A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faria, Jussara Teodoro de
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13456
Resumo: The present paper intends to analyze the importance of the History of Science with emphasis in History of Mathematics in the formation of teachers of initial series (currently in pedagogy course). Based on this aspect, we seek to verify historical records through primary sources such as Laws, Acts, Resolutions, Guides, Subsidies, Proposals and Parameters, to comprehend in which ways occurred the institutionalization of the History of Mathematics, in the mathematic teaching. Even though it is indicated on the National Curricular Parameters, History of Mathematics must be discussed and properly approached by teachers, so that it doesn t turn to be just another item incorporated on the Curricular contents of mathematics. Future teachers must have contact with the History of mathematics during the formation period in order to get it incorporated to their practices. Through the knowledge of the history of concepts of mathematic it can be shown to students that mathematic is not about eternal, infallible and immutable truths only, but it is in fact a dynamic science
id PUC_SP-1_cf7f6113d36cdc9d20147753c5e45711
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/13456
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Ferraz, Márcia Helena Mendeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4482038D4Faria, Jussara Teodoro de2016-04-28T14:16:46Z2010-08-172010-05-17Faria, Jussara Teodoro de. The contribution of the history of mathematics in teacher s training of initial series. 2010. 82 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13456The present paper intends to analyze the importance of the History of Science with emphasis in History of Mathematics in the formation of teachers of initial series (currently in pedagogy course). Based on this aspect, we seek to verify historical records through primary sources such as Laws, Acts, Resolutions, Guides, Subsidies, Proposals and Parameters, to comprehend in which ways occurred the institutionalization of the History of Mathematics, in the mathematic teaching. Even though it is indicated on the National Curricular Parameters, History of Mathematics must be discussed and properly approached by teachers, so that it doesn t turn to be just another item incorporated on the Curricular contents of mathematics. Future teachers must have contact with the History of mathematics during the formation period in order to get it incorporated to their practices. Through the knowledge of the history of concepts of mathematic it can be shown to students that mathematic is not about eternal, infallible and immutable truths only, but it is in fact a dynamic scienceO presente trabalho tem a pretensão de analisar a importância da História da Ciência com ênfase na História da Matemática na formação de professores das séries iniciais (atualmente no curso de Pedagogia). Com base nestes aspectos, buscamos verificar os registros históricos através de fontes primárias como Leis, Decretos, Resoluções, Guias, Subsídios, Propostas e Parâmetros, para compreendermos de que maneira ocorreu a institucionalização da História da Matemática, no ensino da matemática. Apesar de sua indicação no Parâmetro Curricular Nacional, a História da Matemática deve ser discutida e abordada pelo professor de forma adequada, evitando assim, ser apenas mais um item a ser incorporado na lista de conteúdos dos currículos de matemática. Para ser incorporado à sua prática o futuro professor deve ter o contato com a História da Matemática na sua formação, pois através do conhecimento da história dos conceitos matemáticos, pode mostrar aos seus alunos que a matemática não trata de verdades eternas, infalíveis e imutáveis, mas como ciência dinâmicaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30157/Jussara%20Teodoro%20de%20Faria.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em História da CiênciaPUC-SPBRHistória da CiênciaHistória da matemáticaEnsino de matemáticaFormação de professoresMatematica -- HistoriaMatematica (Ensino fundamental) -- Estudo e ensinoProfessores de matematica -- Formacao profissionalHistory of scienceHistory of mathematicsSchool of mathematicsTeacher trainingCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIASA contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciaisThe contribution of the history of mathematics in teacher s training of initial seriesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTJussara Teodoro de Faria.pdf.txtJussara Teodoro de Faria.pdf.txtExtracted texttext/plain134660https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13456/3/Jussara%20Teodoro%20de%20Faria.pdf.txt1d9b368a77b2dabb9d79fe8455d6e69fMD53ORIGINALJussara Teodoro de Faria.pdfapplication/pdf549339https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13456/1/Jussara%20Teodoro%20de%20Faria.pdf41b697984eedfddd0cfe4030d5d115a3MD51THUMBNAILJussara Teodoro de Faria.pdf.jpgJussara Teodoro de Faria.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3163https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13456/2/Jussara%20Teodoro%20de%20Faria.pdf.jpge47eb1eb32f38cb3008b55b30dbb754fMD52handle/134562023-11-24 11:54:20.035oai:repositorio.pucsp.br:handle/13456Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-11-24T14:54:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The contribution of the history of mathematics in teacher s training of initial series
title A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais
spellingShingle A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais
Faria, Jussara Teodoro de
História da matemática
Ensino de matemática
Formação de professores
Matematica -- Historia
Matematica (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino
Professores de matematica -- Formacao profissional
History of science
History of mathematics
School of mathematics
Teacher training
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS
title_short A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais
title_full A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais
title_fullStr A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais
title_full_unstemmed A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais
title_sort A contribuição da história da matemática na formação dos professores das séries iniciais
author Faria, Jussara Teodoro de
author_facet Faria, Jussara Teodoro de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ferraz, Márcia Helena Mendes
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4482038D4
dc.contributor.author.fl_str_mv Faria, Jussara Teodoro de
contributor_str_mv Ferraz, Márcia Helena Mendes
dc.subject.por.fl_str_mv História da matemática
Ensino de matemática
Formação de professores
Matematica -- Historia
Matematica (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino
Professores de matematica -- Formacao profissional
topic História da matemática
Ensino de matemática
Formação de professores
Matematica -- Historia
Matematica (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino
Professores de matematica -- Formacao profissional
History of science
History of mathematics
School of mathematics
Teacher training
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS
dc.subject.eng.fl_str_mv History of science
History of mathematics
School of mathematics
Teacher training
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DAS CIENCIAS
description The present paper intends to analyze the importance of the History of Science with emphasis in History of Mathematics in the formation of teachers of initial series (currently in pedagogy course). Based on this aspect, we seek to verify historical records through primary sources such as Laws, Acts, Resolutions, Guides, Subsidies, Proposals and Parameters, to comprehend in which ways occurred the institutionalization of the History of Mathematics, in the mathematic teaching. Even though it is indicated on the National Curricular Parameters, History of Mathematics must be discussed and properly approached by teachers, so that it doesn t turn to be just another item incorporated on the Curricular contents of mathematics. Future teachers must have contact with the History of mathematics during the formation period in order to get it incorporated to their practices. Through the knowledge of the history of concepts of mathematic it can be shown to students that mathematic is not about eternal, infallible and immutable truths only, but it is in fact a dynamic science
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-08-17
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-05-17
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T14:16:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Faria, Jussara Teodoro de. The contribution of the history of mathematics in teacher s training of initial series. 2010. 82 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13456
identifier_str_mv Faria, Jussara Teodoro de. The contribution of the history of mathematics in teacher s training of initial series. 2010. 82 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13456
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Ciência
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv História da Ciência
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13456/3/Jussara%20Teodoro%20de%20Faria.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13456/1/Jussara%20Teodoro%20de%20Faria.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13456/2/Jussara%20Teodoro%20de%20Faria.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 1d9b368a77b2dabb9d79fe8455d6e69f
41b697984eedfddd0cfe4030d5d115a3
e47eb1eb32f38cb3008b55b30dbb754f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796130477768704