O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10409 |
Resumo: | The objective of this research is to study the teaching of history at the Normal School of Sao Paulo from 1880 to 1890 to see if that school, facing teacher training for schools first letters had their bases connected to what was proposed in the programs of elementary schools or secondary school. The proposed analysis begins at the time the school went through its third founding in 1880 until 1890, the year it happened a reform school for suitability to the republican model. The research is founded on the contributions of the "History of School Subjects" and uses the theoretical framework of authors such as André Chervel, Ivor Goodson, seeking a search that is not restricted to teaching and pedagogical issues, but also, the significance of this knowledge the training of teachers in a school that was now being consolidated in the educational history of São Paulo, trying to understand the teaching of history from its objectives, content, teaching methods proposed and production, in a historical perspective |
id |
PUC_SP-1_c3ab658a27569ed32edc8bd4f91ccfcd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10409 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Bittencourt, Circe Maria Fernandeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4369602D9Martins, Ritchie Soares Barbosa2016-04-27T16:32:48Z2013-08-292013-07-31Martins, Ritchie Soares Barbosa. O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890). 2013. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10409The objective of this research is to study the teaching of history at the Normal School of Sao Paulo from 1880 to 1890 to see if that school, facing teacher training for schools first letters had their bases connected to what was proposed in the programs of elementary schools or secondary school. The proposed analysis begins at the time the school went through its third founding in 1880 until 1890, the year it happened a reform school for suitability to the republican model. The research is founded on the contributions of the "History of School Subjects" and uses the theoretical framework of authors such as André Chervel, Ivor Goodson, seeking a search that is not restricted to teaching and pedagogical issues, but also, the significance of this knowledge the training of teachers in a school that was now being consolidated in the educational history of São Paulo, trying to understand the teaching of history from its objectives, content, teaching methods proposed and production, in a historical perspectiveO objetivo dessa pesquisa consiste em estudar o ensino de História na Escola Normal de São Paulo 1880 a 1890, verificando se este ensino, voltado para formação de professores para escolas de primeiras letras, teve suas bases vinculadas ao que foi proposto nos programas das escolas elementares ou do ensino secundário. A análise proposta se inicia no momento em que a escola passou pela sua terceira fundação 1880 até 1890, ano em que aconteceu uma reforma para adequação da escola ao modelo republicano. A pesquisa tem como fundamentos as contribuições da chamada História das Disciplinas Escolares e usa o referencial teórico de autores como André Chervel, Ivor Goodson, visando uma pesquisa que não se restrinja apenas as questões didático-pedagógicas, mas também, ao significado desses saberes na formação dos professores de uma escola que naquele momento estava se consolidando na história educacional de São Paulo, buscando compreender o ensino de História a partir de seus objetivos, conteúdos, métodos propostos e produção didática, em uma perspectiva históricaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23181/Ritchie%20Soares%20Barbosa%20Martins.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoHistória escolarFormação de professoresEscola normal de São PauloSéculo XIXHistory schoolTeacher trainingNormal school of São PauloNineteenth centuryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOO ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRitchie Soares Barbosa Martins.pdf.txtRitchie Soares Barbosa Martins.pdf.txtExtracted texttext/plain235589https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10409/3/Ritchie%20Soares%20Barbosa%20Martins.pdf.txt517858c4555aab7b4643dc60ce115774MD53ORIGINALRitchie Soares Barbosa Martins.pdfapplication/pdf13273971https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10409/1/Ritchie%20Soares%20Barbosa%20Martins.pdf880aafa4d8edb53ef5e01930d1563ab6MD51THUMBNAILRitchie Soares Barbosa Martins.pdf.jpgRitchie Soares Barbosa Martins.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10409/2/Ritchie%20Soares%20Barbosa%20Martins.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/104092022-06-28 09:24:56.326oai:repositorio.pucsp.br:handle/10409Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T12:24:56Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890) |
title |
O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890) |
spellingShingle |
O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890) Martins, Ritchie Soares Barbosa História escolar Formação de professores Escola normal de São Paulo Século XIX History school Teacher training Normal school of São Paulo Nineteenth century CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890) |
title_full |
O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890) |
title_fullStr |
O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890) |
title_full_unstemmed |
O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890) |
title_sort |
O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890) |
author |
Martins, Ritchie Soares Barbosa |
author_facet |
Martins, Ritchie Soares Barbosa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bittencourt, Circe Maria Fernandes |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4369602D9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Ritchie Soares Barbosa |
contributor_str_mv |
Bittencourt, Circe Maria Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História escolar Formação de professores Escola normal de São Paulo Século XIX |
topic |
História escolar Formação de professores Escola normal de São Paulo Século XIX History school Teacher training Normal school of São Paulo Nineteenth century CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
History school Teacher training Normal school of São Paulo Nineteenth century |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
The objective of this research is to study the teaching of history at the Normal School of Sao Paulo from 1880 to 1890 to see if that school, facing teacher training for schools first letters had their bases connected to what was proposed in the programs of elementary schools or secondary school. The proposed analysis begins at the time the school went through its third founding in 1880 until 1890, the year it happened a reform school for suitability to the republican model. The research is founded on the contributions of the "History of School Subjects" and uses the theoretical framework of authors such as André Chervel, Ivor Goodson, seeking a search that is not restricted to teaching and pedagogical issues, but also, the significance of this knowledge the training of teachers in a school that was now being consolidated in the educational history of São Paulo, trying to understand the teaching of history from its objectives, content, teaching methods proposed and production, in a historical perspective |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-08-29 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-07-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:32:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Martins, Ritchie Soares Barbosa. O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890). 2013. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10409 |
identifier_str_mv |
Martins, Ritchie Soares Barbosa. O ensino de história na escola normal de São Paulo (1880-1890). 2013. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10409 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10409/3/Ritchie%20Soares%20Barbosa%20Martins.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10409/1/Ritchie%20Soares%20Barbosa%20Martins.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10409/2/Ritchie%20Soares%20Barbosa%20Martins.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
517858c4555aab7b4643dc60ce115774 880aafa4d8edb53ef5e01930d1563ab6 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277779984777216 |