A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Gisela Hernandes
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11392
Resumo: The purpose of this study was to investigate aspects of Mathematics utilized in End-of-program Assessment Papers in Engineering specifically the manner in which students who attend the final terms of Mechanical Engineering and Production Engineering programs in a Brazilian university report the mathematical contents learned during the undergraduate years and which mathematical elements they apply to their End-of program Assessment Papers. Additionally, the investigation attempted to clarify how two cultures that of engineers and that of the Engineering program classroom are revealed in the discourses of students and teachers. The theoretical-methodological background of the study included aspects of mathematical thinking (Schoenfeld, 1992; Cardella, 2006), of the Grounded Theory (Charmaz, 2006; Corbin & Strauss, 2008), and of Video Data Analysis (Powell, Francisco, & Maher, 2004). The findings revealed differences between the culture of engineers and that of the Engineering classroom in aspects such as mathematical rigor versus the use of approximations in the results, in addition to revealing elements of the mathematical thinking present in the assessment papers elements that can be explored in the classroom with the use of modeling and computer software
id PUC_SP-1_d4011692ae1ceb4ae500c83f4abb82c3
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11392
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Coelho, Sonia Pittahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774638D5Gomes, Gisela Hernandes2016-04-27T16:58:54Z2009-07-282009-06-10Gomes, Gisela Hernandes. A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas. 2009. 252 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11392The purpose of this study was to investigate aspects of Mathematics utilized in End-of-program Assessment Papers in Engineering specifically the manner in which students who attend the final terms of Mechanical Engineering and Production Engineering programs in a Brazilian university report the mathematical contents learned during the undergraduate years and which mathematical elements they apply to their End-of program Assessment Papers. Additionally, the investigation attempted to clarify how two cultures that of engineers and that of the Engineering program classroom are revealed in the discourses of students and teachers. The theoretical-methodological background of the study included aspects of mathematical thinking (Schoenfeld, 1992; Cardella, 2006), of the Grounded Theory (Charmaz, 2006; Corbin & Strauss, 2008), and of Video Data Analysis (Powell, Francisco, & Maher, 2004). The findings revealed differences between the culture of engineers and that of the Engineering classroom in aspects such as mathematical rigor versus the use of approximations in the results, in addition to revealing elements of the mathematical thinking present in the assessment papers elements that can be explored in the classroom with the use of modeling and computer softwareO foco desta pesquisa é a investigação da Matemática utilizada em Trabalhos de Conclusão de Curso (TCCs) de Engenharia especificamente o modo como alunos que freqüentam as etapas finais de cursos de Engenharia Mecânica e Engenharia de Produção falam da Matemática aprendida ao longo da graduação e que elementos matemáticos aplicam a seus TCCs. Além desse foco, interessou-nos também entender de que maneira emergem na fala dos alunos e professores, assim como nos trabalhos finais, a cultura do engenheiro e a da sala de aula de Engenharia. O embasamento teórico-metodológico adotado foi constituído dos aspectos do pensamento matemático (Schoenfeld, 1992; Cardella, 2006), da Grounded Theory (Charmaz, 2006; Corbin & Strauss, 2008) e da Análise de Vídeo (Powell, Francisco, & Maher, 2004). Os resultados revelam diferenças entre a cultura do engenheiro e a da sala de aula de Engenharia, como o rigor matemático e a aproximação de resultados, além de apontarem aspectos do pensamento matemático nos TCCs que podem ser explorados em sala de aula nos cursos de Engenharia através da modelagem e do uso de softwaresCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23738/Gisela%20Hernandes%20Gomes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEnsino de engenhariaPensamento matemáticoEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoGrounded theoryEngineering educationMathematical thinkingCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTGisela Hernandes Gomes.pdf.txtGisela Hernandes Gomes.pdf.txtExtracted texttext/plain371586https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11392/3/Gisela%20Hernandes%20Gomes.pdf.txt995e6ea1d97cf7619b6507d747f86cdcMD53ORIGINALGisela Hernandes Gomes.pdfapplication/pdf2937233https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11392/1/Gisela%20Hernandes%20Gomes.pdf0973a1ccf1294a2d15765c9220bd29e8MD51THUMBNAILGisela Hernandes Gomes.pdf.jpgGisela Hernandes Gomes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3871https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11392/2/Gisela%20Hernandes%20Gomes.pdf.jpg38a40b806a6178be11fa852c9d3a7c15MD52handle/113922022-04-28 06:44:08.099oai:repositorio.pucsp.br:handle/11392Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T09:44:08Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas
title A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas
spellingShingle A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas
Gomes, Gisela Hernandes
Ensino de engenharia
Pensamento matemático
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Grounded theory
Engineering education
Mathematical thinking
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas
title_full A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas
title_fullStr A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas
title_full_unstemmed A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas
title_sort A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas
author Gomes, Gisela Hernandes
author_facet Gomes, Gisela Hernandes
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Coelho, Sonia Pitta
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774638D5
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Gisela Hernandes
contributor_str_mv Coelho, Sonia Pitta
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de engenharia
Pensamento matemático
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
topic Ensino de engenharia
Pensamento matemático
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Grounded theory
Engineering education
Mathematical thinking
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Grounded theory
Engineering education
Mathematical thinking
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The purpose of this study was to investigate aspects of Mathematics utilized in End-of-program Assessment Papers in Engineering specifically the manner in which students who attend the final terms of Mechanical Engineering and Production Engineering programs in a Brazilian university report the mathematical contents learned during the undergraduate years and which mathematical elements they apply to their End-of program Assessment Papers. Additionally, the investigation attempted to clarify how two cultures that of engineers and that of the Engineering program classroom are revealed in the discourses of students and teachers. The theoretical-methodological background of the study included aspects of mathematical thinking (Schoenfeld, 1992; Cardella, 2006), of the Grounded Theory (Charmaz, 2006; Corbin & Strauss, 2008), and of Video Data Analysis (Powell, Francisco, & Maher, 2004). The findings revealed differences between the culture of engineers and that of the Engineering classroom in aspects such as mathematical rigor versus the use of approximations in the results, in addition to revealing elements of the mathematical thinking present in the assessment papers elements that can be explored in the classroom with the use of modeling and computer software
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-07-28
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-06-10
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:58:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Gomes, Gisela Hernandes. A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas. 2009. 252 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11392
identifier_str_mv Gomes, Gisela Hernandes. A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas. 2009. 252 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11392
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11392/3/Gisela%20Hernandes%20Gomes.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11392/1/Gisela%20Hernandes%20Gomes.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11392/2/Gisela%20Hernandes%20Gomes.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 995e6ea1d97cf7619b6507d747f86cdc
0973a1ccf1294a2d15765c9220bd29e8
38a40b806a6178be11fa852c9d3a7c15
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277883755003904