O período integral na dimensão de uma escola filantrópica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scobosa, Paula Isabele
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28704
Resumo: School full time, integral education, afterschool teaching, education for longer school hours... Maybe these points compose the main speech about education today. But, we can’t forget that this is a very recent approach in Brazilian history. It began to hear rumors of this educational proposal about ten years ago, but today, besides the growing debate around it, it has been based on theoretical references and data from the social, historical and cultural reality of Brazil, which certainly underlie the usefulness of its effective implementation in our schools. That was the major purpose of this research: to characterize the school full-time guided on the principles of an integral education, presenting as a model of a regular philanthropic school. Accordingly, it proposes to analyze the reality of a full-time period, the methodology used was qualitative research techniques with documentary analysis and literature review, which includes scientific studies from Paro, Limonta, Cavaliere, Teixeira and Periotto, among others. The study brings the historic route (both as full school and philanthropy), also demonstrating, above all, that full education is already a reality, possibly to be enlarged and perfected.
id PUC_SP-1_cd91006fc5e46cc292998257c23d8c1e
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/28704
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Martins, Maria Anita VivianiScobosa, Paula Isabele2022-10-11T11:44:16Z2022-10-11T11:44:16Z2014-11-18Scobosa, Paula Isabele. O período integral na dimensão de uma escola filantrópica. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28704School full time, integral education, afterschool teaching, education for longer school hours... Maybe these points compose the main speech about education today. But, we can’t forget that this is a very recent approach in Brazilian history. It began to hear rumors of this educational proposal about ten years ago, but today, besides the growing debate around it, it has been based on theoretical references and data from the social, historical and cultural reality of Brazil, which certainly underlie the usefulness of its effective implementation in our schools. That was the major purpose of this research: to characterize the school full-time guided on the principles of an integral education, presenting as a model of a regular philanthropic school. Accordingly, it proposes to analyze the reality of a full-time period, the methodology used was qualitative research techniques with documentary analysis and literature review, which includes scientific studies from Paro, Limonta, Cavaliere, Teixeira and Periotto, among others. The study brings the historic route (both as full school and philanthropy), also demonstrating, above all, that full education is already a reality, possibly to be enlarged and perfected.Escola de tempo integral, educação integral, contraturno escolar, educação por mais tempo dentro da escola... Talvez esses pontos integrem o principal discurso sobre Educação na atualidade. Mas, não nos podemos esquecer de que trata-se de uma abordagem muito recente na história brasileira. Começouse a ouvir rumores dessa proposta educacional enfaticamente há uns dez anos, mas hoje, além do crescimento do debate em seu entorno, ela tem se fundamentado em referências teóricas e em dados da realidade social, histórica e cultural do Brasil, que embasam seguramente a utilidade de uma aplicação eficaz nas escolas. Esse foi o grande propósito dessa pesquisa: caracterizar a escola de tempo integral pautada nos princípios de uma educação integral, apresentando como modelo uma escola regular filantrópica. Nesse sentido, propõe-se analisar a realidade do período integral, metodologia usada foi a pesquisa qualitativa, com técnicas de análise documental e revisão bibliográfica, que incluem trabalhos científicos de Paro, Limonta, Cavaliere, Teixeira e Periotto, entre outros. O estudo traz o percurso histórico (tanto da escola integral quanto da filantropia) e demonstra, acima de tudo, que a educação integral já é uma realidade, possível de ser ampliada e aperfeiçoadaporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação integralEscola integralRealidade brasileiraEscola filantrópicaIntegral educationIntegral schoolBrazilian realityPhilanthropic schoolO período integral na dimensão de uma escola filantrópicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALPAULA ISABELE SCOBOSA - TCC.pdfapplication/pdf525568https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28704/1/PAULA%20ISABELE%20SCOBOSA%20-%20TCC.pdfa367068a8f300df3f79d75330fdc1758MD51TEXTPAULA ISABELE SCOBOSA - TCC.pdf.txtPAULA ISABELE SCOBOSA - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain84749https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28704/2/PAULA%20ISABELE%20SCOBOSA%20-%20TCC.pdf.txt9e42dccfb084b271b65987b31596e803MD52THUMBNAILPAULA ISABELE SCOBOSA - TCC.pdf.jpgPAULA ISABELE SCOBOSA - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1177https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28704/3/PAULA%20ISABELE%20SCOBOSA%20-%20TCC.pdf.jpg6657472b98ca596062201a6b7fbebcf6MD53handle/287042022-10-12 01:03:35.524oai:repositorio.pucsp.br:handle/28704Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-12T04:03:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O período integral na dimensão de uma escola filantrópica
title O período integral na dimensão de uma escola filantrópica
spellingShingle O período integral na dimensão de uma escola filantrópica
Scobosa, Paula Isabele
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação integral
Escola integral
Realidade brasileira
Escola filantrópica
Integral education
Integral school
Brazilian reality
Philanthropic school
title_short O período integral na dimensão de uma escola filantrópica
title_full O período integral na dimensão de uma escola filantrópica
title_fullStr O período integral na dimensão de uma escola filantrópica
title_full_unstemmed O período integral na dimensão de uma escola filantrópica
title_sort O período integral na dimensão de uma escola filantrópica
author Scobosa, Paula Isabele
author_facet Scobosa, Paula Isabele
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Martins, Maria Anita Viviani
dc.contributor.author.fl_str_mv Scobosa, Paula Isabele
contributor_str_mv Martins, Maria Anita Viviani
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação integral
Escola integral
Realidade brasileira
Escola filantrópica
Integral education
Integral school
Brazilian reality
Philanthropic school
dc.subject.por.fl_str_mv Educação integral
Escola integral
Realidade brasileira
Escola filantrópica
dc.subject.eng.fl_str_mv Integral education
Integral school
Brazilian reality
Philanthropic school
description School full time, integral education, afterschool teaching, education for longer school hours... Maybe these points compose the main speech about education today. But, we can’t forget that this is a very recent approach in Brazilian history. It began to hear rumors of this educational proposal about ten years ago, but today, besides the growing debate around it, it has been based on theoretical references and data from the social, historical and cultural reality of Brazil, which certainly underlie the usefulness of its effective implementation in our schools. That was the major purpose of this research: to characterize the school full-time guided on the principles of an integral education, presenting as a model of a regular philanthropic school. Accordingly, it proposes to analyze the reality of a full-time period, the methodology used was qualitative research techniques with documentary analysis and literature review, which includes scientific studies from Paro, Limonta, Cavaliere, Teixeira and Periotto, among others. The study brings the historic route (both as full school and philanthropy), also demonstrating, above all, that full education is already a reality, possibly to be enlarged and perfected.
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-11-18
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-10-11T11:44:16Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-10-11T11:44:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Scobosa, Paula Isabele. O período integral na dimensão de uma escola filantrópica. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28704
identifier_str_mv Scobosa, Paula Isabele. O período integral na dimensão de uma escola filantrópica. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28704
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28704/1/PAULA%20ISABELE%20SCOBOSA%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28704/2/PAULA%20ISABELE%20SCOBOSA%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28704/3/PAULA%20ISABELE%20SCOBOSA%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv a367068a8f300df3f79d75330fdc1758
9e42dccfb084b271b65987b31596e803
6657472b98ca596062201a6b7fbebcf6
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277990967705600