A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11392 |
Resumo: | The purpose of this study was to investigate aspects of Mathematics utilized in End-of-program Assessment Papers in Engineering specifically the manner in which students who attend the final terms of Mechanical Engineering and Production Engineering programs in a Brazilian university report the mathematical contents learned during the undergraduate years and which mathematical elements they apply to their End-of program Assessment Papers. Additionally, the investigation attempted to clarify how two cultures that of engineers and that of the Engineering program classroom are revealed in the discourses of students and teachers. The theoretical-methodological background of the study included aspects of mathematical thinking (Schoenfeld, 1992; Cardella, 2006), of the Grounded Theory (Charmaz, 2006; Corbin & Strauss, 2008), and of Video Data Analysis (Powell, Francisco, & Maher, 2004). The findings revealed differences between the culture of engineers and that of the Engineering classroom in aspects such as mathematical rigor versus the use of approximations in the results, in addition to revealing elements of the mathematical thinking present in the assessment papers elements that can be explored in the classroom with the use of modeling and computer software |
id |
PUC_SP-1_d4011692ae1ceb4ae500c83f4abb82c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11392 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Coelho, Sonia Pittahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774638D5Gomes, Gisela Hernandes2016-04-27T16:58:54Z2009-07-282009-06-10Gomes, Gisela Hernandes. A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas. 2009. 252 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11392The purpose of this study was to investigate aspects of Mathematics utilized in End-of-program Assessment Papers in Engineering specifically the manner in which students who attend the final terms of Mechanical Engineering and Production Engineering programs in a Brazilian university report the mathematical contents learned during the undergraduate years and which mathematical elements they apply to their End-of program Assessment Papers. Additionally, the investigation attempted to clarify how two cultures that of engineers and that of the Engineering program classroom are revealed in the discourses of students and teachers. The theoretical-methodological background of the study included aspects of mathematical thinking (Schoenfeld, 1992; Cardella, 2006), of the Grounded Theory (Charmaz, 2006; Corbin & Strauss, 2008), and of Video Data Analysis (Powell, Francisco, & Maher, 2004). The findings revealed differences between the culture of engineers and that of the Engineering classroom in aspects such as mathematical rigor versus the use of approximations in the results, in addition to revealing elements of the mathematical thinking present in the assessment papers elements that can be explored in the classroom with the use of modeling and computer softwareO foco desta pesquisa é a investigação da Matemática utilizada em Trabalhos de Conclusão de Curso (TCCs) de Engenharia especificamente o modo como alunos que freqüentam as etapas finais de cursos de Engenharia Mecânica e Engenharia de Produção falam da Matemática aprendida ao longo da graduação e que elementos matemáticos aplicam a seus TCCs. Além desse foco, interessou-nos também entender de que maneira emergem na fala dos alunos e professores, assim como nos trabalhos finais, a cultura do engenheiro e a da sala de aula de Engenharia. O embasamento teórico-metodológico adotado foi constituído dos aspectos do pensamento matemático (Schoenfeld, 1992; Cardella, 2006), da Grounded Theory (Charmaz, 2006; Corbin & Strauss, 2008) e da Análise de Vídeo (Powell, Francisco, & Maher, 2004). Os resultados revelam diferenças entre a cultura do engenheiro e a da sala de aula de Engenharia, como o rigor matemático e a aproximação de resultados, além de apontarem aspectos do pensamento matemático nos TCCs que podem ser explorados em sala de aula nos cursos de Engenharia através da modelagem e do uso de softwaresCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23738/Gisela%20Hernandes%20Gomes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEnsino de engenhariaPensamento matemáticoEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoGrounded theoryEngineering educationMathematical thinkingCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTGisela Hernandes Gomes.pdf.txtGisela Hernandes Gomes.pdf.txtExtracted texttext/plain371586https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11392/3/Gisela%20Hernandes%20Gomes.pdf.txt995e6ea1d97cf7619b6507d747f86cdcMD53ORIGINALGisela Hernandes Gomes.pdfapplication/pdf2937233https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11392/1/Gisela%20Hernandes%20Gomes.pdf0973a1ccf1294a2d15765c9220bd29e8MD51THUMBNAILGisela Hernandes Gomes.pdf.jpgGisela Hernandes Gomes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3871https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11392/2/Gisela%20Hernandes%20Gomes.pdf.jpg38a40b806a6178be11fa852c9d3a7c15MD52handle/113922022-04-28 06:44:08.099oai:repositorio.pucsp.br:handle/11392Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T09:44:08Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas |
title |
A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas |
spellingShingle |
A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas Gomes, Gisela Hernandes Ensino de engenharia Pensamento matemático Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Grounded theory Engineering education Mathematical thinking CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas |
title_full |
A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas |
title_fullStr |
A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas |
title_full_unstemmed |
A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas |
title_sort |
A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas |
author |
Gomes, Gisela Hernandes |
author_facet |
Gomes, Gisela Hernandes |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Coelho, Sonia Pitta |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4774638D5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Gisela Hernandes |
contributor_str_mv |
Coelho, Sonia Pitta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de engenharia Pensamento matemático Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino |
topic |
Ensino de engenharia Pensamento matemático Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Grounded theory Engineering education Mathematical thinking CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Grounded theory Engineering education Mathematical thinking |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The purpose of this study was to investigate aspects of Mathematics utilized in End-of-program Assessment Papers in Engineering specifically the manner in which students who attend the final terms of Mechanical Engineering and Production Engineering programs in a Brazilian university report the mathematical contents learned during the undergraduate years and which mathematical elements they apply to their End-of program Assessment Papers. Additionally, the investigation attempted to clarify how two cultures that of engineers and that of the Engineering program classroom are revealed in the discourses of students and teachers. The theoretical-methodological background of the study included aspects of mathematical thinking (Schoenfeld, 1992; Cardella, 2006), of the Grounded Theory (Charmaz, 2006; Corbin & Strauss, 2008), and of Video Data Analysis (Powell, Francisco, & Maher, 2004). The findings revealed differences between the culture of engineers and that of the Engineering classroom in aspects such as mathematical rigor versus the use of approximations in the results, in addition to revealing elements of the mathematical thinking present in the assessment papers elements that can be explored in the classroom with the use of modeling and computer software |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-07-28 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-06-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Gomes, Gisela Hernandes. A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas. 2009. 252 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11392 |
identifier_str_mv |
Gomes, Gisela Hernandes. A matemática em um curso de engenharia: vivenciando culturas. 2009. 252 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11392 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11392/3/Gisela%20Hernandes%20Gomes.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11392/1/Gisela%20Hernandes%20Gomes.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11392/2/Gisela%20Hernandes%20Gomes.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
995e6ea1d97cf7619b6507d747f86cdc 0973a1ccf1294a2d15765c9220bd29e8 38a40b806a6178be11fa852c9d3a7c15 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277883755003904 |