/2/Maria%20Elena%20de%20Abreu%20Vercesi.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/107862022-06-28 15:56:30.854oai:repositorio.pucsp.br:handle/10786Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T18:56:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo |
title |
O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo |
spellingShingle |
O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo Vercesi, Maria Elena de Abreu Política francesa Cultura escolar Currículo humanístico Lyceu Franco-Brasileiro (Sao Paulo, SP) -- Historia French policy School culture Humanistic curriculum CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo |
title_full |
O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo |
title_fullStr |
O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo |
title_full_unstemmed |
O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo |
title_sort |
O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo |
author |
Vercesi, Maria Elena de Abreu |
author_facet |
Vercesi, Maria Elena de Abreu |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bittencourt, Circe Maria Fernandes |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4243032E7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vercesi, Maria Elena de Abreu |
contributor_str_mv |
Bittencourt, Circe Maria Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política francesa Cultura escolar Currículo humanístico Lyceu Franco-Brasileiro (Sao Paulo, SP) -- Historia |
topic |
Política francesa Cultura escolar Currículo humanístico Lyceu Franco-Brasileiro (Sao Paulo, SP) -- Historia French policy School culture Humanistic curriculum CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
French policy School culture Humanistic curriculum |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This dissertation aims to observe the criation, institutionalization, and setting up processes of the Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo, known as Liceu Pasteur, and its position within the private high-school field during the first three decades of the 20th century, when the interests in international relations and national political strugles were established. It has been observed how cultural policy in international relations was structured as an important instrument which aimed the interests of the two involved agents, São Paulo oligarchic elite and France. For the execution of the Lyceu a statute was elaborated, which is considered a priviliged source for its study, since it presents the criation set of ideas and how the execution should be carried on. The Departamento Nacional de Ensino (National Department of Teaching) acts and reports relating to anual exams are also priviliged sources, reporting the choice of subjects, number of students and teachers names, and making possible to compare the statute determinations. The school books imported from France and used during the first years after the Lyceu was set up reveal, from their content analysis, the action of French cultural policy. This research has studied the reason why the Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo, during its first decades, presented a crisis of the French school model, which resulted in the small number of student applications |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-03-23 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-11-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:34:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Vercesi, Maria Elena de Abreu. O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo. 2010. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10786 |
identifier_str_mv |
Vercesi, Maria Elena de Abreu. O Lyceu Franco-Brasileiro São Paulo. 2010. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10786 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10786/3/Maria%20Elena%20de%20Abreu%20Vercesi.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10786/1/Maria%20Elena%20de%20Abreu%20Vercesi.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10786/2/Maria%20Elena%20de%20Abreu%20Vercesi.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
609b3e6f9f8135c964c93c9f18f7bf2e b501a6dfdd09f07100b391ebfa75d617 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277875916898304 |