Automutilação: um estudo sobre a representação da autolesão em uma comunidade virtual de praticantes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fabbrini, Felipe Moreira Borges Nascimento
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26270
Resumo: Nonsuicidal self-injury is a phenomenon of growing relevance with high prevalence rates in adolescents and young adults. Although reluctant to seek professional help, self-injury practitioners have high rates of internet use and online risky behavior, which makes it necessary to investigate the phenomenon in this context. Thus, the present work carried out a virtual ethnography in the group “self-mutilation” on Facebook to understand how self-injury is described in a virtual community composed and moderated by practitioners. The contents shared by users in the community were collected and distributed into five categories of analysis: self-injury, suffering, suicide, religion and help. The analysis was conducted from the framework of analytical psychology. Self-injury is represented in the community as a compulsive behavior with addictive characteristics. Posts of explicit self-injury images generate significantly more engagement than help posts and promote an increase in the number of photos of injuries in subsequent moments. Although the community presents benefits such as the availability of members to talk and provide support, there are considerable harmful aspects such as posts inciting suicide and self-injury, hostility in interactions and lack of competence to deal with the suffering of others. Finally, the need to develop new intervention strategies in the online environment is highlighted
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Thus, the present work carried out a virtual ethnography in the group “self-mutilation” on Facebook to understand how self-injury is described in a virtual community composed and moderated by practitioners. The contents shared by users in the community were collected and distributed into five categories of analysis: self-injury, suffering, suicide, religion and help. The analysis was conducted from the framework of analytical psychology. Self-injury is represented in the community as a compulsive behavior with addictive characteristics. Posts of explicit self-injury images generate significantly more engagement than help posts and promote an increase in the number of photos of injuries in subsequent moments. Although the community presents benefits such as the availability of members to talk and provide support, there are considerable harmful aspects such as posts inciting suicide and self-injury, hostility in interactions and lack of competence to deal with the suffering of others. Finally, the need to develop new intervention strategies in the online environment is highlightedA autolesão não suicida é um fenômeno de relevância crescente com altas taxas de prevalência em adolescentes e jovens adultos. Embora relutem em buscar ajuda profissional, praticantes de autolesão apresentam elevados índices de uso de internet e de comportamento de risco online, o que torna necessária a investigação do fenômeno nesse âmbito. Desse modo, o presente trabalho realizou uma etnografia virtual no grupo “automutilação” do Facebook com o objetivo de compreender como a autolesão é tratada em uma comunidade virtual composta e moderada por praticantes. Os conteúdos compartilhados pelos usuários na comunidade foram coletados e distribuídos em cinco categorias de análise: autolesão, sofrimento, suicídio, religião e ajuda. A análise foi conduzida a partir do referencial da psicologia analítica. A autolesão é representada na comunidade como um comportamento compulsivo com características de dependência. Publicações de imagens explícitas de autolesão geram significativamente maior engajamento que postagens de ajuda e promovem um aumento no número de fotos de lesões nos momentos subsequentes. Embora a comunidade apresente benefícios como a disponibilidade dos membros para conversar e fornecer apoio, há uma série de aspectos danosos como postagens de incitação ao suicídio e à autolesão, hostilidade nas interações e despreparo para lidar com o sofrimento alheio. Por fim, destaca-se a necessidade de desenvolvimento de novas estratégias de intervenção no ambiente onlineporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PsicologiaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Humanas e da SaúdeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAAutolesãoAutomutilaçãoALNSNonsuicidal self-injurySelf-harmSocial mediaAutomutilação: um estudo sobre a representação da autolesão em uma comunidade virtual de praticantesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFelipe Moreira Borges Nascimento Fabbrini.pdfapplication/pdf601767https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26270/1/Felipe%20Moreira%20Borges%20Nascimento%20Fabbrini.pdf771723fbeceeb45223802ee53f8a592aMD51TEXTFelipe Moreira Borges Nascimento Fabbrini.pdf.txtFelipe Moreira Borges Nascimento Fabbrini.pdf.txtExtracted texttext/plain150819https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26270/2/Felipe%20Moreira%20Borges%20Nascimento%20Fabbrini.pdf.txt8e4e849827d1577fdded2a29496c93c7MD52THUMBNAILFelipe Moreira Borges Nascimento Fabbrini.pdf.jpgFelipe Moreira Borges Nascimento Fabbrini.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1246https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26270/3/Felipe%20Moreira%20Borges%20Nascimento%20Fabbrini.pdf.jpg0855d05443e3508daed7d83944bc5eedMD53handle/262702022-09-30 18:28:42.419oai:repositorio.pucsp.br:handle/26270Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-09-30T21:28:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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