A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Spínola, Sérgio Gouveia
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42497
Resumo: This dissertation analyzes the Gymnastics for All sport modality, aiming to identify characteristics related to the training of Physical Education professionals from the perspective of critical pedagogies. This study was motivated by the characteristics of the modality itself—a gymnastic practice that allows the participation of any human being, regardless of race, social level, age, gender, physical or technical condition; its playful aspect and the absence of rigid rules for its practice. This qualitative research is developed through document analysis and points out the paths of the physical educator's role from the critical perspective presented by Paulo Freire. The analysis focuses on the guiding document of the Sesc Sports Program, Sesc-SP, the characteristics of the critical educator, and the concepts of Gymnastics for All. The results demonstrate that the dialogue between Freirean autonomy, Gymnastics for All, and the guidelines of the Sesc Sports Program is established in the search for emancipation and active participation of individuals in bodily practice. The research reinforces that this modality finds fertile ground in the educational context, not only within Sesc São Paulo but also in any scenario that aims to work on inclusion and autonomy as a form of human development
id PUC_SP-1_bff4b8a435c325ef21c3d7185e65b5ac
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/42497
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Silva, Maria da Graça Moreira dahttp://lattes.cnpq.br/7868517261081624http://lattes.cnpq.br/4460590237175412Spínola, Sérgio Gouveia2024-08-21T18:02:32Z2024-08-21T18:02:32Z2024-06-17Spínola, Sérgio Gouveia. A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42497This dissertation analyzes the Gymnastics for All sport modality, aiming to identify characteristics related to the training of Physical Education professionals from the perspective of critical pedagogies. This study was motivated by the characteristics of the modality itself—a gymnastic practice that allows the participation of any human being, regardless of race, social level, age, gender, physical or technical condition; its playful aspect and the absence of rigid rules for its practice. This qualitative research is developed through document analysis and points out the paths of the physical educator's role from the critical perspective presented by Paulo Freire. The analysis focuses on the guiding document of the Sesc Sports Program, Sesc-SP, the characteristics of the critical educator, and the concepts of Gymnastics for All. The results demonstrate that the dialogue between Freirean autonomy, Gymnastics for All, and the guidelines of the Sesc Sports Program is established in the search for emancipation and active participation of individuals in bodily practice. The research reinforces that this modality finds fertile ground in the educational context, not only within Sesc São Paulo but also in any scenario that aims to work on inclusion and autonomy as a form of human developmentEsta dissertação analisa a modalidade esportiva Ginástica Para Todos buscando identificar características relacionadas à formação do profissional em Educação Física na perspectiva das pedagogias críticas. O tema foi instigado pelas características da própria modalidade, uma prática gímnica que permite, através de sua prática, a participação de qualquer ser humano, independente de raça, nível social, idade, sexo, condição física ou técnica; de seu aspecto lúdico e da inexistência de normas rígidas para sua prática. Esta pesquisa, de abordagem qualitativa, se desenvolve por meio da análise documental, e aponta caminhos da atuação do educador físico na perspectiva crítica apresentada por Paulo Freire por meio da análise do documento norteador do Programa Sesc de Esportes, do Sesc-SP, das características do educador crítico e dos conceitos da GPT. Os resultados demonstram que o diálogo entre a autonomia freiriana, a Ginástica para Todos e as diretrizes do Programa Sesc de Esportes se estabelece na busca pela emancipação e participação ativa dos indivíduos em uma prática corporal. A pesquisa reforça que a GPT encontra campo fecundo no contexto educacional, não só do Sesc São Paulo, mas também em todo cenário que se propuser a trabalhar a inclusão e a autonomia como forma de desenvolvimento humanoporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Pós-Graduação em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOCurrículoEducação físicaPedagogia críticaPaulo FreireGinástica para todosCurriculumPhysical educationCritical pedagogyPaulo FreireGymnastics for AllA educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALSergio Gouveia Spinola.pdfapplication/pdf2063983https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42497/1/Sergio%20Gouveia%20Spinola.pdf648db48e645e34de918cbfc6b84915b6MD51TEXTSergio Gouveia Spinola.pdf.txtSergio Gouveia Spinola.pdf.txtExtracted texttext/plain221231https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42497/2/Sergio%20Gouveia%20Spinola.pdf.txt03294a2fe3e3426011be8722a4a58048MD52THUMBNAILSergio Gouveia Spinola.pdf.jpgSergio Gouveia Spinola.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1170https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42497/3/Sergio%20Gouveia%20Spinola.pdf.jpgc4c58f56288455961b1a6d0b02756365MD53handle/424972024-08-22 01:04:12.27oai:repositorio.pucsp.br:handle/42497Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-08-22T04:04:12Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação
title A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação
spellingShingle A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação
Spínola, Sérgio Gouveia
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
Currículo
Educação física
Pedagogia crítica
Paulo Freire
Ginástica para todos
Curriculum
Physical education
Critical pedagogy
Paulo Freire
Gymnastics for All
title_short A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação
title_full A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação
title_fullStr A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação
title_full_unstemmed A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação
title_sort A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação
author Spínola, Sérgio Gouveia
author_facet Spínola, Sérgio Gouveia
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Maria da Graça Moreira da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7868517261081624
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4460590237175412
dc.contributor.author.fl_str_mv Spínola, Sérgio Gouveia
contributor_str_mv Silva, Maria da Graça Moreira da
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
Currículo
Educação física
Pedagogia crítica
Paulo Freire
Ginástica para todos
Curriculum
Physical education
Critical pedagogy
Paulo Freire
Gymnastics for All
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Educação física
Pedagogia crítica
Paulo Freire
Ginástica para todos
dc.subject.eng.fl_str_mv Curriculum
Physical education
Critical pedagogy
Paulo Freire
Gymnastics for All
description This dissertation analyzes the Gymnastics for All sport modality, aiming to identify characteristics related to the training of Physical Education professionals from the perspective of critical pedagogies. This study was motivated by the characteristics of the modality itself—a gymnastic practice that allows the participation of any human being, regardless of race, social level, age, gender, physical or technical condition; its playful aspect and the absence of rigid rules for its practice. This qualitative research is developed through document analysis and points out the paths of the physical educator's role from the critical perspective presented by Paulo Freire. The analysis focuses on the guiding document of the Sesc Sports Program, Sesc-SP, the characteristics of the critical educator, and the concepts of Gymnastics for All. The results demonstrate that the dialogue between Freirean autonomy, Gymnastics for All, and the guidelines of the Sesc Sports Program is established in the search for emancipation and active participation of individuals in bodily practice. The research reinforces that this modality finds fertile ground in the educational context, not only within Sesc São Paulo but also in any scenario that aims to work on inclusion and autonomy as a form of human development
publishDate 2024
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-08-21T18:02:32Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-08-21T18:02:32Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2024-06-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Spínola, Sérgio Gouveia. A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42497
identifier_str_mv Spínola, Sérgio Gouveia. A educação física crítica na educação não formal: a ginástica para todos como possibilidade de atuação. 2024. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/42497
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42497/1/Sergio%20Gouveia%20Spinola.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42497/2/Sergio%20Gouveia%20Spinola.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/42497/3/Sergio%20Gouveia%20Spinola.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 648db48e645e34de918cbfc6b84915b6
03294a2fe3e3426011be8722a4a58048
c4c58f56288455961b1a6d0b02756365
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277799993704448