O ensino religioso nas escolas públicas: uma violação da laicidade do Estado?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Polidoro, Lurdes Fátima
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/2137
Resumo: The object of this study is to analyze the controversy between the design of which promote and defend the separation of church and state, as well as the neutrality of the state in relation to religious education. Based in a the anthropological vision, it is understood that the Religious Education can help in the development and promotion of human being in all its dimensions, enabling integration and coexistence among followers of different religious strands.. Therefore, it is necessary to fight so that there is a genuine religious education within the system of public education. This work also takes into account the situation of contemporary secular society in order to understand, then, the role of religious education in a secular state. The hypothesis is that the Religious Education, in Public School, does not violate the secular state. We conclude that the State, by requiring the discipline of Religious Education for public schools elementary school, is not violating the constitutional principle of secularism of the state. The State must guarantee the Religious Education as a right of citizens and students, banning any kind of proselytizing
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spelling Guerriero, SilasPolidoro, Lurdes Fátima2016-04-25T19:21:04Z2010-07-292010-05-05Polidoro, Lurdes Fátima. The religious education in public schools: a violation of the secular state?. 2010. 117 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/2137The object of this study is to analyze the controversy between the design of which promote and defend the separation of church and state, as well as the neutrality of the state in relation to religious education. Based in a the anthropological vision, it is understood that the Religious Education can help in the development and promotion of human being in all its dimensions, enabling integration and coexistence among followers of different religious strands.. Therefore, it is necessary to fight so that there is a genuine religious education within the system of public education. This work also takes into account the situation of contemporary secular society in order to understand, then, the role of religious education in a secular state. The hypothesis is that the Religious Education, in Public School, does not violate the secular state. We conclude that the State, by requiring the discipline of Religious Education for public schools elementary school, is not violating the constitutional principle of secularism of the state. The State must guarantee the Religious Education as a right of citizens and students, banning any kind of proselytizingO objeto da presente pesquisa é analisar a controvérsia existente entre a concepção dos que defendem e promovem a separação entre Estado e Igreja, assim como a neutralidade do Estado em relação ao ensino religioso. Partindo da discussão acerca de sua natureza antropológica, compreende-se que o Ensino Religioso pode auxiliar no desenvolvimento e promoção do ser humano em todas as suas dimensões, possibilitando uma integração e convívio entre adeptos de diferentes vertentes religiosas. Sendo assim, faz-se necessário lutar para que haja uma autêntica educação da religiosidade inserida no sistema público de educação. O presente trabalho leva em consideração, também, a situação da sociedade secular contemporânea para poder, a partir de então, compreender o papel de um Ensino Religioso num Estado laico. A hipótese levantada é a de que o Ensino Religioso, na Escola Pública, não viola a laicidade do Estado. Conclui-se que o Estado, ao obrigar a disciplina do Ensino Religioso para as escolas públicas do Ensino Fundamental, não está ferindo o princípio constitucional da laicidade do Estado. Cabe ao Estado garantir o Ensino Religioso como direito dos cidadãos-alunos, banindo, porém, qualquer espécie de proselitismoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/3389/Lurdes%20Fatima%20Polidoro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciência da ReligiãoPUC-SPBRCiências da ReligiãoLaicidadeCiências da religiãoEnsino religiosoEnsino religioso -- BrasilIgreja e Estado -- BrasilSecularismStateScience of religionReligious educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAO ensino religioso nas escolas públicas: uma violação da laicidade do Estado?The religious education in public schools: a violation of the secular state?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLurdes Fatima Polidoro.pdf.txtLurdes Fatima Polidoro.pdf.txtExtracted texttext/plain265507https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2137/3/Lurdes%20Fatima%20Polidoro.pdf.txte9cea85d2dc006cba4d3a61cf85b3982MD53ORIGINALLurdes Fatima Polidoro.pdfapplication/pdf381442https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2137/1/Lurdes%20Fatima%20Polidoro.pdf66b0f62f2f82ad36038b7d6700dcf57cMD51THUMBNAILLurdes Fatima Polidoro.pdf.jpgLurdes Fatima Polidoro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2137/2/Lurdes%20Fatima%20Polidoro.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/21372022-04-28 17:18:54.122oai:repositorio.pucsp.br:handle/2137Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T20:18:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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