A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13456 |
Resumo: | The present paper intends to analyze the importance of the History of Science with emphasis in History of Mathematics in the formation of teachers of initial series (currently in pedagogy course). Based on this aspect, we seek to verify historical records through primary sources such as Laws, Acts, Resolutions, Guides, Subsidies, Proposals and Parameters, to comprehend in which ways occurred the institutionalization of the History of Mathematics, in the mathematic teaching. Even though it is indicated on the National Curricular Parameters, History of Mathematics must be discussed and properly approached by teachers, so that it doesn t turn to be just another item incorporated on the Curricular contents of mathematics. Future teachers must have contact with the History of mathematics during the formation period in order to get it incorporated to their practices. Through the knowledge of the history of concepts of mathematic it can be shown to students that mathematic is not about eternal, infallible and immutable truths only, but it is in fact a dynamic science |
id |
PUC_SP-1_cf7f6113d36cdc9d20147753c5e45711 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/13456 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Ferraz, Márcia Helena Mendeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4482038D4Faria, Jussara Teodoro de2016-04-28T14:16:46Z2010-08-172010-05-17Faria, Jussara Teodoro de. The contribution of the history of mathematics in teacher s training of initial series. 2010. 82 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13456The present paper intends to analyze the importance of the History of Science with emphasis in History of Mathematics in the formation of teachers of initial series (currently in pedagogy course). Based on this aspect, we seek to verify historical records through primary sources such as Laws, Acts, Resolutions, Guides, Subsidies, Proposals and Parameters, to comprehend in which ways occurred the institutionalization of the History of Mathematics, in the mathematic teaching. Even though it is indicated on the National Curricular Parameters, History of Mathematics must be discussed and properly approached by teachers, so that it doesn t turn to be just another item incorporated on the Curricular contents of mathematics. Future teachers must have contact with the History of mathematics during the formation period in order to get it incorporated to their practices. Through the knowledge of the history of concepts of mathematic it can be shown to students that mathematic is not about eternal, infallible and immutable truths only, but it is in fact a dynamic scienceO presente trabalho tem a pretensão de analisar a importância da História da Ciência com ênfase na História da Matemática na formação de professores das séries iniciais (atualmente no curso de Pedagogia). Com base nestes aspectos, buscamos verificar os registros históricos através de fontes primárias como Leis, Decretos, Resoluções, Guias, Subsídios, Propostas e Parâmetros, para compreendermos de que maneira ocorreu a institucionalização da História da Matemática, no ensino da matemática. Apesar de sua indicação no Parâmetro Curricular Nacional, a História da Matemática deve ser discutida e abordada pelo professor de forma adequada, evitando assim, ser apenas mais um item a ser incorporado na lista de conteúdos dos currículos de matemática. Para ser incorporado à sua prática o futuro professor deve ter o contato com a História da Matemática na sua formação, pois através do conhecimento da história dos conceitos matemáticos, pode mostrar aos seus alunos que a matemática não trata de verdades eternas, infalíveis e imutáveis, mas como ciência dinâmicaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30157/Jussara%20Teodoro%20de%20Faria.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em História da CiênciaPUC-SPBRHistória da CiênciaHistória da matemáticaEnsino de matemáticaFormação de professoresMatematica -- HistoriaMatematica (Ensino fundamental) -- Estudo e ensinoProfessores de matematica -- Formacao profissionalHistory of scienceHistory of mathematicsSchool of mathematicsTeacher trainingCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIASA contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciaisThe contribution of the history of mathematics in teacher s training of initial seriesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTJussara Teodoro de Faria.pdf.txtJussara Teodoro de Faria.pdf.txtExtracted texttext/plain134660https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13456/3/Jussara%20Teodoro%20de%20Faria.pdf.txt1d9b368a77b2dabb9d79fe8455d6e69fMD53ORIGINALJussara Teodoro de Faria.pdfapplication/pdf549339https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13456/1/Jussara%20Teodoro%20de%20Faria.pdf41b697984eedfddd0cfe4030d5d115a3MD51THUMBNAILJussara Teodoro de Faria.pdf.jpgJussara Teodoro de Faria.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3163https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13456/2/Jussara%20Teodoro%20de%20Faria.pdf.jpge47eb1eb32f38cb3008b55b30dbb754fMD52handle/134562023-11-24 11:54:20.035oai:repositorio.pucsp.br:handle/13456Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-11-24T14:54:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The contribution of the history of mathematics in teacher s training of initial series |
title |
A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais |
spellingShingle |
A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais Faria, Jussara Teodoro de História da matemática Ensino de matemática Formação de professores Matematica -- Historia Matematica (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino Professores de matematica -- Formacao profissional History of science History of mathematics School of mathematics Teacher training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS |
title_short |
A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais |
title_full |
A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais |
title_fullStr |
A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais |
title_full_unstemmed |
A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais |
title_sort |
A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais |
author |
Faria, Jussara Teodoro de |
author_facet |
Faria, Jussara Teodoro de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ferraz, Márcia Helena Mendes |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4482038D4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faria, Jussara Teodoro de |
contributor_str_mv |
Ferraz, Márcia Helena Mendes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da matemática Ensino de matemática Formação de professores Matematica -- Historia Matematica (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino Professores de matematica -- Formacao profissional |
topic |
História da matemática Ensino de matemática Formação de professores Matematica -- Historia Matematica (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino Professores de matematica -- Formacao profissional History of science History of mathematics School of mathematics Teacher training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
History of science History of mathematics School of mathematics Teacher training |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS |
description |
The present paper intends to analyze the importance of the History of Science with emphasis in History of Mathematics in the formation of teachers of initial series (currently in pedagogy course). Based on this aspect, we seek to verify historical records through primary sources such as Laws, Acts, Resolutions, Guides, Subsidies, Proposals and Parameters, to comprehend in which ways occurred the institutionalization of the History of Mathematics, in the mathematic teaching. Even though it is indicated on the National Curricular Parameters, History of Mathematics must be discussed and properly approached by teachers, so that it doesn t turn to be just another item incorporated on the Curricular contents of mathematics. Future teachers must have contact with the History of mathematics during the formation period in order to get it incorporated to their practices. Through the knowledge of the history of concepts of mathematic it can be shown to students that mathematic is not about eternal, infallible and immutable truths only, but it is in fact a dynamic science |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-08-17 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-05-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T14:16:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Faria, Jussara Teodoro de. The contribution of the history of mathematics in teacher s training of initial series. 2010. 82 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13456 |
identifier_str_mv |
Faria, Jussara Teodoro de. The contribution of the history of mathematics in teacher s training of initial series. 2010. 82 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13456 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Ciência |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
História da Ciência |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13456/3/Jussara%20Teodoro%20de%20Faria.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13456/1/Jussara%20Teodoro%20de%20Faria.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13456/2/Jussara%20Teodoro%20de%20Faria.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
1d9b368a77b2dabb9d79fe8455d6e69f 41b697984eedfddd0cfe4030d5d115a3 e47eb1eb32f38cb3008b55b30dbb754f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1821691282297192448 |