Uma proposta para aplicação de mapas conceituais ao processo de ensino-aprendizagem de computação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brezolin, Ligia Maria Teixeira de Faria
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18256
Resumo: This research is a proposal for the application of concept maps in Higher Education Computing in two aspects: the integration of disciplines that make up the curriculum, as well as in students learning, leading them to a meaningful learning. Higher education is seen as a challenge in creating techniques that can be a potential factor in student learning in a way they could study and learn the subjects contents in a more enjoyable way. The study was based on the qualitative analysis, having as a theoretical reference Ausubel, Novak, Gowin, Gagné, Piaget and Bruner. The concepts related to teaching and learning are discussed, highlighting the cognitive theory of learning and concept maps. The research was carried out in Computing Science Course at UNISAL - Centro Universitário Salesiano de São Paulo Unidade de Ensino de Lorena, in the subject Object-Oriented Programming Language. The teacher and the students of first year (second semester) course were the subjects of the research. The activities related to the course contents and the use of concept maps across the CmapTools software and analysis of the maps developed by the students were carried out during the research. The results showed that the implementation of the concept maps technique in the teaching of computing was a potential learning facilitator action as well as to allow this occurrence in other disciplines of the course
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Higher education is seen as a challenge in creating techniques that can be a potential factor in student learning in a way they could study and learn the subjects contents in a more enjoyable way. The study was based on the qualitative analysis, having as a theoretical reference Ausubel, Novak, Gowin, Gagné, Piaget and Bruner. The concepts related to teaching and learning are discussed, highlighting the cognitive theory of learning and concept maps. The research was carried out in Computing Science Course at UNISAL - Centro Universitário Salesiano de São Paulo Unidade de Ensino de Lorena, in the subject Object-Oriented Programming Language. The teacher and the students of first year (second semester) course were the subjects of the research. The activities related to the course contents and the use of concept maps across the CmapTools software and analysis of the maps developed by the students were carried out during the research. The results showed that the implementation of the concept maps technique in the teaching of computing was a potential learning facilitator action as well as to allow this occurrence in other disciplines of the courseEsta pesquisa consiste numa proposta para aplicação de Mapas Conceituais no Ensino Superior de Computação em duas vertentes: na integração vertical e horizontal das disciplinas que compõe a grade curricular, bem como na aprendizagem do aluno levando-o a uma aprendizagem significativa. Destaca-se o Ensino Superior como um desafio em adotar técnicas que possam ser um fator potencial no aprendizado do aluno, pois permitirá estudar e aprender os conteúdos das disciplinas de um modo mais agradável. O estudo baseou-se na análise qualitativa, tomando como referencial teórico Ausubel, Novak, Gowin, Gagné, Piaget e Bruner. São abordados conceitos relacionados ao ensino-aprendizagem, destacando-se a Teoria Cognitivista de Aprendizagem e Mapas Conceituais. A pesquisa foi efetivada no curso de Ciência da Computação do UNISAL Centro Universitário Salesiano de São Paulo Unidade de Ensino de Lorena, abordando a disciplina Linguagem de Programação Orientada a Objeto. Participaram a professora e os alunos do primeiro ano (segundo semestre) do curso. Foram desenvolvidas atividades relacionadas com os conteúdos da disciplina e o uso de Mapas Conceituais através do software CMapTools e análise da evolução dos mapas desenvolvidos pelos alunos. Os resultados mostraram que a implementação da técnica de Mapas Conceituais no ensino da Computação se constituiu numa ação potencialmente facilitadora de aprendizagem, além de possibilitar essa ocorrência nas demais disciplinas do cursoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35050/Ligia%20Maria%20Teixeira%20de%20Faria%20Brezolin.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBRFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaMapas conceituaisAprendizagem significativaComputaçãoCiencia da computacao -- Estudo e ensinoInteligencia artificialEngenharia de softwareConcept mapsMeaningful learningComputerCNPQ::ENGENHARIASUma proposta para aplicação de mapas conceituais ao processo de ensino-aprendizagem de computaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLigia Maria Teixeira de Faria Brezolin.pdf.txtLigia Maria Teixeira de Faria Brezolin.pdf.txtExtracted texttext/plain186777https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18256/3/Ligia%20Maria%20Teixeira%20de%20Faria%20Brezolin.pdf.txt1c7c11da786c10669fe6624f7f1a5286MD53ORIGINALLigia Maria Teixeira de Faria Brezolin.pdfapplication/pdf9818670https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18256/1/Ligia%20Maria%20Teixeira%20de%20Faria%20Brezolin.pdfcc257edfb80c2050f5d0f3b82ea3c40eMD51THUMBNAILLigia Maria Teixeira de Faria Brezolin.pdf.jpgLigia Maria Teixeira de Faria Brezolin.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3804https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18256/2/Ligia%20Maria%20Teixeira%20de%20Faria%20Brezolin.pdf.jpgc9756bc384c6d1294be190bbfacf171dMD52handle/182562022-06-15 13:13:53.521oai:repositorio.pucsp.br:handle/18256Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-15T16:13:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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