O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Ritchie Soares Barbosa
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10409
Resumo: The objective of this research is to study the teaching of history at the Normal School of Sao Paulo from 1880 to 1890 to see if that school, facing teacher training for schools first letters had their bases connected to what was proposed in the programs of elementary schools or secondary school. The proposed analysis begins at the time the school went through its third founding in 1880 until 1890, the year it happened a reform school for suitability to the republican model. The research is founded on the contributions of the "History of School Subjects" and uses the theoretical framework of authors such as André Chervel, Ivor Goodson, seeking a search that is not restricted to teaching and pedagogical issues, but also, the significance of this knowledge the training of teachers in a school that was now being consolidated in the educational history of São Paulo, trying to understand the teaching of history from its objectives, content, teaching methods proposed and production, in a historical perspective
id PUC_SP-1_c3ab658a27569ed32edc8bd4f91ccfcd
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10409
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Bittencourt, Circe Maria Fernandeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4369602D9Martins, Ritchie Soares Barbosa2016-04-27T16:32:48Z2013-08-292013-07-31Martins, Ritchie Soares Barbosa. O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890). 2013. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10409The objective of this research is to study the teaching of history at the Normal School of Sao Paulo from 1880 to 1890 to see if that school, facing teacher training for schools first letters had their bases connected to what was proposed in the programs of elementary schools or secondary school. The proposed analysis begins at the time the school went through its third founding in 1880 until 1890, the year it happened a reform school for suitability to the republican model. The research is founded on the contributions of the "History of School Subjects" and uses the theoretical framework of authors such as André Chervel, Ivor Goodson, seeking a search that is not restricted to teaching and pedagogical issues, but also, the significance of this knowledge the training of teachers in a school that was now being consolidated in the educational history of São Paulo, trying to understand the teaching of history from its objectives, content, teaching methods proposed and production, in a historical perspectiveO objetivo dessa pesquisa consiste em estudar o ensino de História na Escola Normal de São Paulo 1880 a 1890, verificando se este ensino, voltado para formação de professores para escolas de primeiras letras, teve suas bases vinculadas ao que foi proposto nos programas das escolas elementares ou do ensino secundário. A análise proposta se inicia no momento em que a escola passou pela sua terceira fundação 1880 até 1890, ano em que aconteceu uma reforma para adequação da escola ao modelo republicano. A pesquisa tem como fundamentos as contribuições da chamada História das Disciplinas Escolares e usa o referencial teórico de autores como André Chervel, Ivor Goodson, visando uma pesquisa que não se restrinja apenas as questões didático-pedagógicas, mas também, ao significado desses saberes na formação dos professores de uma escola que naquele momento estava se consolidando na história educacional de São Paulo, buscando compreender o ensino de História a partir de seus objetivos, conteúdos, métodos propostos e produção didática, em uma perspectiva históricaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23181/Ritchie%20Soares%20Barbosa%20Martins.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoHistória escolarFormação de professoresEscola normal de São PauloSéculo XIXHistory schoolTeacher trainingNormal school of São PauloNineteenth centuryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOO ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRitchie Soares Barbosa Martins.pdf.txtRitchie Soares Barbosa Martins.pdf.txtExtracted texttext/plain235589https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10409/3/Ritchie%20Soares%20Barbosa%20Martins.pdf.txt517858c4555aab7b4643dc60ce115774MD53ORIGINALRitchie Soares Barbosa Martins.pdfapplication/pdf13273971https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10409/1/Ritchie%20Soares%20Barbosa%20Martins.pdf880aafa4d8edb53ef5e01930d1563ab6MD51THUMBNAILRitchie Soares Barbosa Martins.pdf.jpgRitchie Soares Barbosa Martins.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10409/2/Ritchie%20Soares%20Barbosa%20Martins.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/104092022-06-28 09:24:56.326oai:repositorio.pucsp.br:handle/10409Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T12:24:56Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890)
title O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890)
spellingShingle O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890)
Martins, Ritchie Soares Barbosa
História escolar
Formação de professores
Escola normal de São Paulo
Século XIX
History school
Teacher training
Normal school of São Paulo
Nineteenth century
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890)
title_full O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890)
title_fullStr O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890)
title_full_unstemmed O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890)
title_sort O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890)
author Martins, Ritchie Soares Barbosa
author_facet Martins, Ritchie Soares Barbosa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bittencourt, Circe Maria Fernandes
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4369602D9
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Ritchie Soares Barbosa
contributor_str_mv Bittencourt, Circe Maria Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv História escolar
Formação de professores
Escola normal de São Paulo
Século XIX
topic História escolar
Formação de professores
Escola normal de São Paulo
Século XIX
History school
Teacher training
Normal school of São Paulo
Nineteenth century
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv History school
Teacher training
Normal school of São Paulo
Nineteenth century
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description The objective of this research is to study the teaching of history at the Normal School of Sao Paulo from 1880 to 1890 to see if that school, facing teacher training for schools first letters had their bases connected to what was proposed in the programs of elementary schools or secondary school. The proposed analysis begins at the time the school went through its third founding in 1880 until 1890, the year it happened a reform school for suitability to the republican model. The research is founded on the contributions of the "History of School Subjects" and uses the theoretical framework of authors such as André Chervel, Ivor Goodson, seeking a search that is not restricted to teaching and pedagogical issues, but also, the significance of this knowledge the training of teachers in a school that was now being consolidated in the educational history of São Paulo, trying to understand the teaching of history from its objectives, content, teaching methods proposed and production, in a historical perspective
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-08-29
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-07-31
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:32:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Martins, Ritchie Soares Barbosa. O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890). 2013. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10409
identifier_str_mv Martins, Ritchie Soares Barbosa. O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890). 2013. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10409
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10409/3/Ritchie%20Soares%20Barbosa%20Martins.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10409/1/Ritchie%20Soares%20Barbosa%20Martins.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10409/2/Ritchie%20Soares%20Barbosa%20Martins.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 517858c4555aab7b4643dc60ce115774
880aafa4d8edb53ef5e01930d1563ab6
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799795993367019520