A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42497 |
Resumo: | This dissertation analyzes the Gymnastics for All sport modality, aiming to identify characteristics related to the training of Physical Education professionals from the perspective of critical pedagogies. This study was motivated by the characteristics of the modality itself—a gymnastic practice that allows the participation of any human being, regardless of race, social level, age, gender, physical or technical condition; its playful aspect and the absence of rigid rules for its practice. This qualitative research is developed through document analysis and points out the paths of the physical educator's role from the critical perspective presented by Paulo Freire. The analysis focuses on the guiding document of the Sesc Sports Program, Sesc-SP, the characteristics of the critical educator, and the concepts of Gymnastics for All. The results demonstrate that the dialogue between Freirean autonomy, Gymnastics for All, and the guidelines of the Sesc Sports Program is established in the search for emancipation and active participation of individuals in bodily practice. The research reinforces that this modality finds fertile ground in the educational context, not only within Sesc São Paulo but also in any scenario that aims to work on inclusion and autonomy as a form of human development |
id |
PUC_SP-1_bff4b8a435c325ef21c3d7185e65b5ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/42497 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Maria da Graça Moreira dahttp://lattes.cnpq.br/7868517261081624http://lattes.cnpq.br/4460590237175412Spínola, Sérgio Gouveia2024-08-21T18:02:32Z2024-08-21T18:02:32Z2024-06-17Spínola, Sérgio Gouveia. A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42497This dissertation analyzes the Gymnastics for All sport modality, aiming to identify characteristics related to the training of Physical Education professionals from the perspective of critical pedagogies. This study was motivated by the characteristics of the modality itself—a gymnastic practice that allows the participation of any human being, regardless of race, social level, age, gender, physical or technical condition; its playful aspect and the absence of rigid rules for its practice. This qualitative research is developed through document analysis and points out the paths of the physical educator's role from the critical perspective presented by Paulo Freire. The analysis focuses on the guiding document of the Sesc Sports Program, Sesc-SP, the characteristics of the critical educator, and the concepts of Gymnastics for All. The results demonstrate that the dialogue between Freirean autonomy, Gymnastics for All, and the guidelines of the Sesc Sports Program is established in the search for emancipation and active participation of individuals in bodily practice. The research reinforces that this modality finds fertile ground in the educational context, not only within Sesc São Paulo but also in any scenario that aims to work on inclusion and autonomy as a form of human developmentEsta dissertação analisa a modalidade esportiva Ginástica Para Todos buscando identificar características relacionadas à formação do profissional em Educação Física na perspectiva das pedagogias críticas. O tema foi instigado pelas características da própria modalidade, uma prática gímnica que permite, através de sua prática, a participação de qualquer ser humano, independente de raça, nível social, idade, sexo, condição física ou técnica; de seu aspecto lúdico e da inexistência de normas rígidas para sua prática. Esta pesquisa, de abordagem qualitativa, se desenvolve por meio da análise documental, e aponta caminhos da atuação do educador físico na perspectiva crítica apresentada por Paulo Freire por meio da análise do documento norteador do Programa Sesc de Esportes, do Sesc-SP, das características do educador crítico e dos conceitos da GPT. Os resultados demonstram que o diálogo entre a autonomia freiriana, a Ginástica para Todos e as diretrizes do Programa Sesc de Esportes se estabelece na busca pela emancipação e participação ativa dos indivíduos em uma prática corporal. A pesquisa reforça que a GPT encontra campo fecundo no contexto educacional, não só do Sesc São Paulo, mas também em todo cenário que se propuser a trabalhar a inclusão e a autonomia como forma de desenvolvimento humanoporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Pós-Graduação em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOCurrículoEducação físicaPedagogia críticaPaulo FreireGinástica para todosCurriculumPhysical educationCritical pedagogyPaulo FreireGymnastics for AllA educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALSergio Gouveia Spinola.pdfapplication/pdf2063983https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42497/1/Sergio%20Gouveia%20Spinola.pdf648db48e645e34de918cbfc6b84915b6MD51TEXTSergio Gouveia Spinola.pdf.txtSergio Gouveia Spinola.pdf.txtExtracted texttext/plain221231https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42497/2/Sergio%20Gouveia%20Spinola.pdf.txt03294a2fe3e3426011be8722a4a58048MD52THUMBNAILSergio Gouveia Spinola.pdf.jpgSergio Gouveia Spinola.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1170https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42497/3/Sergio%20Gouveia%20Spinola.pdf.jpgc4c58f56288455961b1a6d0b02756365MD53handle/424972024-08-22 01:04:12.27oai:repositorio.pucsp.br:handle/42497Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-08-22T04:04:12Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação |
title |
A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação |
spellingShingle |
A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação Spínola, Sérgio Gouveia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Currículo Educação física Pedagogia crítica Paulo Freire Ginástica para todos Curriculum Physical education Critical pedagogy Paulo Freire Gymnastics for All |
title_short |
A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação |
title_full |
A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação |
title_fullStr |
A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação |
title_full_unstemmed |
A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação |
title_sort |
A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação |
author |
Spínola, Sérgio Gouveia |
author_facet |
Spínola, Sérgio Gouveia |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Maria da Graça Moreira da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7868517261081624 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4460590237175412 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Spínola, Sérgio Gouveia |
contributor_str_mv |
Silva, Maria da Graça Moreira da |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Currículo Educação física Pedagogia crítica Paulo Freire Ginástica para todos Curriculum Physical education Critical pedagogy Paulo Freire Gymnastics for All |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Educação física Pedagogia crítica Paulo Freire Ginástica para todos |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Curriculum Physical education Critical pedagogy Paulo Freire Gymnastics for All |
description |
This dissertation analyzes the Gymnastics for All sport modality, aiming to identify characteristics related to the training of Physical Education professionals from the perspective of critical pedagogies. This study was motivated by the characteristics of the modality itself—a gymnastic practice that allows the participation of any human being, regardless of race, social level, age, gender, physical or technical condition; its playful aspect and the absence of rigid rules for its practice. This qualitative research is developed through document analysis and points out the paths of the physical educator's role from the critical perspective presented by Paulo Freire. The analysis focuses on the guiding document of the Sesc Sports Program, Sesc-SP, the characteristics of the critical educator, and the concepts of Gymnastics for All. The results demonstrate that the dialogue between Freirean autonomy, Gymnastics for All, and the guidelines of the Sesc Sports Program is established in the search for emancipation and active participation of individuals in bodily practice. The research reinforces that this modality finds fertile ground in the educational context, not only within Sesc São Paulo but also in any scenario that aims to work on inclusion and autonomy as a form of human development |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-08-21T18:02:32Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-08-21T18:02:32Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2024-06-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Spínola, Sérgio Gouveia. A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42497 |
identifier_str_mv |
Spínola, Sérgio Gouveia. A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42497 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42497/1/Sergio%20Gouveia%20Spinola.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42497/2/Sergio%20Gouveia%20Spinola.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42497/3/Sergio%20Gouveia%20Spinola.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
648db48e645e34de918cbfc6b84915b6 03294a2fe3e3426011be8722a4a58048 c4c58f56288455961b1a6d0b02756365 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277799993704448 |