O período integral na dimensão de uma escola filantrópica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28704 |
Resumo: | School full time, integral education, afterschool teaching, education for longer school hours... Maybe these points compose the main speech about education today. But, we can’t forget that this is a very recent approach in Brazilian history. It began to hear rumors of this educational proposal about ten years ago, but today, besides the growing debate around it, it has been based on theoretical references and data from the social, historical and cultural reality of Brazil, which certainly underlie the usefulness of its effective implementation in our schools. That was the major purpose of this research: to characterize the school full-time guided on the principles of an integral education, presenting as a model of a regular philanthropic school. Accordingly, it proposes to analyze the reality of a full-time period, the methodology used was qualitative research techniques with documentary analysis and literature review, which includes scientific studies from Paro, Limonta, Cavaliere, Teixeira and Periotto, among others. The study brings the historic route (both as full school and philanthropy), also demonstrating, above all, that full education is already a reality, possibly to be enlarged and perfected. |
id |
PUC_SP-1_cd91006fc5e46cc292998257c23d8c1e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/28704 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Martins, Maria Anita VivianiScobosa, Paula Isabele2022-10-11T11:44:16Z2022-10-11T11:44:16Z2014-11-18Scobosa, Paula Isabele. O período integral na dimensão de uma escola filantrópica. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28704School full time, integral education, afterschool teaching, education for longer school hours... Maybe these points compose the main speech about education today. But, we can’t forget that this is a very recent approach in Brazilian history. It began to hear rumors of this educational proposal about ten years ago, but today, besides the growing debate around it, it has been based on theoretical references and data from the social, historical and cultural reality of Brazil, which certainly underlie the usefulness of its effective implementation in our schools. That was the major purpose of this research: to characterize the school full-time guided on the principles of an integral education, presenting as a model of a regular philanthropic school. Accordingly, it proposes to analyze the reality of a full-time period, the methodology used was qualitative research techniques with documentary analysis and literature review, which includes scientific studies from Paro, Limonta, Cavaliere, Teixeira and Periotto, among others. The study brings the historic route (both as full school and philanthropy), also demonstrating, above all, that full education is already a reality, possibly to be enlarged and perfected.Escola de tempo integral, educação integral, contraturno escolar, educação por mais tempo dentro da escola... Talvez esses pontos integrem o principal discurso sobre Educação na atualidade. Mas, não nos podemos esquecer de que trata-se de uma abordagem muito recente na história brasileira. Começouse a ouvir rumores dessa proposta educacional enfaticamente há uns dez anos, mas hoje, além do crescimento do debate em seu entorno, ela tem se fundamentado em referências teóricas e em dados da realidade social, histórica e cultural do Brasil, que embasam seguramente a utilidade de uma aplicação eficaz nas escolas. Esse foi o grande propósito dessa pesquisa: caracterizar a escola de tempo integral pautada nos princípios de uma educação integral, apresentando como modelo uma escola regular filantrópica. Nesse sentido, propõe-se analisar a realidade do período integral, metodologia usada foi a pesquisa qualitativa, com técnicas de análise documental e revisão bibliográfica, que incluem trabalhos científicos de Paro, Limonta, Cavaliere, Teixeira e Periotto, entre outros. O estudo traz o percurso histórico (tanto da escola integral quanto da filantropia) e demonstra, acima de tudo, que a educação integral já é uma realidade, possível de ser ampliada e aperfeiçoadaporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação integralEscola integralRealidade brasileiraEscola filantrópicaIntegral educationIntegral schoolBrazilian realityPhilanthropic schoolO período integral na dimensão de uma escola filantrópicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALPAULA ISABELE SCOBOSA - TCC.pdfapplication/pdf525568https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28704/1/PAULA%20ISABELE%20SCOBOSA%20-%20TCC.pdfa367068a8f300df3f79d75330fdc1758MD51TEXTPAULA ISABELE SCOBOSA - TCC.pdf.txtPAULA ISABELE SCOBOSA - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain84749https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28704/2/PAULA%20ISABELE%20SCOBOSA%20-%20TCC.pdf.txt9e42dccfb084b271b65987b31596e803MD52THUMBNAILPAULA ISABELE SCOBOSA - TCC.pdf.jpgPAULA ISABELE SCOBOSA - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1177https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28704/3/PAULA%20ISABELE%20SCOBOSA%20-%20TCC.pdf.jpg6657472b98ca596062201a6b7fbebcf6MD53handle/287042022-10-12 01:03:35.524oai:repositorio.pucsp.br:handle/28704Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-12T04:03:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O período integral na dimensão de uma escola filantrópica |
title |
O período integral na dimensão de uma escola filantrópica |
spellingShingle |
O período integral na dimensão de uma escola filantrópica Scobosa, Paula Isabele CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Educação integral Escola integral Realidade brasileira Escola filantrópica Integral education Integral school Brazilian reality Philanthropic school |
title_short |
O período integral na dimensão de uma escola filantrópica |
title_full |
O período integral na dimensão de uma escola filantrópica |
title_fullStr |
O período integral na dimensão de uma escola filantrópica |
title_full_unstemmed |
O período integral na dimensão de uma escola filantrópica |
title_sort |
O período integral na dimensão de uma escola filantrópica |
author |
Scobosa, Paula Isabele |
author_facet |
Scobosa, Paula Isabele |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Scobosa, Paula Isabele |
contributor_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Educação integral Escola integral Realidade brasileira Escola filantrópica Integral education Integral school Brazilian reality Philanthropic school |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação integral Escola integral Realidade brasileira Escola filantrópica |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Integral education Integral school Brazilian reality Philanthropic school |
description |
School full time, integral education, afterschool teaching, education for longer school hours... Maybe these points compose the main speech about education today. But, we can’t forget that this is a very recent approach in Brazilian history. It began to hear rumors of this educational proposal about ten years ago, but today, besides the growing debate around it, it has been based on theoretical references and data from the social, historical and cultural reality of Brazil, which certainly underlie the usefulness of its effective implementation in our schools. That was the major purpose of this research: to characterize the school full-time guided on the principles of an integral education, presenting as a model of a regular philanthropic school. Accordingly, it proposes to analyze the reality of a full-time period, the methodology used was qualitative research techniques with documentary analysis and literature review, which includes scientific studies from Paro, Limonta, Cavaliere, Teixeira and Periotto, among others. The study brings the historic route (both as full school and philanthropy), also demonstrating, above all, that full education is already a reality, possibly to be enlarged and perfected. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-11-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-10-11T11:44:16Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-10-11T11:44:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Scobosa, Paula Isabele. O período integral na dimensão de uma escola filantrópica. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28704 |
identifier_str_mv |
Scobosa, Paula Isabele. O período integral na dimensão de uma escola filantrópica. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28704 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28704/1/PAULA%20ISABELE%20SCOBOSA%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28704/2/PAULA%20ISABELE%20SCOBOSA%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28704/3/PAULA%20ISABELE%20SCOBOSA%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a367068a8f300df3f79d75330fdc1758 9e42dccfb084b271b65987b31596e803 6657472b98ca596062201a6b7fbebcf6 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277990967705600 |